Jag har en sluttningstomt och har under lång tid funderat på att bygga ett garage på tomten. Tanken är att det ska vara ett tvåbortsgarage, så att man kan förvara entusiatbilar och mecka lite, samt att kunna förvara däck och trädgårdmaskiner o. dyl.
Men hur börjar man? Hur gör man med betongplatta? L-stöd och fylla upp? Vilka kontaktar med för att kunna planera bygget?
Tips och råd önskas, såväl som att få igång en givande diskussion på detta eminenta forum :)

Mitt hus ligger mellan Västerås och Eskilstuna om det är någon som undrar.

Följer :) Kommer också snart flytta till en sluttningstomt och planerar att någon gång i framtiden bygga garage. Har därför tyvärr inga tips att ge (än).

Hur mycket sluttar din tomt? Vill du jämna till och bygga det "ovan mark" eller tänker du dig ett souterränggarage?

I mitt fall sluttar det så mycket så att det blir souterräng och jag skulle i stort sett kunna fortsätta gräsmattan/uteplats på garagets tak.

S Spannen skrev:
Följer :) Kommer också snart flytta till en sluttningstomt och planerar att någon gång i framtiden bygga garage. Har därför tyvärr inga tips att ge (än).

Hur mycket sluttar din tomt? Vill du jämna till och bygga det "ovan mark" eller tänker du dig ett souterränggarage?

I mitt fall sluttar det så mycket så att det blir souterräng och jag skulle i stort sett kunna fortsätta gräsmattan/uteplats på garagets tak.
Jag har tänkt att bygga det så att det är ovan mark. Grannarna har en variant där själva garagedelen är ovan mark, så att säga. Men i den del som är längst ned i sluttningen så har de som ett förrådsutrymme. Alltså typ källare på garaget...

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Tomture61
B Beppo77 skrev:
Jag har en sluttningstomt och har under lång tid funderat på att bygga ett garage på tomten. Tanken är att det ska vara ett tvåbortsgarage, så att man kan förvara entusiatbilar och mecka lite, samt att kunna förvara däck och trädgårdmaskiner o. dyl.
Men hur börjar man? Hur gör man med betongplatta? L-stöd och fylla upp? Vilka kontaktar med för att kunna planera bygget?
Tips och råd önskas, såväl som att få igång en givande diskussion på detta eminenta forum :)

Mitt hus ligger mellan Västerås och Eskilstuna om det är någon som undrar.
Om du ska bygga med lösvirke så är det första tipset att hålla dig till 1200 / 600 mm mått , när grunden ska få sin storlek på plattan .
Finns L-kantelement med förhöjd sockel (för garage)
Vad är det du vill planera med bygget ?

Först måste vi få reda på om du ska köra in bilen från den höga sidan i sluttningen? Eller tvärtom??

I första fallet så behöver du alltså fylla ut där garageplattan ska gjutas.

I andra fallet så ska du gräva dig in i slänten och behöver en stödmur.

//AA

S saiter skrev:
Först måste vi få reda på om du ska köra in bilen från den höga sidan i sluttningen? Eller tvärtom??

I första fallet så behöver du alltså fylla ut där garageplattan ska gjutas.

I andra fallet så ska du gräva dig in i slänten och behöver en stödmur.

//AA
Tanken är att jag ska ha köra in bilen från den höga sidan.

Min undran om var man börjar är nog egentligen: Vem ska man börja prata med? En byggfirma? Är det troligt att random byggfirma som kan bygga själva garaget också ge råd kring placering och grundbygge i sluttningstomt? Eller kanske t o m kan göra det jobbet också?
Jag tänker att leverantörer av nyckelfärdiga lösningar (byggsats)kanske inte tillhandahåller dessa tjänster? Eller har jag helt fel här?
Jag behöver ju få en någorlunda klar bild över hur det ska gå till och en ungefärlig kostnadsbild, så att jag kan sätta upp en projektbudget.

Tomture61
B Beppo77 skrev:
Min undran om var man börjar är nog egentligen: Vem ska man börja prata med? En byggfirma? Är det troligt att random byggfirma som kan bygga själva garaget också ge råd kring placering och grundbygge i sluttningstomt? Eller kanske t o m kan göra det jobbet också?
Jag tänker att leverantörer av nyckelfärdiga lösningar (byggsats)kanske inte tillhandahåller dessa tjänster? Eller har jag helt fel här?
Krävs det bygglov , är nog det första man ska fundera på .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Krävs det bygglov , är nog det första man ska fundera på .
Men innan man söker bygglov så behöver jag ju veta hur garaget ska byggas och var det ska stå...

Tomture61
B Beppo77 skrev:
Men innan man söker bygglov så behöver jag ju veta hur garaget ska byggas och var det ska stå...
Dom går i varandra + ritning på garaget .

Är inne på exakt samma sak. Tänker mig att garageplattan avslutas med ett källarförråd. Sen byggs garaget ovanpå plattan precis som vanligt. Har kollat på Lövångergarage (lovangersbygg.se där man enkelt kan rita upp det och få en kostnadsuppskattning) Tänker mig också en Carport och höga portar så att en husbil får plats. Sen en spiraltrapp mellan våningsplanen och en bilparkeringslyft så man kan förvara en bil upplyft och en bil under den. 3D-modell av tvåvåningsgarage med carport och röd fasad, hög port för husbil och anslutande förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av garage med måttangivelser, platta på 121 kvm, byggyta 86,4 kvm och förslag på spiraltrappa.

B Beppo77 skrev:
Beroende på ambitionsnivån med det arkitektoniska, arkitekt + konstruktör. Bara de tekniska bitarna en konstruktör.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Börja med att kontakta några olika byggfirmor och få ut dom på plats och kolla.
Oftast har byggfirman bra kontakt med gräv / mark / grund firmor så de vet vem de ska jobba med på projektet.
Oftast kan du få tips hur du kan göra som du inte tänkt på själv.
Beroende på hur marken ser ut hos dig så får du fylla ut på något sätt.
Och bara där finns flera alternativ.
När du vet vad grundläggningen kommer kosta så kan du rita ihop en budget. Garaget kostar ungefär som en byggsats, även om den byggs på plats av lösvirke.

//AA

B Beppo77 skrev:
Bor du i tätbebyggt område (område med detaljplan) eller på landet? Det kan finnas olika regler för garage beroende på var du bor. Kolla detta med kommunen innan du kommer för långt i planeringen. Då slipper du lägga tid/pengar på något som du kanske inte får tillåtelse av byggnadsnämnden att utföra.

B Beppo77 skrev:
Om det är utanför detaljplanerat område kan det gå som komplementhus utan bygglov

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.