Synd att svea solar inte har öppet på helgen Solenergi inverterare monterad på vägg med anslutna kablar och avstängda säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Synd att svea solar inte har öppet på helgen [bild]
Ajaj, det där såg ju mindre bra ut. Ljusbåge pga dålig kontakt? Hoppas inget annat annat fattade eld och ingen skadade sig.
 
MultiMan
Kan ingenting om växelriktare men varför är det gult/rött som märkning på PV-anslutningarna och varför följer inte färgerna plus och minus på ingångarna? Verkar upplagt för förväxling. Hur är polariteten uppmärkt på kablarna?

Manualen verkar också visa två olika varianter på kontakter som ska krimpas på olika sätt?

Illustration av PV-anslutningar, med positiva och negativa kontakter och speciella verktyg för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Länk till manualen jag kollade i: https://www.goodwe.com/Public/Uploads/sersups/Smart DT Series User Manual.pdf
 
Redigerat:
F
allexx allexx skrev:
Synd att svea solar inte har öppet på helgen [bild]

Svea Solar verkar ju vara en riktig superleverantör. Det där med urslipade pannor, jag har samma system och alla pannor skall jackas ur. Tror tom att det står som en instruktion på Esdecs monteringsanvisning. Sen att dra kablarna under pannorna, vad fan gör man det för? Kan man inte ens krimpa och montera en kontakt rätt, vilket dom med önskvärd tydlighet har visat så hade jag varit livrädd för kontakterna dom har på taket som kanske ligger mot papp och råspont.

Sen skyddsjordning, man brukar vanligtvis inte jorda ställningen på villor, panelerna är helisolerade. Att jorda till växelriktaren kan väl vara tveksamt, ställningen sittet inte bra till för åska och då är det din växelriktare som går först. Det skulle kanske ha jordats mot ett separat jordspett istället.

Jag hade talat om för Ikea att dom kan hämta sin skit eller göra det rätt. Och om det behövs ta dit en besiktningsman.

Slipa ur pannorna måste göras i samband med att man sätter ClickFit EVO fästena, fästet ovanför låser två pannor nedanför så det är ett styvt jobb att göra om. Förstår att dom jävla slasktrattarna skiter i det för det är ganska tröttsamt att slipa ur när man gör det rätt med, jag monterade 110 ClickFit EVO och slipade ur lika många pannor. Tror att det gick 3 par handskar bara att ta i och ur pannorna. Sen skall dom bäras längst ner på taket till ställningen, slipas ur och sen upp och montera igen. Svår träningsverk i både lår och händer minns jag.

Ett annat hus jag byggde på så blev det för långt att gå till ställningen och då slipade vi uppe på taket, om du står på dig och dom gör om så tejpa stuprören i hängrännan och sopa ner allt slipbös i hängrännan och rensa rännan manuellt. Det blir väldigt mycket betong-bös som du inte vill ha i dina stuprör.
 
  • Gilla
Benke123
  • Laddar…
M mash123 skrev:
Ajaj, det där såg ju mindre bra ut. Ljusbåge pga dålig kontakt? Hoppas inget annat annat fattade eld och ingen skadade sig.
Högst troligt. Hoppas bara på bränd kabel/kontakt
 
  • Gilla
nixxe
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kan ingenting om växelriktare men varför är det gult/rött som märkning på PV-anslutningarna och varför följer inte färgerna plus och minus på ingångarna? Verkar upplagt för förväxling. Hur är polariteten uppmärkt på kablarna?

Manualen verkar också visa två olika varianter på kontakter som ska krimpas på olika sätt?

[bild]

Edit: Länk till manualen jag kollade i: [länk] DT Series User Manual.pdf
Kontakterna visar minus och plus. Men kan hålla med dig om dåligt märkt. Skulle vilja ha märkt plus slinga 1
 
F fsn skrev:
Svea Solar verkar ju vara en riktig superleverantör. Det där med urslipade pannor, jag har samma system och alla pannor skall jackas ur. Tror tom att det står som en instruktion på Esdecs monteringsanvisning. Sen att dra kablarna under pannorna, vad fan gör man det för? Kan man inte ens krimpa och montera en kontakt rätt, vilket dom med önskvärd tydlighet har visat så hade jag varit livrädd för kontakterna dom har på taket som kanske ligger mot papp och råspont.

Sen skyddsjordning, man brukar vanligtvis inte jorda ställningen på villor, panelerna är helisolerade. Att jorda till växelriktaren kan väl vara tveksamt, ställningen sittet inte bra till för åska och då är det din växelriktare som går först. Det skulle kanske ha jordats mot ett separat jordspett istället.

Jag hade talat om för Ikea att dom kan hämta sin skit eller göra det rätt. Och om det behövs ta dit en besiktningsman.

Slipa ur pannorna måste göras i samband med att man sätter ClickFit EVO fästena, fästet ovanför låser två pannor nedanför så det är ett styvt jobb att göra om. Förstår att dom jävla slasktrattarna skiter i det för det är ganska tröttsamt att slipa ur när man gör det rätt med, jag monterade 110 ClickFit EVO och slipade ur lika många pannor. Tror att det gick 3 par handskar bara att ta i och ur pannorna. Sen skall dom bäras längst ner på taket till ställningen, slipas ur och sen upp och montera igen. Svår träningsverk i både lår och händer minns jag.

Ett annat hus jag byggde på så blev det för långt att gå till ställningen och då slipade vi uppe på taket, om du står på dig och dom gör om så tejpa stuprören i hängrännan och sopa ner allt slipbös i hängrännan och rensa rännan manuellt. Det blir väldigt mycket betong-bös som du inte vill ha i dina stuprör.
Ang jordningen så ville jag ha skyddsjord ner till växlaren eller ett spett i marken. Har även kollat panelerna och dem ser böjda ut. Men har inte använt rätskiva för att säkerställa.
Men känslan är att dem ville göra det lätt som möjligt för sig och brister i kunskap och intresse för ett bra jobb och kommunicera med kund.
En böjd metallfäste på vit bakgrund som kan vara en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av böjda solpanelmonteringskonsoler fastskruvade på en svart rörstruktur med trästöttor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler installerade på ett böjt tegeltak nära till takrännan, tecken på slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
allexx allexx skrev:
Ang jordningen så ville jag ha skyddsjord ner till växlaren eller ett spett i marken. Har även kollat panelerna och dem ser böjda ut. Men har inte använt rätskiva för att säkerställa.
Men känslan är att dem ville göra det lätt som möjligt för sig och brister i kunskap och intresse för ett bra jobb och kommunicera med kund.
[bild] [bild] [bild]
Ser själva panelen böjd ut eller ser raden med paneler böjda ut? Det borde rimligtvis vara det sistnämnda och beror på att ditt tag antagligen inte är helt jämnt.

Det finns en individuell justering i varje pannfäste och det justeras i samband med att man klickar fast skenan. Sen får man justera från skena till skena.

Lite svaj får man nog räkna med men att få en det inom en halv cm klarar tom en diversearbetare. Men har man bestämt sig för att det inte behövs slipad ut på baksidan av pannorna så justerar man väl inte detta heller.

man blir ju nyfiken på hur kabelsäkringen och genomföringar ser ut. Har dom dragit en retur kabel längs med pluskabeln på alla slingor eller har dom tagit kortaste vägen och skapat en jätteloop?
 
Man har lagt ihop polerna från Två slingor. Ska upp på taket och kolla men ser ut som att vissa paneler är böjda
 
Var upp och kollade med rätskiva. Panelerna är raka blir bara en syninbillning att dem är böjda. Men dem ligger på olika höjder. Sen lyfte jag på takpannor och dem har slarvat med buntband!! Och dålig placering av dc kablarna under pannorna.
Även om dem kommer fixa till och lösa/kompensera för dem andra felen så kan jag ärligt inte rekommenderar dem till någon jag känner Slarvigt placerade DC-kablar under takpanna uppvisande dålig fixering med buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag misstänker att det inte är Svea Solars mannars som installerat hos dig, utan någon lokal montagefirma som kanske inte besitter tillräckliga kunskaper. Svea Solar säljer dig en solcellsanläggning och efter det börjar Svea Solar leta efter en lokal billig firma som monterar den åt Svea Solar. Den firman som är billigast kan man misstänka har också billigast(minst) kunskaper. Dessutom är det ytterligare en firma som ska tjäna pengar på din anläggning och troligen inte tjänar knappt något på det. Två mellanhänder. Därför tvingas de slarva så att det ska gå snabbt.

De billiga takkrokarna som du visar, håller de i 30 år? Håller de för snölaster som kan förekomma i Sverige?
Du visar foto på att takkrokarnas knä vilar direkt på takpannorna. Det kan väl aldrig gå bra med de snölaster som finns i Sverige. Pannorna kommer att knäckas med vatteninläckas som följd. Du kan inte heller kontrollera hur många pannor som spräckts efter varje vinter när du har paneler på hela taket.

Att de lyckats med att bränna solakablarna vid växelriktaren, vittnar om stor klantighet. Det ser väldigt illa ut med bränt där.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Jag misstänker att det inte är Svea Solars mannars som installerat hos dig, utan någon lokal montagefirma som kanske inte besitter tillräckliga kunskaper. Svea Solar säljer dig en solcellsanläggning och efter det börjar Svea Solar leta efter en lokal billig firma som monterar den åt Svea Solar. Den firman som är billigast kan man misstänka har också billigast(minst) kunskaper. Dessutom är det ytterligare en firma som ska tjäna pengar på din anläggning och troligen inte tjänar knappt något på det. Två mellanhänder. Därför tvingas de slarva så att det ska gå snabbt.

De billiga takkrokarna som du visar, håller de i 30 år? Håller de för snölaster som kan förekomma i Sverige?
Du visar foto på att takkrokarnas knä vilar direkt på takpannorna. Det kan väl aldrig gå bra med de snölaster som finns i Sverige. Pannorna kommer att knäckas med vatteninläckas som följd. Du kan inte heller kontrollera hur många pannor som spräckts efter varje vinter när du har paneler på hela taket.

Att de lyckats med att bränna solakablarna vid växelriktaren, vittnar om stor klantighet. Det ser väldigt illa ut med bränt där.
Gällande installatörerna så är det Svea solars egna personer. Dem hade kläder och bilar som som det stod Svea solar på. Det var bara elektrikern som var från en annan firma. Men han gjorde bara elen efter växelriktaren och inget att klaga på
 
Hej en fråga. När dem monterade solceller så tog dem in en elektriker som monterade kabel från växelriktare in till ny elcentral och vidare sen in till min gamla elcentral. Den inhyrda elektrikern står ju bara för sitt utförda arbete! Vilket han även sa till mig att han inte har nått med installationen av solcellerna att göra.
Men När jag pratade med arbetsledaren från Svea Solar som var på taket om vem som är elektrikern så sa han att det är inte några krav när det gäller att montera och seriekoppla ihop panelerna på taket.
Men med den info från elsäkerhetsverket så tolkar jag det som att man måste ha el behörighet.
Screenshot av fakta från Elsäkerhetsverket om regler för elinstallationsarbete relaterade till solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
allexx allexx skrev:
Hej en fråga. När dem monterade solceller så tog dem in en elektriker som monterade kabel från växelriktare in till ny elcentral och vidare sen in till min gamla elcentral. Den inhyrda elektrikern står ju bara för sitt utförda arbete! Vilket han även sa till mig att han inte har nått med installationen av solcellerna att göra.
Men När jag pratade med arbetsledaren från Svea Solar som var på
taket om vem som är elektrikern så sa han att det är inte några krav när det gäller att montera och seriekoppla ihop panelerna på taket.
Men med den info från elsäkerhetsverket så tolkar jag det som att man måste ha el behörighet.
Arbetsledaren har fel. Likväl så uppfyller
Svea Renewable Solar AB 556955-1350
de krav som ställs från Elsäkerhetsverket. De är registrerade hos Elsäkerhetsverket för bla Elproduktionsanläggningar. De anställda (och möjligtvis andra) ingår i företagets egenkontrollprogram.

https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
 
allexx allexx skrev:
Hm.. hade säkerställt vid beställning att jag skulle få en Goodwe DT 10kw men upptäckte nu att jag fått en Goodwe SDT 10kw så då fattas den funktionen jag vill ha har pratat med säljaren på Svea solar och han ska återkomma senast i morgon.
Fortsättning följer.
[bild] [bild] [bild]
Den genomföringen tror jag inte kommer att hålla över tiden. Risk för läckage med andra ord. Även om pannorna skyddar mkt så ska det vara en vettig tätande genomföring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.