7 716 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Alternativ till sketchup?
jag är arkitekt, har varit det i två veckor nu!
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
under studietid, praktik, och jobb använder jag Rhino 3d. det är användarvänligt, och används om inte mer, lika mycket som sketchup inom arkitektkåren. Också roligare än sketchup tycker jag.
Du kan köra webversionen av Sketchup på platta. Det går men det är fruktansvärt omständligt.B berne88 skrev:
janusfranciscus skrev:
Gränssnittet ser ut ungefär som Sketchup, men många gånger fler verktyg.janusfranciscus skrev:
Jag hade inte hört talas om detta tidigare, men en snabb koll på webben indikerar att styrkan med Rhino är att det går att göra runda, börja och oregelbundet mjuka former. Det är Sketchup helt kass på. Men å andra sidan så består hus nästan enbart av fyrkantiga bitar. Så det känns lite som att själva kärnan i Rhino inte kommer till användning vid husritande.
Jag kan faktiskt hålla med här. Och på kontor används rhino för skissande/och ta fram förslag av husvolymer, något mer detaljerat ibland. Mest för rendering och ta fram bilder som sedan används för presentation. För precisare 3d modellering (projektering och extremt korrekta 3d modeller för betonggjutning i fabrik, och andra byggnadselement, blir standarden något annat - Revit, Archicad(som också är ett standard cad program). större projekt oftast.A andersmc skrev:Gränssnittet ser ut ungefär som Sketchup, men många gånger fler verktyg.
Jag hade inte hört talas om detta tidigare, men en snabb koll på webben indikerar att styrkan med Rhino är att det går att göra runda, börja och oregelbundet mjuka former. Det är Sketchup helt kass på. Men å andra sidan så består hus nästan enbart av fyrkantiga bitar. Så det känns lite som att själva kärnan i Rhino inte kommer till användning vid husritande.
Jag tror ärligt talat att efterfrågan på 3D CAD-program för plattor är väldigt begränsad. Men du kan testa med webversionen av Sketchup så får du se vad du tycker. En app hade knappast varit mycket annorlunda.B berne88 skrev:
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Alternativ till frostsäker vattenutkastare för 3m vägg?
Vatten & Avlopp -
Behöver köpa ask - alternativ till Calexico?
Möbelsnickeri -
Alternativ till att privatleasa elbil
Övrigt Off Topic -
Alternativ till rör till vattenmantlad insats?
Ved, Pellets, Flis