Har planer på att bygga ett 10 kvm förråd mot kortsidan av huset. Huset har tegelvägg och jag vill bygga förrådet i trä. Har några frågor som ni kunniga troligtvis har svar på.

- Tanken är att sätta 9 st plintar/markskruv. Men skulle det vara ok att jag istället för tre av plintarna/markskruven sätter en bärlina (45x195) fast i huset? Fördelar - nackdelar?

- Oavsett hur ovanstående görs så vill jag sätta förrådet tajt mot huset.Om jag t ex sätter fast väggreglar och takbjälkar mot tegelväggen hur tätar jag sedan detta? Vill ju inte att fukt/regn ska komma in mellan tegelväggen och förrådsväggen varken från väggsidorna eller från taket (ytpapp).
Eller är det dumt att täta väggsidorna helt och hållet och istället låta det komma in luft mellan tegelväggen å förrådets isolering å regelverk? Då behöver jag endast täta där förrådets ytpapp möter husets tegelvägg.Vad är bäst att täta med där i så fall?

Bump

R ReasonMan skrev:
Har planer på att bygga ett 10 kvm förråd mot kortsidan av huset. Huset har tegelvägg och jag vill bygga förrådet i trä. Har några frågor som ni kunniga troligtvis har svar på.

- Tanken är att sätta 9 st plintar/markskruv. Men skulle det vara ok att jag istället för tre av plintarna/markskruven sätter en bärlina (45x195) fast i huset? Fördelar - nackdelar?

- Oavsett hur ovanstående görs så vill jag sätta förrådet tajt mot huset.Om jag t ex sätter fast väggreglar och takbjälkar mot tegelväggen hur tätar jag sedan detta? Vill ju inte att fukt/regn ska komma in mellan tegelväggen och förrådsväggen varken från väggsidorna eller från taket (ytpapp).
Eller är det dumt att täta väggsidorna helt och hållet och istället låta det komma in luft mellan tegelväggen å förrådets isolering å regelverk? Då behöver jag endast täta där förrådets ytpapp möter husets tegelvägg.Vad är bäst att täta med där i så fall?
Vill också ha svar på samma fråga :)

Det är mycket vanligt att man fäster bärlinor i befintlig vägg, ja..

Tätning mellan vägg och ny konstruktion görs efter hur förutsättningarna ser ut, och hur behovet är.
Är det exempelvis mexitegel, som ju är mycket grovhugget, så kan man använda klyvd rörisolering, som man klämmer mellan regel och tegel.

Fick du svar på frågan?

I mitt fall gjorde jag det så att jag gjorde en plintgrund och sedan byggde Boden så nära tegelväggen jag kunde utan att fästa den. Praktiskt är det då ca 2 cm luft mellan bodens vägg och teglet och detta blev luftspalten då bodens bakre vägg endast har ett vindskydd ytterst och ingen panel. Taket är likaså fritt men jag drog upp en ståndskiva i plåt till lämplig fog i tegelväggen för att hindra vatten som ev rinner längs tegelväggen att i för stor utsträckning leta sig ner bakom

kan ev ordna några bilder vid intresse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.