2 408 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Diskmaskin SIEMENS värmer inte vattnet
Hej
Av och till på sistone har vår diskmaskin strulat.
Den vill inte värma vattnet.
Den startar som den skall. Indikerar 'Sensorer OK' i displayen. Och ger inget felmeddelande.
Jag har mätt på värme-elementet och där är 24,5 ohm, dvs det är helt.
Den är ren och fin inne.
SIEMENS SE40T790SK/06
FD8801
Supporten vill boka en tekniker, men de kan först v33..dvs om FEM (!) veckor...
Det borde sitta ett relä som drar, men frågan är var det sitter ?
Vad göra?
Av och till på sistone har vår diskmaskin strulat.
Den vill inte värma vattnet.
Den startar som den skall. Indikerar 'Sensorer OK' i displayen. Och ger inget felmeddelande.
Jag har mätt på värme-elementet och där är 24,5 ohm, dvs det är helt.
Den är ren och fin inne.
SIEMENS SE40T790SK/06
FD8801
Supporten vill boka en tekniker, men de kan först v33..dvs om FEM (!) veckor...
Det borde sitta ett relä som drar, men frågan är var det sitter ?
Vad göra?
Hej
Den tar in och pumpar ut som den skall. Och köra 'hela' programmet - UTOM att värma.
I effektboxen på sidan så sitter det tre relä på 230V / 10A. Jag misstänker ett av dessa..
Den tar in och pumpar ut som den skall. Och köra 'hela' programmet - UTOM att värma.
I effektboxen på sidan så sitter det tre relä på 230V / 10A. Jag misstänker ett av dessa..
Det kan vara så.
En sak till du kan kolla först är den mikrobrytare som sitter vid elementet. Den känner av trycket från cirkulationspumpen och måste slå till för att maskinen skall värma. För att maskinen inte skall koka torr.
En sak till du kan kolla först är den mikrobrytare som sitter vid elementet. Den känner av trycket från cirkulationspumpen och måste slå till för att maskinen skall värma. För att maskinen inte skall koka torr.
Jag bytte reläerna. De ser ut som vita små sockerbitar och sitter i luckan.J Johan.S70 skrev:
Hongfa Realy HF3FD
SIEMENS kunde/ville inte leverera dessa, och jag hittade inte dem i Sverige, men den fanns på nätet
i Polen. Runt 15-18:-/st + frakt.
Jag hade också ett stopp i plaströret på vänstersidan, som jag blåste rent.
Om du tar bort vänster utsida så ser du rörsystemet med halvgenomskinliga rör.
Ett av dessa var det stopp i.
Jag trodde först att det var värmarenheten som var paj - men den visade sig vara hel.
Magnus1968 skrev:Jag bytte reläerna. De ser ut som vita små sockerbitar och sitter i luckan.
Hongfa Realy HF3FD
SIEMENS kunde/ville inte leverera dessa, och jag hittade inte dem i Sverige, men den fanns på nätet
Jag trodde först att det var värmarenheten som var paj - men den visade sig vara hel.
Magnus1968 skrev:Jag bytte reläerna. De ser ut som vita små sockerbitar och sitter i luckan.
Hongfa Realy HF3FD
Ja jag har bytt värmeenheten men till ingen nytta...sitter plaströren på vänster sida framifrån sett?Magnus1968 skrev:Jag bytte reläerna. De ser ut som vita små sockerbitar och sitter i luckan.
Hongfa Realy HF3FD