Vi ska bygga nytt hus där vi är låsta till att ansluta oss till kommunens fjärrvärmenät. Jag var hos hussäljaren igår och han berättade att enligt den nya bbr-reglen som träder i kraft i sommar ska man utrusta husets platta med 300mm isolering samt en frånluftsvärmepump för att bygga energisnålare hus, är det någon mer som har hört om den? Enligt honom kunde man tjäna in ca 6000kWh om året på den här pumpen , jag vet inte om det stämmer? Kostnaden för pumpen skull då vara 25000kr med montering.

Är det någon som har någon erfarenhet av att köra en frånluftsvärmepump tillsammans med fjärrvärme?

Finns det bättre komplement till att spara energi tilsammans med fjärrvärme?

Kanske ska man skita i att ha något alls ?

Jag skulle välja en FTX ventilation tillsammans med fjärrvärmen.

Kan man spara mer energi med ett FTX-system än frånluftsvärmepump ?

Vi har frånluftvärmepump IVT490 och toppar detta med fjärrvärme i vårt Sandhem från Eksjöhus,146 kvm.Det fungerar bra.Tycker att det drar lite mycket el och lite fjärrvärme men det ska tydligen vara så.Fjärrvärmen går in och hjälper till endast ett fåtal gånger under nätterna,vid köldknäppar osv.

Kanske finns bättre komponenter men detta ingick i vårt hus och vi är nöjda.

Hur mycket sparar du på att köra med dubbla system, är det lönande ? Den fasta avgiften för fjärrvärmen är trots allt ganska hög i förhållande till förbrukningsavgiften.

Spelar ingen roll.Var tvingad av kommunen att ha fjärrvärme.
Blir inte så stor kostnad totalt.

Om man väljer fjärrvärme så har man (ofta) billig energi räknat i KWh pris. Man kan kombinera detta med en frånluftsvärmepump men får då en för hög investering och lönsamheten blir dålig. Vitsen med en frånluftsvärmepump är att slippa investera i andra fasta kostnader utöver elavgiften. Detta gör frlvp lönsam. Väljer man fjärrvärme så får du betala en hög fast avgift och en lägre rörlig avgift / KWh och då ser jag ingen anledning att investera ytterligare i en frånluftsvärmpump. Då är det bättre att satsa på en bra ventilation FTX som då har återvinning på frånluften. Förmodligen är fjärrvärmen dyrare i de flesta fall jämfört frånluftsvärmepump om man klarar sig på 16 Ampere säkring. Men i vissa fall kan man välja fjärrvärme av tvång elelr om man har behov av mycket varmvatten tex för ett stort bubbelbadkar. Det är också mycket bekvämt med fjärrvärme och miljövänligt.

Besparingen med fråluftsvärmepumpen blir som högst på sommaren då du får ut ca 2 KW per satsad 600 watt. Du sparar också på en billigare ventilationslösning om du väljer endast frånluft. Jag skulle ändå välja FTX då du eliminerar kallras och får en bra anläggning för framtiden. Besparingen kan möjligt bli lite högre emd frlvp men det är inte många KWh / år.

Jag läste det här i en annan tråd, frågan är om man tjänar så mycket på ftx-system, också en negativ sak det här med ljudet.

TIPS!
Innan du installerar ett FTX-system så räkna noga igenom hur mycket du kommer att spara. Jag räknade lite grovt på att återvinna 3000-3500kwh per år med återvinning och detta skulle motsvara ungefär 1600-1700:- per år i fjärrvärme med den fjv-taxa jag har.
Gör en liknande överslagsberäkning och jämför detta på investeringskostnaden du gör för FTX-systemet.
För mig skulle det ta ca: 20-25 år innan systemet var återbetalt.... och livslängden på ett FTX-system är nog inte ens 25 år .....
Så tänk NOGA igenom detta med återvinning innan...... och räkna på det, annars kan man lätt bli besviken senare...

/V

Som jag skrivit tidigare så tror jag att den billigaste lösningen för dig är att slippa ansluta dig till fjärrvärme och enbart köra frlvp. Med FTX får du ingen jättestor besparing och det finns nackdelar med ljudnivå, smuts runt takdosor osv precis som det finns fördelar med eliminerat kallras, filtrerad inluft osv.

Vad som är bäst för dig måste du själv bestämma det kan ingen bestämma åt dig. Du måste själv räkna ut vilken besparing respektive system ger, vilken merinvesterign du är beredd att göra och vilken komfort du vill ha. Sedan väga dessa mot varandra och bestämma vad du vill ha. Ventilation måste du ha i någon form och återvinning av frånluften också.

Som jag skrev tidigare är vi låsta till att ansluta oss till fjärrvärme av kommunen så i det fallet har jag inte mycket att välja på.

Värmepumpen kommer gå ca 5000 timmar på ett år.
Jag vet inte vad du betalar för fjärrvärmen. De 5000 timmar flvp går kostar ca 2500 kWh och ger ca 7500 kWh.
Tyvärr så har det varit mycket problem med moderna köldmedier och flvp-kompressorerna har gått sönder efter ett fåtal år.
Du kommer troligen inte kunna räkna hem den, men ett värmeväxlarsystem är inte heller gratis.

Om du nödvändigtvis måste ha en flvp till ditt fjärrvärmesystem så kan du köpa den minsta möjliga. Några vänner som har ett 170 kvm Myresjöhus fick en Nibe 360P till huset, samt att de har fjärrvärme. Fjärrvärmen har en fast årskostnad på 6000 kr och en energikostnad på 15 öre/kWh. Det är då svårslaget billigt att värma med fjärrvärmen jämfört med flvp. Idiotiskt av Myresjöhus att sätta in den stora flvp i det huset.

Det är nog bäst att inte installera varken flvp eller ftx-system ? Det verkar som att de investeringar som man måste göra tar för lång tid att käna in (uppåt 30år). Vad tror ni ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.