120 kvm, 7000 kvm tomt compact living? Hur många kvm är man då van vid?
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
Har inte orkat läsa alla inlägg men är det någon som vet var lysrörsarmaturen över köksön kommer från?
 
M
matbir matbir skrev:
120 kvm, 7000 kvm tomt compact living? Hur många kvm är man då van vid?
Allt är ju relativt såklart men bygger man nytt idag så är väl inte 120m2 direkt i överkant för en familj på 4 personer.
 
M Markarbetaren skrev:
Allt är ju relativt såklart men bygger man nytt idag så är väl inte 120m2 direkt i överkant för en familj på 4 personer.
finns ju mängder med personer som bor i före detta sommarstuga områden runt stockholm på betydande mindre kvadrat en 120
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
M
M maria01 skrev:
finns ju mängder med personer som bor i före detta sommarstuga områden runt stockholm på betydande mindre kvadrat en 120
Ja och? Dessa är väl knappast nybyggda och från början tänkta som åretrunt bostäder?
 
M Markarbetaren skrev:
Ja och? Dessa är väl knappast nybyggda och från början tänkta som åretrunt bostäder?
compact living?
 
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns ju mängder med personer som bor i före detta sommarstuga områden runt stockholm på betydande mindre kvadrat en 120
Och är väl ganska standard radhusyta för en familj.
 
  • Gilla
matbir och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Och är väl ganska standard radhusyta för en familj.
ja då är det ju inte compact living
 
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Och är väl ganska standard radhusyta för en familj.
Det är det absolut.

Jag bor i radhus på 113kvm. Våra sovrum är 9.5, 11.8 och 13.6kvm. Tvättdtuga/groventre om 14kvm. V-rum/kök mäter 45kvm sammanlagt..
Därmed står jag fast vid att jag tycker det är en bedrift att de lyckats rita ett så litet "stort" hus...

Ta eksjöhus Prio 116 som exempel, det är 4kvm mindre men har ändå klk, tvättstuga och allrum. Förvisso bara 3 sovrum, men det minsta är å andra sidan på 10.1kvm :surprised:


Är deras huset bra ritat? Nä inte i min bok, men det kanske uppfyller deras krav :)
Är det compact living? Inte en chans! :crysmile:
 
  • Gilla
DiscoDuck och 6 till
  • Laddar…
M
Sista Boklok-området jag gjorde var dom minsta husen på 140m2, det tyckte jag var litet. Men Boklok ska ju stå för kompakt billigt boende.

Medelboytan när man bygger nytt idag ligger väl på 130-160m2. Så 120m2 för en nybyggd villa för en familj är litet.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Sista Boklok-området jag gjorde var dom minsta husen på 140m2, det tyckte jag var litet. Men Boklok ska ju stå för kompakt billigt boende.

Medelboytan när man bygger nytt idag ligger väl på 130-160m2. Så 120m2 för en nybyggd villa för en familj är litet.
Men 120kvm behöver inte vara litet. Ja, det är inte stort, vilket innebär att planeringen verkligen blir a och o.
Och på 120kvm kan man utan problem få till ett hus som inte är gigantiskt till ytan, men ändå inte upplevs som litet.

Svärföräldrarna byggde för 14 år sedan. Deras hus är på 133kvm, 4st sovrum, allrum, 2 badrum. Det är inga slösaktiga ytor, men de räcker till och huset upplevs inte som speciellt litet. Visst hade man kunnat önska lite mer yta i vissa rum, men det funkar ändå :)

Tänker man såhär:
3x sovrum 10kvm
1x sovrum 14kvm
=44 kvm.
1x badrum 5kvm
1x wc 2kvm
Tvättstuga 6 kvm
=13kvm
Kök/vardagsrum 45 kvm
Entre 5 kvm
=50kvm

Tot = 107kvm.

Då är det 13 kvm kvar.
Så visst tusan hade det gått att få till ett "rymligt" hus på 120kvm med lite pusslande :)

Problemet det detta huset som jag ser det är att man ville göra något ladinspirerat.
Men, en lada har typ aldrig 22-27° tak. Eller en vinkel.

Så hela den eftersträvade looken fallerar imo. Det hade varit bättre att göra huset lite kortare men djupare och effektiviserat ytorna istället, enligt min åsikt!
Men som sagt, jag ska inte bo där. Jag avundas dock inte dem de ytorna och jag personligen tror att det kan bli tufft att få igen pengarna om man inte styckar av tomten i framtiden :/
 
T
Detta är inte ett tiny hus som ska vara max 30 kvm, compact living ser jag mer som en livsstil.

Skulle säga att compact living är att leva på minsta möjliga yta med bara det väsentliga man behöver.
Så inte bara husets storlek utan även en ide om att inte samla på sig saker, lite bohemisk livstil.
Krävs iaf en del viljestyrka och övertygelse för att inte rita in några kvm mer när man ändå håller på.

Jag ser inte poängen med det mer än att man kan få plats mer hus på samma yta men nu har dom 7000kvm tomt så då föll det ju lite.
 
J Jarlsgård skrev:
Det är det absolut.

Jag bor i radhus på 113kvm. Våra sovrum är 9.5, 11.8 och 13.6kvm. Tvättdtuga/groventre om 14kvm. V-rum/kök mäter 45kvm sammanlagt..
Därmed står jag fast vid att jag tycker det är en bedrift att de lyckats rita ett så litet "stort" hus...

Ta eksjöhus Prio 116 som exempel, det är 4kvm mindre men har ändå klk, tvättstuga och allrum. Förvisso bara 3 sovrum, men det minsta är å andra sidan på 10.1kvm :surprised:


Är deras huset bra ritat? Nä inte i min bok, men det kanske uppfyller deras krav :)
Är det compact living? Inte en chans! :crysmile:

Nån får räkna - hur mycket av huset är "korridor".....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S imjohanahlen skrev:
Har inte orkat läsa alla inlägg men är det någon som vet var lysrörsarmaturen över köksön kommer från?
Ganska säker på att den är från antingen Artemide eller Flos. Lutar mer åt Artemide men minns inte exakt.
 
  • Gilla
_sundancekid_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.