Visa bilaga 486889 Hej, jag har en fundering angående källare där det finns ett uppreglat trägolv mot betongen / tjära.
Har brutit upp golvet nu och de har kilat träklossar mot plattan och spikat fast dessa samt vägt in golvreglarna.
Nu till min fråga, detta har legat i cirka 60 år och det finns absolut ingen tendens till fukt, är totalt torrt överallt, varför ska jag riva bort golvreglarna?

vet att inga organiska material i källare men....

hur ser ni på detta ? Bifogar en bild.
OBS! De mörka partierna är ”tjära” eller vad det nu är.

Ytterligare bild, tidningspapper isolerade man även med ?

• Gamla tidningspapper och isoleringsmaterial mellan träbjälkar på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Är i exakt samma situation. Det finns noll tendens till fukt i min gillestuga. Men jag tänker lite såhär.
Det känns bra att göra om det från grunden nu 55 år senare. För om 55 år vill jag inte veta att det var 110 år sen golvet gjordes om.
Man kan ju haft tur med husets placering och fall etc. Men vad händer om dränering börjar läcka om 15-20 år och det blir fuktvandring?
Man kan ju också resonera att ett ventilerat golv ger en bättre inomhusmiljö etc. Kanske finns det radon.
Ventilerade golv läggs i kommunala verksamheter där det vistas barn av en anledning.
Visst det är torrt.
Men det är en svår fråga, känns lite onödigt och man blir lite snål/lat när man märker att det ser bra ut.

Ser att frågan är några veckor gammal, berätta gärna hur du gjorde.

/Per

Hej, jag har faktiskt legat sjuk så inte gjort ett skit MEN har efter samtal med flertalet byggare / snickare kommit fram till att lägga ett nivellsystem(utan fläkt) tillverkare är subfloor.
Detta går på cirka 4-5 tusen för 19 kvm.
Jag måste komma upp cirka 10 cm i höjd pga trapp så kan inte lägga mig lägre.

instämmer med dig, man blir snål och lat.
Gällande organiska material i källare så har ALLA olika syn på det. De snickare jag pratat med ser inga problem med att lägga trä i källare så länge du inte lägger det mot betongen.

Jag kommer att köra med subfloor träreglar sedan golvspån på detta.

Intressant, tack för svar.
Jag är inne på samma lösning. Subfloor utan fläkt. Eftersom det inte är någon fukt så känns det inte som det behövs fläkt direkt men golvet kommer ju andas ändå.
Däremot har jag lite radon men den kommer troligen från blåbetong i väggarna. Har självdrag så jag tänker komplettera självdragit med lite mekanik.

/Per

Tänkte du isolera också @Joonathaan? Min platta är inte direkt kall, men det har legat gammal isoleringsull fram till nu

• Gilla
Joonathaan
  • Laddar…
'hej
P pappamedkeps skrev:
Tänkte du isolera också @Joonathaan? Min platta är inte direkt kall, men det har legat gammal isoleringsull fram till nu

Hej, Yes jag tänkte isolering när jag ändå gör det, bor uppe i norr så lite kallare här också. Lika att man gör det tänker jag när man gör nytt.

Det som är avgörande är ju vad man tänkt lägga för golv. Jag har lagt massiva trägolv i min källare. Difusionsöppen ytbehandling. Hela konstruktionen verkar andas väldigt bra.

Magnus E K
P pappamedkeps skrev:
Det känns bra att göra om det från grunden nu 55 år senare. För om 55 år vill jag inte veta att det var 110 år sen golvet gjordes om.
Varför inte? Man kan ju lika gärna resonera som så att har det klarat sig i 55 år så klarar det sig förmodligen i 55 år till, och när det sen har klarat sig i 110 år så kommer det förmodligen klara sig i 110 år till, osv.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför inte? Man kan ju lika gärna resonera som så att har det klarat sig i 55 år så klarar det sig förmodligen i 55 år till, och när det sen har klarat sig i 110 år så kommer det förmodligen klara sig i 110 år till, osv.
Jepp det är sant. Säger ingenting om det. Skulle inte klandra någon som valde att ha kvar lösningen. Finns ju torp som klarat sig betydligt bättre än nyproduktioner.
Jag blev sugen att riva ut allt och bygga upp på nytt. Har lite elinstallationer jag vill få till så om spånskivorna ändå är borta så resonerade jag att jag lika gärna kan ta bort allt och isolera med lite fräschare isolering.

Min erfarenhet är att det är ett jäkla jobba att regla upp golv på grovgjuten platta. Vad ska man lägga reglarna på? Jag har provat tex plastkilar. Det är svårt att få det stumt och bra. Betongytan är för grov för plastkilarna. Och så måste man fästa reglarna i betongen på något vänster. Annars ligger det och lyfter och klapprar när man går på golvet. Det känns som att det saknas någon smart produkt för detta. Något man kan lägga under reglarna som är justerbart i höjd. Det finns ju systemgolv som nivell mm. Men det är ju svindyrt.

O Olf Oggler skrev:
Min erfarenhet är att det är ett jäkla jobba att regla upp golv på grovgjuten platta. Vad ska man lägga reglarna på? Jag har provat tex plastkilar. Det är svårt att få det stumt och bra. Betongytan är för grov för plastkilarna. Och så måste man fästa reglarna i betongen på något vänster. Annars ligger det och lyfter och klapprar när man går på golvet. Det känns som att det saknas någon smart produkt för detta. Något man kan lägga under reglarna som är justerbart i höjd. Det finns ju systemgolv som nivell mm. Men det är ju svindyrt.
Ja system som nivell, subfloor etc är ju precis såna smarta produkter. Men de kostar ju som sagt mer än vanliga reglar.
Man kan nog få till det med takpapp eller något sånt och sen distanser. Det beror mycket på hur stor yta det gäller och vilken sorts belastning som ska vara på golvet.

Jag vet inte om de är så smarta de där systemen. Ofta är punkterna mot betongen bestämda av tex hål i reglarna. Min erfarenhet är att man vill välja ställena lite. Betongen kan ju vara väldigt ojämn just där en punkt hamnar osv.

O Olf Oggler skrev:
Jag vet inte om de är så smarta de där systemen. Ofta är punkterna mot betongen bestämda av tex hål i reglarna. Min erfarenhet är att man vill välja ställena lite. Betongen kan ju vara väldigt ojämn just där en punkt hamnar osv.
Jag tror faktiskt man kan borra egna hål om det skulle vara så. Men är inte säker. Jag tänker att om det är så pass ojämt där jag vill sätta vissa fötter så jämnar jag av ytan. Det är bara betong ändå.

O Olf Oggler skrev:

Därför köper man till fötter , löser ojämnheterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.