Köket börjar bli sådär en 35 år men vi trivs bra med det och det fungerar bra. En miss när vi gjorde det var att vi inte lär diskbänken gå ut över lådhurtsen till vänster, det har orsakat att bänkskivan tagit åt sig vatten och gått sönder. Nu har jag skaffat en annan diskbänk som jag skulle vilja byta till och den kommer då att även täcka lådhurtsen så bänkskivan hamnar längre från vattenstänk. Problemet är att vi vill behålla kaklet som är kaklat på masonit och att nuvarande diskbänk har ett uppvik bakom kaklet. Funderar på om jag ska kapa gamla diskbänken någon cm utanför kaklet och lägga den nya ovanpå och så att säga bara limma ihop dem baktill, naturligtvis kommer det att stöttas av en regel under också.
En annan variant är att man skulle kunna trycka ner den gamla diskbänken så att man kan få loss den från kaklet, men då måste jag skrota bänkskåpet först och det är i alla fall inte säkert att kaklet klarar sig.

• Gammalt kök med slitna bänkskivor nära en diskho och väggkakel ovanför ett vitmålat skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser risker för läckande skarvar om nya plåten läggs ovanpå den gamla.
Ta lös kaklet bakom plåten istället, ta ett sågblad från t ex en bågfil och såga/slipa bort fixet bakom plattorna

L LantbrukarN skrev:
Ser risker för läckande skarvar om nya plåten läggs ovanpå den gamla.
Ta lös kaklet bakom plåten istället, ta ett sågblad från t ex en bågfil och såga/slipa bort fixet bakom plattorna
Jag har ju en siliconfog idag mellan kakel och diskbänk tar jag bort de finns det plats mellan kakel och den att skjuta in den nya

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.