Mikael_L Mikael_L skrev:
På bild nr 2 hittar jag detta lite märkliga uttag. Har aldrig sett något sådant...
Är det någon som känner igen det?
[bild]
Det är ett gammalt trefasuttag, användes huvudsakligen till spisar och charkuterimaskiner.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det är ett gammalt trefasuttag, användes huvudsakligen till spisar och charkuterimaskiner.
Och då... Den här affären har själva reparerat sina kunders apparater exv hushållsassistenter och större kaffebryggare
 
Immobil Immobil skrev:
Det är ett gammalt trefasuttag, användes huvudsakligen till spisar och charkuterimaskiner.
Har ett flång nytt NOS ligande, med förregling...köpte det på Motorns Dag för 2 år sen.:giggle:
 
Jag har några sådana på bottenvåningen där skärkötteriet låg. Fortfarande ström i dom, trots det är över 30 år sedan de användes. Snart åker dom väck. :cool:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
Jag är intresserad av utanpåliggande vippströmbrytare
 
Mikael_L
Immobil Immobil skrev:
Det är ett gammalt trefasuttag, användes huvudsakligen till spisar och charkuterimaskiner.
På den tiden då man satt trefasmotorer även på saker som bara behövde några hundra watt, inte för att motorerna var billiga, utan driftsäkra och underhållsfria (och tystare).
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det är ett gammalt trefasuttag, användes huvudsakligen till spisar och charkuterimaskiner.
Jag har även haft ett sådant till en större elradiator.
 
Gammal säkringslåda med metallomkopplare och isolerade kablar i ett skåp, dammig och ser oanvänd ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett användt och slitet verktyg framför en gammal säkerhetsbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett slitet elinstallationsobjekt med en rund, orange etikett med texten "Bryt strömmen före" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lovade ju en bild på dessa tidigare nån som sett live
 
  • Wow
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
I början av tråden visades några 130V-lampor. När vi lade om taket för några år sedan hittades en sådan i sin originalkartong (den ser hel ut):

Gamla 130V 25W glödlampa hel i närbild, fortfarande i originalskick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal Luma 130V-glödlampa i sliten originalkartong på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
En av mina elcentraler, I full drift. Troligen sedan huset byggt 1920 elektrifierades. Fullt med OVIR i väggar och tak.

Gammal elcentral med keramiska säkringar, märkt från 1 till 12, och en modern jordfelsbrytare, på en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr skändad med separat jfb för värmegolv badrum på övre plan.
Gammal elcentral med keramiska säkringar och etikett som anger anslutning till värmegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited och 4 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I början av tråden visades några 130V-lampor. När vi lade om taket för några år sedan hittades en sådan i sin originalkartong (den ser hel ut):

[bild]
[bild]
Vad händer om man kopplar in en sådan i en modern lampa?
 
Mikael_L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[bild] [bild] [bild]
Lovade ju en bild på dessa tidigare nån som sett live
Aha, det var detta du skrev om i inlägg #146 ?
 
Ja fast nu kom jag ihåg att fota
 
S stigarn skrev:
Vad händer om man kopplar in en sådan i en modern lampa?
Det vore väl synd att bränna den med 240 volt. Den kanske är från före det konspiratoriska mötet mellan glödlampstillverkarna då man beslutade att begränsa livslängden på lampor. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/The_Centennial_Light
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.