Hej!

Köpte nytt hus November 2020 och har sedan dess renoverat hela entréplanet. Imorse märkte jag dock att det uppkommit flertal sprickor där målarna har bredspacklat och målat. Utöver detta har jag sett flertalet spår av spik eller skruvhuvuden utöver hela huset. Det konstiga är att det syns både i det rummet där jag satt 6mm renoveringsgips, samt där det är original masonit. Utbukningen av spik/skruvhuvudena finns bara på väggar som är direkt mot fasad, dvs ingenting på innerväggar som är mitt i huset. Men sprickor har uppkommit på en av inre väggarna.

Vad tusan har egentligen hänt?? Inte märkt av någonting förens idag, känns väldigt konstigt att allt hoppar fram precis samtidigt! Varit enorma temperaturskillnader här(från 10+ på dagen till 2-3 minusgrader på natten) men borde inte hoppa fram för det?

Trähus byggt -64

Lite bilder:

(Spikskallarna syns knappt på bild men är väl synliga i verkligheten)

Tack på förhand!

Mvh Kristian

• Vägg med utbuktningar markerade med röda cirklar där spik- eller skruvhuvuden anas under ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka ovanför dörrkarm i vitmålad vägg som kan vara relaterad till spackel- eller målningsarbete.
    Skapa konto
  • Vertikal spricka på nyrenoverad vägg som uppstått efter bredspackling och målning.
    Skapa konto
Temperatur- och fuktförändringar får materialet att röra på sig vilket troligen är orsaken.

Skallarna i gipsen är antingen gipsskruvar som inte är dragna rätt (för lite eller för mycket) eller bakomliggande spik/skruv som sticker upp.

Sprickan ovan dörren är generalfel var man inte ska skarva en skiva, den ska gå minst 10 cm förbi dörren.

mexitegel mexitegel skrev:
Temperatur- och fuktförändringar får materialet att röra på sig vilket troligen är orsaken.

Skallarna i gipsen är antingen gipsskruvar som inte är dragna rätt (för lite eller för mycket) eller bakomliggande spik/skruv som sticker upp.

Sprickan ovan dörren är generalfel var man inte ska skarva en skiva, den ska gå minst 10 cm förbi dörren.
Hej! Skallarna buktar även ut där det är originalmasonit(från -64).
Ang. skarv över dörr kan jag inte svara på det då detta rum bredspacklades över originalmasoniten.

Edit: Räcker det att foga igen sprickorna? Eller bör man måla?

Sprickorna blir du inte av med med mindre än att sätta gips över, eller möjligen en kraftigare renoveringstapet. Jag har haft likande i vårt hus där man också skarvat skivor vid dörren fel, där har det fungerat med att skruva ner skivorna tätt och sen sätta Flüggers lite kraftigare renoveringstapet över som man sedan målar på, men vi har spånskivor och du masonite. Masoniten är mjukare så jag är lite fundersam på om det ändå räcker. För att vara helt säker så är det gips som gäller.

Ang. skallarna så låter det som att de helt enkelt inte är tillräckligt inslagna.

mexitegel mexitegel skrev:
Sprickorna blir du inte av med med mindre än att sätta gips över, eller möjligen en kraftigare renoveringstapet. Jag har haft likande i vårt hus där man också skarvat skivor vid dörren fel, där har det fungerat med att skruva ner skivorna tätt och sen sätta Flüggers lite kraftigare renoveringstapet över som man sedan målar på, men vi har spånskivor och du masonite. Masoniten är mjukare så jag är lite fundersam på om det ändå räcker. För att vara helt säker så är det gips som gäller.

Ang. skallarna så låter det som att de helt enkelt inte är tillräckligt inslagna.
Det konstiga är att skallarna även syns i badrummet där det är målad våtrumstapet, så att spikarna åker ut så pass mycket att det syns där efter 53 år känns lite konstigt..

Har ni ändrat på några förutsättningar? Ventilation? Värmesystem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.