Jag var på Nolia i Pite och snackade med lite värmepumpsnubbar och de sa att luft/vatten-pumparna är på tok för dyra i nuläget, men att priserna kommer att sjunka snabbt, på samma sätt som luft/luft-pumparna.

Vad tror ni om det?

Vilka pumpar finns det i dag som passar bra att koppla ihop med en 750-liters ack.tank, vattenmantlad braskamin och vakuumrör?

luft/vatten har ju starkt varierende verkningsgrad beroende på ute temp. så att instalera en sånn nor om gävle är ju ingen bra lösning, så länge man är ute efter att få en billig uppvärmning.

Jo, priserna på luft/vatten är smått absurda.
Om priserna sjunker till ca: 30 000 för ex en 8 kW pump så är det en mkt intressant alternativ. Så det är väl till att vänta och se.....

somelvis skrev:
Jo, priserna på luft/vatten är smått absurda.
Om priserna sjunker till ca: 30 000 för ex en 8 kW pump så är det en mkt intressant alternativ.   Så det är väl till att vänta och se.....

prset är väll inte så högt på luft/vatten värmepumpar! dom kostar väll 40-45 000:-
men eftersom dom är beroende att en elpanna då dom ej kan värme huset själv vintertid så måste man ju köpa en sån också & då blir det ju 25 000 till.

jag har svårt att tro att du kan komma ner i 30 000:- för en luftvatten värmepump inklusive elpannan med varmvattenberedare & styrutrustning

jag har svårt att tro att du kan komma ner i 30 000:- för en luftvatten värmepump inklusive elpannan med varmvattenberedare & styrutrustning
Den ska installeras åxå. Oavsett om du gör det själv eller lejer ut det är delarna inte direkt gratis

Comfortzone har grejer som passar bra till sol och braskamin. Men det är klart att det är ju ganska långt ifrån 30 000. :-?

CarMan skrev:
prset är väll inte så högt på luft/vatten värmepumpar! dom kostar väll 40-45 000:-
men eftersom dom är beroende att en elpanna då dom ej kan värme huset själv vintertid så måste man ju köpa en sån också & då blir det ju 25 000 till.

Är 40- 45 inte mycket för en luft vatten ? Jag tycker det är på tok för mycket.

En luft / Luft kostar ca 10 tusen (panasonic)

En CTC Ecopart bergvärmepump på 7,5 Kw kostar 26 400kr på rinkaby.

Då är väl 40-45 mycket eller ?

Att pannan och beredaren tillkommer ser jag som självklart och hoppas att vi slipper se en utveckling med fler lösningar som Sanyos CO2. Jag kanke inte känner för att köra på sketdyr direktel som komplement och toppvärme.
Vem vill ha två pannor ? Innerdelen för Vp´n och pellets eller vedpannan.
Beträffande installation så är exempelvis Nibe och CTC exemplariska med komplett utedel med köldmedie-kretsen sluten.

Ut med två plusprisol genom väggen och en trefas med utomhusbrytare.
Klarar till och med morsan närapå.

Givetvis installerar man själv för optimal ekonomi.

Jag kan inte se något skäl till att en luft/vattenpump skulle vara nämnbart dyrare en en luft/luft pump bortsett från att att marknaden globalt sett är en bråkdel.

alla saker i en luft/vatten är större än i en luft/luft.
större kompressor, större förångare, större kondensor & en mer avanserad styrning.

sen så kostar väll dom billigaste 30 000:- o inte 45..... (6kW)

en 6kW luft/luft kan man få för 10 000

Var hittar man en anständig Luft / Vatten för 30 ?
Inte på rinkaby eller din vvsbutik i alla fall.
Lömska fabrikat med typ en endaste importör-återförsäljare-verkstad allt i allo är jag inte så sugen på.

somelvis skrev:
Var hittar man en anständig Luft / Vatten för 30 ?
Inte på rinkaby eller din vvsbutik i alla fall.
Lömska fabrikat med typ en endaste importör-återförsäljare-verkstad allt i allo är jag inte så sugen på.

http://www.energikompaniet.se/

http://www.varmepump.biz/

& givet vis är et kända märken vi pratar om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.