Grävde med spade och gick igenom ett skört och tunt rör som ni ser på bilden. Ca. 40 cm ner i marken. Kikade i det och det verkar tomt, inget som går innanför. Enligt ledningskollen ska det inte gå några rör där heller.

Vad är det för rör? Något att bry sig om eller kan jag gräva förbi det?

• Ett skadat och öppet rör som är delvis begravt i jorden, synligt i en grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är slangen perforerad? I så fall är det en dräneringsslang.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är slangen perforerad? I så fall är det en dräneringsslang.
Får kolla det imorgon. Är det bara att gräva igen med grus i så fall? Om inte dräneringsslang, vad skulle det kunna vara då? Det var otroligt skört, som att slå hål på ett pappersark kändes det som...

Ser ju ut som ett räfflat markrör. Kanske någon som lagt ner när de ändå grävt rabatt?

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ser ju ut som ett räfflat markrör. Kanske någon som lagt ner när de ändå grävt rabatt?
Finns ingen rabatt där utan ska bygga ett trädäck ovan med sänkta plintar. Frågan är om jag bör laga det eller om det går att ta sönder det och fortsätta grävningen :surprised:

M Cameltoe skrev:
Finns ingen rabatt där utan ska bygga ett trädäck ovan med sänkta plintar. Frågan är om jag bör laga det eller om det går att ta sönder det och fortsätta grävningen :surprised:
är det nära grunden på huset då? Om du har lite äldre hus med platta på mark så kanske det är dränering men känns som 40 är lite väl grunt ifall man ens ska kunna ha lite fall på slangen. Ta en dragögla o mata åt de olika hållen o se om du kommer någon vart. Jag hade iaf försökt följa röret åt något av hållen

Vad är det för diameter på röret ?

O olofh skrev:
Vad är det för diameter på röret ?
Tack för snabba svar Olof! Får undersöka diametern närmare imorgon. Huset är byggt 81 på betongplatta och röret är väl någon meter ut från huset. Kan skippa plinten där och bara gräva igen om det är en enkel lösning på det, alternativt lappa ihop det på nått sätt innan. Ligger några gruskorn i röret just nu om det spelar roll.

Det var dräneringsrör, hade skadat det på 3 ställen såg jag efter att ha grävt runt det lite. Dammsugit ut allt grus som ramlade i röret. Tejpat provisoriskt med silvertejp så det inte ramlar i mer grus.

Tänkte köpa ogräs/markduk och lägga ovanpå och sen bara gräva igen hålet?

• Skadat dräneringsrör i jord lappat med silvertejp, omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer funka bra!

Ser ju ut som att du har ett rör till precis jämte.. ja de borde varit inslagna i markduk menmen. Frågan är ju om de fungerar eller om krosset under din grund tar allt ändå

Toppen då har vi en lösning, bäst är ni. Tack för hjälpen (y)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ser ju ut som att du har ett rör till precis jämte.. ja de borde varit inslagna i markduk menmen. Frågan är ju om de fungerar eller om krosset under din grund tar allt ändå
Det är fullt med kross omkring och under rören, botten på rören är intakt det är bara ovansidan som gått sönder

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.