Hejsan alla
Är helt ny här, är kul att va här
Någon som vet var jag kan få tag i en rikt och planhyvel till bra pris?
Har letat länge efter en sådan maskin, men de jag har hittat har varit så enormt dyra, minst 6000kr... Hittade igår en Emco Rex2000 som man skulle ha 1500 för, det är ett pris som känns lite bättre för mig. Men den blev tyvärr såld innan jag hann dit.
Det jag söker är helst en maskin som har en hyvelbredd på 30cm eller mer. De där äldre i gjutjärn är ju riktigt bra, men det är dom som av nåt skäl har varit så dyra. Men en defekt sådan bör väl gå att hitta för 2000?
Nån som kan hjälpa mig i hyvel-jakten?
Mvh TR
Är helt ny här, är kul att va här
Någon som vet var jag kan få tag i en rikt och planhyvel till bra pris?
Har letat länge efter en sådan maskin, men de jag har hittat har varit så enormt dyra, minst 6000kr... Hittade igår en Emco Rex2000 som man skulle ha 1500 för, det är ett pris som känns lite bättre för mig. Men den blev tyvärr såld innan jag hann dit.
Det jag söker är helst en maskin som har en hyvelbredd på 30cm eller mer. De där äldre i gjutjärn är ju riktigt bra, men det är dom som av nåt skäl har varit så dyra. Men en defekt sådan bör väl gå att hitta för 2000?
Nån som kan hjälpa mig i hyvel-jakten?
Mvh TR
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
En emco rex är gjord i plåt och inte jättebea men för 1500:- är det ju ok.
En bra hyvel med 30cm bredd är svårt att få för 2k men det får med tålamod och lite tur.
En Inca är ju i aluminium men går ofta att få mellan 2-3k om man ger det lite tid.
En bra hyvel med 30cm bredd är svårt att få för 2k men det får med tålamod och lite tur.
En Inca är ju i aluminium men går ofta att få mellan 2-3k om man ger det lite tid.
Tänkte att Emcon kanske kunde gå att förstärka lite samt att hänga på en kraftigare motor.
Är inte Inca de där små bänkmonterade hyvlarna?
2000 bör ju inte vara omöjligt, för ett tag sen köpte jag en fullt fungerande Jonsereds vertikalfräs i gjutjärn (dock utan kuttrar) för 600kr. En rikt och planhyvel är väl inte så mycket större?
2000 bör ju inte vara omöjligt, för ett tag sen köpte jag en fullt fungerande Jonsereds vertikalfräs i gjutjärn (dock utan kuttrar) för 600kr. En rikt och planhyvel är väl inte så mycket större?
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Incan är lika stor som en emco rex 2000 och rejälare.D Djävulssnickarn skrev:Tänkte att Emcon kanske kunde gå att förstärka lite samt att hänga på en kraftigare motor.
Fräsar är det inte alls lika stor efterfrågan på. En rikthyveln modell gjutjärn och stor kan du få rätt billigt men en planhyvel är svårare att finna. Sen med tid, tålamod och tur kan det gå. Sett kanske 3 hyvlar på blocket sista månaderna för under 2k..
Aha har du någon bild på vilken Inca du tänker på? Finns väl flera modeller?
Den Inca jag har sett är en bänkmonterad, såg mindre ut än Emco
Den Inca jag har sett är en bänkmonterad, såg mindre ut än Emco
Min Inca 260 tar 265 mm bredd på kuttern. Och det är väl va typ alla hyvlar i dwn storleksklassen tar t.ex. Emco Rex, Kity o.s.v.
1500 lät billigt så det förstår jag att den rök fort. Jag köpte min Inca för långt mer.
1500 lät billigt så det förstår jag att den rök fort. Jag köpte min Inca för långt mer.
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Så vi talar om samma.D Djävulssnickarn skrev:
Emco rex 2000:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Emco rex 20b
Logga in
Skapa konto
Inca rikt/planhyvel:
Logga in
Skapa konto
Skillnaden är att emco rex 2000 är i plåt, på plåtben, Inca och rex 20b är i alu på träben (stabilare än emco 2000).
Eller tänker du på någon annan emco?
Nädå det var den där gula
Ja den Incan där såg snygg ut, lite kraftigare än de andra jag har sett
Är de lätta att få tag på?
Ja den Incan där såg snygg ut, lite kraftigare än de andra jag har sett
Är de lätta att få tag på?
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Nej.D Djävulssnickarn skrev:
Eller ja, det går i vågor. Ett tag kom många för runt 2-3k, sen har de hausats här på forumet och ses ibland på blocket för upp till 6k. Är de fina och till bra pris så försvinner de från Blocket på under 1h.
Det finns en mindre Inca men då är det bara rikthyvel.
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
I vilken ände av landet bor du?
Men borde det inte gå att hitta en defekt Jonsered eller Waco för ca 2000? Alltså en med trasig motor eller liknande?
Jag bor utanför Kristianstad i Skåne
Jag bor utanför Kristianstad i Skåne
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Rikthyvel ja. Planhyvel, tveksamt, även de defekta går för högre pris oftast. Sen vill du ju inte ha en med fyrkantskutter.D Djävulssnickarn skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Är inte kuttern rätt lätt att byta?
Men är fyrkantskutter på en planhyvel en stor säkerhetsrisk? På en rikthyvel förstår jag för då är du nära kuttern men i en planhyvel är väl kuttern inkapslad i maskinen? Kickback-skydd går väl att eftermontera om det inte finns?
Men är fyrkantskutter på en planhyvel en stor säkerhetsrisk? På en rikthyvel förstår jag för då är du nära kuttern men i en planhyvel är väl kuttern inkapslad i maskinen? Kickback-skydd går väl att eftermontera om det inte finns?
6000 känns extremt för en defekt maskin, hur farao kan man ta så mycket? En ny motor eller kutter är ju inte hur billig som helst