1 434 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Kulvert 3-ledare
Har en tanke på att gräva ner kulvertrör till en gäststuga. Tanken är att ha framledning och retur av värme samt kallvatten. Tanken är att värma tappvattnet med varmvatten beredare i gäststugan.
Jag hittar bara 4-ledare! Finns det inte 3-ledare? Tänker mig 2x32 för värme och 1x? För kallvattnet.
Känns onödigt och dyrt att gräva ner en 4-ledare när jag bara behöver 3...
mvh
Jag hittar bara 4-ledare! Finns det inte 3-ledare? Tänker mig 2x32 för värme och 1x? För kallvattnet.
mvh
En två ledare och en enkel för vatten låter ju rimligt med tanke på värmeförluster. Men...
Som jag förstått det så ligger dessa typer av kulvertar inte på frostfritt djup. Är det inte risk med att den pipa (isolerad) med tappvatten fryser?
Har jag alla i samma ”paket” så slipper jag ju trassla med extra värmekabel...
Mvh
Som jag förstått det så ligger dessa typer av kulvertar inte på frostfritt djup. Är det inte risk med att den pipa (isolerad) med tappvatten fryser?
Mvh
Rampamuffen skrev:Som jag förstått det så ligger dessa typer av kulvertar inte på frostfritt djup. Är det inte risk med att den pipa (isolerad) med tappvatten fryser?Kulverten hamnar på det djup man lägger den på I mitt fall så la jag Kulverten på ca 100cm djup och tappvattenröret precis under. Detta är aningen ytligare än frostfritt hos oss. Teorin är att det lilla värmeläckage som kommer från värmekulvertern är tillräckligt för att tappvattenledningen inte ska frysa. Detta kräver dock att det flödar varmt vatten i kulverten hela tiden när det är riktigt kallt ute. Å andra sidan har du samma problem om du leder kallvattnet i kulverten.
Går det inte att gräva ner slangen på frostfritt då... och /eller isolera där man kan så kanske man slipper värmklabel.Rampamuffen skrev:En två ledare och en enkel för vatten låter ju rimligt med tanke på värmeförluster. Men...
Mvh
Om du bor i den södra delen av sverige, eller har rimligtmed tjäl, Så gräv en m, lägg pem + sand nederst, sen fyll upp till en halv meter eller vad rekommenderat djup för kulverten är, lägg den, fyll upp.Rampamuffen skrev:En två ledare och en enkel för vatten låter ju rimligt med tanke på värmeförluster. Men...
Mvh
Om du gör enl ovan så kommer KV vara gjummet, inte kul att dricka gjummet vatten..Rampamuffen skrev:Har en tanke på att gräva ner kulvertrör till en gäststuga. Tanken är att ha framledning och retur av värme samt kallvatten. Tanken är att värma tappvattnet med varmvatten beredare i gäststugan.
mvh