Hus från -’54 där jag bott i nästan 1år och fixar i samt upptäcker saker under tiden.

På övre våningen, över i liten garderob gömmer sig någon slas cistern.. behållare?!

Gammal mörk cistern i en garderob med ett rör anslutet till sig, placerad under ett träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som pekar mot en öppen liten garderob i taket där en gömd cistern med rör antyds.
Skapa konto

Det går ett rör till/från den. Över den, över detta taket finns kallvinden.

Har inte kollat uppifrån, inte heller börjat kika på var röret leder.

Tänker att det kan vara någon slags utjämningskammare men för vadå? Om inte.. kan det vara något farligt?

Tänker liksom att någon kan ha ett självklart svar eftersom det kan vara en självklar sak. Men vad vet jag. Uppskattar råd, idé, feedback.

Expansionskärl till värmesystemet?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hmm ja why not, ett expansionskärl. Tack för den. Vet inte hur systemet funkar mer än att jag har fjärrvärme, luftar element, kan reglera trycket nere i källaren. Men det kan ju vara så!

Det liknar ett expansionskärl. Men då brukar det även vara en avluftning upp genom taket. Och ”tilloppet” från värmesystemet brukar komma in underifrån.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
tommib
Kolla på kallvinden om det kommer upp ett rör från den. Det brukar vara ett öppet rör upp genom taket.

Har huset tidigare haft någon form av eldad uppvärmning?

Om du har fjärrvärme idag kan det där kärlet vara bortkopplat.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok då vet jag vad jag ska kika efter - möjlig avluftning och ett tillopp alltså, tack!

H hempularen skrev:
.,expansionskärl..då brukar det även vara en avluftning upp genom taket. Och ”tilloppet” från värmesystemet brukar komma in underifrån.

Kom just på att det fanns ett litet rör som stack upp på den sidan av taket. Då har vi två goda råd om att söka på den sk.avluftningen då!

Absolut, huset har vart eldat under dess livstid.

Jätteintressant om just det kärlet uppfyller någon funktion eller inte. Tack - får felsöka!

Det här kommer bli spännande. (Återkommer)

tommib tommib skrev:
..brukar vara ett öppet rör upp genom taket.

Har huset tidigare haft någon form av eldad uppvärmning?

Om du har fjärrvärme idag kan det där kärlet vara bortkopplat.

Är det anslutet till värmesystemet? Folk brukar vara lata och lämna expansionskärlet kvar när det tas ur drift. Jag hittade två st av olika årgångar på vinden. Det tredje i pannrummet är fortfarande i drift.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Jaså du hittade flera sådana ha! Det ska bli intressant att kolla om det ens är inkopplat/ fyller någon funktion. Skulle personligen se fram emot att kunna riva ut det
Men som jag fått råd, ska kolla om ett rör jag vet om (avluft) går från kärlet till taket. Och ifall det annat rör inkopplat. Uppskattar feedbacken.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det anslutet

Vi hade exp. kärlet på vinden när vi köpte här. När jag tog det ur drift och började såga av röret till det så sprack kopplingen på kärlet så det ramlade omkull, av vibrationerna från sågen. Allt var nästan helt genomrostat. Hade himla tur att jag kopplade bort det just då.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ha! Min förhoppning är att det är oanvänt skrot. Ska bli kul att .. tja riva ut det ur genom väggen. Har fått bra råd. Identifierar rören och sen om det är i drift eller ej. Återkommer.
H hempularen skrev:
När jag tog det ur drift och började såga av röret till det så sprack kopplingen på kärlet så det ramlade omkull,

Kollade ett avluftningsrör på taket idag

Avluftningsrör vid husvägg och takpannor med mossa, bredvid blå eldosa och tänger.
Skapa konto

och situation under taket

Avluftningsrör på kallvind med ingjuten del, kutterspån och träbjälkar.
Skapa konto
Avluftningsrör som sticker upp från golv på en kallvind med synliga träreglar och delvis skadade väggytor.
Skapa konto

MEN kom inte mycket längre idag

1. Skulle behöva gräva i kutterspånet för att närma mig sanningen om lilla röret hör till ståltanken.. kan vara det som är ingjutet dock(?)
2.
förstås skulle det vara bra att verkligen få in armen ordentligt inunder (där jag tog bild på tanken) för att identifiera andra möjliga rör och kopplingar

!!!
Såg att TAKET LÄCKER
Vattenläckage på kallvind med blött kutterspån och träbjälkar.
Skapa konto

medan jag var på kallvinden så ni förstår att min fokus kopplade helt om till takbyte
(annat tråd lagom snart till 100%)

Vill i alla fall först kunna komma fram till något med er hjälp och få feedback på vägen.

Jag ska uppdatera tråden med fler bilder nästa gång så vi ser alla rören! Vill helst ha bort åbäket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.