Hej,
vi skulle uppskatta all hjälp med val av färg till vårt kök/vardagsrum/matplats. Vi bygger en större tvåplans funkisvilla med öppen planlösning. Vi vill därför måla kök, vardagsrum, matrum, hall samt allrum på övervningen i samma färg, då dessa flyter ihop. Köket kommer att bestå av vita högglansluckor och ekbänkskivor, golv i hall och kök är mörkgrå (nästan svart) klinker och i rsten av huset enstavs ekparkett. De möbler vi har att anpassa oss efter är kritvita barstolar och vita sjuanstolar, samt eventuellt ett valnötsbord och en svart skinnsoffa i stram design. I övrigt är huset ljust tack vare många fönster. Väggarna ska täckas av en slät väv. Vi har funderat på vita väggar, men då vi inte vill få en allt för kall och steril miljö, vill vi gärna ha en svag färg, gärna en bruten vit. Vi har titta på svagt beiga brytningar, men vill inte att de vita möblerna ska få väggarna att se skitiga ut. Vi hoppas nu på hjälp med att finna en lämplig färg/brytning av vitt som kan ge huset en något mildare/varmare framtoning, utan att på något sätt kännas dominant.
Tusen tack för hjälpen!
vi skulle uppskatta all hjälp med val av färg till vårt kök/vardagsrum/matplats. Vi bygger en större tvåplans funkisvilla med öppen planlösning. Vi vill därför måla kök, vardagsrum, matrum, hall samt allrum på övervningen i samma färg, då dessa flyter ihop. Köket kommer att bestå av vita högglansluckor och ekbänkskivor, golv i hall och kök är mörkgrå (nästan svart) klinker och i rsten av huset enstavs ekparkett. De möbler vi har att anpassa oss efter är kritvita barstolar och vita sjuanstolar, samt eventuellt ett valnötsbord och en svart skinnsoffa i stram design. I övrigt är huset ljust tack vare många fönster. Väggarna ska täckas av en slät väv. Vi har funderat på vita väggar, men då vi inte vill få en allt för kall och steril miljö, vill vi gärna ha en svag färg, gärna en bruten vit. Vi har titta på svagt beiga brytningar, men vill inte att de vita möblerna ska få väggarna att se skitiga ut. Vi hoppas nu på hjälp med att finna en lämplig färg/brytning av vitt som kan ge huset en något mildare/varmare framtoning, utan att på något sätt kännas dominant.
Tusen tack för hjälpen!
Här kommer en bild också, som kan ge en liten uppfattning om stilen på huset. Vi vill ha en så ljus färg som möjligt, men är ju som sagt rädda för att "vitt" blir för kallt till den i övrigt ganska strama inredningen (vit...).
Jag skulle inte gå så långt som Stockholmsvitt, men precis som jag beskrev krita i den andra tråden så tror jag faktiskt att halva receptet s0502-y skulle kunna falla er i smaken. Då är den fortfarande varm, men inte lika gul som 0502-y.
Det här med vitt och vitt är inte lätt, då det finns en djungel av olika där ute.
Jag är dessvärre ingen fan av målade ytor, utan har tapeter på samtliga platser i lägenheten med vit tapet som grund. Den är dock inte helvit, utan har ett grått spräckel/stänk på ytan men inte så att det syns annat om man står nära.
Det kanske inte är till så mycket hjälp med tanke på att ni ska måla, men det bör finnas en vit med grått i som ni kan trivas med.
Lycka till med ert färgval!
Jag är dessvärre ingen fan av målade ytor, utan har tapeter på samtliga platser i lägenheten med vit tapet som grund. Den är dock inte helvit, utan har ett grått spräckel/stänk på ytan men inte så att det syns annat om man står nära.
Det kanske inte är till så mycket hjälp med tanke på att ni ska måla, men det bör finnas en vit med grått i som ni kan trivas med.
Lycka till med ert färgval!
Tack så mycket för era svar!
Det låter som en behaglig färg med halva receptet s0502-y, men hur passar det till kritvita möbler. Kommer nyanserna att ligga för nära varandra, så att väggarna upplevs som skitiga, och det därför vore bättre att bryta av den ytterligare något som man ser att det är en kontrast? Vi har tittat lite på s1005-y30r, s1002-y50r och 1002-y också? Vad tror ni?
Det låter som en behaglig färg med halva receptet s0502-y, men hur passar det till kritvita möbler. Kommer nyanserna att ligga för nära varandra, så att väggarna upplevs som skitiga, och det därför vore bättre att bryta av den ytterligare något som man ser att det är en kontrast? Vi har tittat lite på s1005-y30r, s1002-y50r och 1002-y också? Vad tror ni?
Jag fick precis tipset från en färghandlare att helt undvika röda nyanser om jag vill ha ett rent intryck. Hon rekommenderade S0500-N eller S1000-N. Vi har tidigare valt bort dessa, då vi var rädda att de skulle upplevas som för kalla. Kanske man kan lösa det med andra varma inslag i inredningen istället? Frågan är nu bara hur dessa passar till snickerierna i 0502-Y? Kommer man att reagera på färgskillnaden?
Vår trappa är tänkt att gå i ek och vitt. Vilken vit nyans ska vi då välja där?? Det är en djungel med alla dessa vita nyanser...
Vår trappa är tänkt att gå i ek och vitt. Vilken vit nyans ska vi då välja där?? Det är en djungel med alla dessa vita nyanser...
Om du är nöjd med de snickerier du har i S0502-y så skulle jag fortsätta att använda detta i trappen. Det ger ett enhetligt intryck om alla snickerier är likadana, och den fyller i värmen som ett ekgolv/en ektrapp har.
S1000-n är en ljusgrå och vill ni ha vitt kanske det är att gå för långt. Däremot tror jag inte att man skulle reagera negativt på detta mot snickerierna, utan att blanda vita nyanser idag anses ge mer djup åt ett rum.
S1000-n är en ljusgrå och vill ni ha vitt kanske det är att gå för långt. Däremot tror jag inte att man skulle reagera negativt på detta mot snickerierna, utan att blanda vita nyanser idag anses ge mer djup åt ett rum.
Vi har provmålat med S1000-N och kollat det i olika tidpunkter. Kan säga att färgen upplevs kallt vid skymning och vit på dag. Vi valde S0502-Y då denna färg är varmvit och stå sig fint i all tidpunkter. Dessutom så ser man en mjuk markering av taket och väggarna. Taket är målat med vit (vet ej färgkod men det är mer vit än S0500-N).
Tack så jättemycket för er hjälp! Vi har nu provmålat med 5 olika vita nyanser (!) och när man bara ser de separerade från omgivningen, är S0500-N helt klar snyggast. Vi tog sedan fram en dörrkarm som är målad i S-0502-Y för att jämföra, och skillnaden var enorm! Vi funderar nu på att kolla upp halva receptet på S0502-Y, som vi fick tipset om. Innebär detta halva mängden svärta och halva gula? Hur skulle det isf funka med att bara halvera mängden gult och bevara gråtonen? Hade väl blivit något i stil med S0501-Y, om jag förstår NCS-skalan rätt?
Jag fick precis besked från Kvik Danmark om vilken färg deras vita köksluckor har.
RAL: 90-03 hhv. blank og mat (vi väljer mellan Bianco högblank och Veda matt).
Säger dessa färgnummer er något om vad den vita är bruten mot?
Tack igen!!
Jag fick precis besked från Kvik Danmark om vilken färg deras vita köksluckor har.
RAL: 90-03 hhv. blank og mat (vi väljer mellan Bianco högblank och Veda matt).
Säger dessa färgnummer er något om vad den vita är bruten mot?
Tack igen!!
Mmmm...Ral-kulören kan jag inte hjälpa dig med i just denna stund...ska dock till jobbet imorgon och kan se om jag hittar den i datorn.
När det gäller halva NCS:en så har du förstått kartan rätt..*glad* Däremot så beror det lite på vad just din färgfabrikant bryter med för kulörer. Vissa bryter med svart och oxidgult medan andra får fram denna med hjälp av umbra. Är det med umbran kan man inte bara ta bort den gula tonen utan att svärtan försvinner.
Vad är det för tillverkare av färgen ni tänker använda? Alcro-Beckers bryter med svart och oxidgult medan Flugger bryter med umbra....(om jag inte minns helt fel...)
Om du halverar det gula borde du hamna någonstans mellan 0500 och 0502-Y hur som helst...
När det gäller halva NCS:en så har du förstått kartan rätt..*glad* Däremot så beror det lite på vad just din färgfabrikant bryter med för kulörer. Vissa bryter med svart och oxidgult medan andra får fram denna med hjälp av umbra. Är det med umbran kan man inte bara ta bort den gula tonen utan att svärtan försvinner.
Vad är det för tillverkare av färgen ni tänker använda? Alcro-Beckers bryter med svart och oxidgult medan Flugger bryter med umbra....(om jag inte minns helt fel...)
Om du halverar det gula borde du hamna någonstans mellan 0500 och 0502-Y hur som helst...
Kanon, tack för svaret!
Det blir till att åka till Alcrohandlaren i eftermiddag och köpa en provburk till.
Det blir till att åka till Alcrohandlaren i eftermiddag och köpa en provburk till.
Tack för hjälpen! Då innebär det att vi måste ha en vit som funkar både mot kallvit och gulvit (S0502-Y)... Riktigt svårt faktiskt!
Huset där vi bodde förrut hade en svag brytning åt det vit/grå hållet på de målade väggarna i hall, kök och v.rum men jag upplevde det ändå "varmt"/ombonat. Det är alltid snyggt. Och det framhäver valnötsfärgen i ert bord och även era vita köksluckor som kommer upplevas "sticka ut" om du förstår hur jag menar.
Villg ärna se färiga bildbevis när det är klart. tufft hus!
Villg ärna se färiga bildbevis när det är klart. tufft hus!
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med färgval till gult mexitegel. Vi målade d bruna svart ink garageport.
Fasad -
Hjälp med färgval putshus
Fasad -
Hjälp med färgval på detaljer vid fasadmålning
Fasad -
Hjälp med färgval till knutar, dörr etc på nytt hus som ska målas rött
Fasad -
Hjälp med lister 1700-tal samt färgval
Byggnadsvård