3 845 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Klassas som dolt fel eller får jag betala själv?
Det du kunde gjort är att fråga säljaren och få dokumenterat är följande;D DanijelNilsson skrev:
- Är renoveringen fackmässigt utfört enligt dåvarande branchregler?
Svarar personen ja, då har du fått en utfästelse på att det skall vara OK. Det minskar din undersökningsplikt för vidare utredning avsevärt i just det utrymmet.
D DanijelNilsson skrev:
Fast den där T-kopplingen ser ut att vara till värme? Ser ut som en typ radiatoranslutning?
Värme var väl OK att ha med dolda skarvar förr, dock inte tappvatten. Sen kan man ju dividera om lämpligheten att mura fast kopplingar med bruk.
Det hoppas jag inte, för då har jag fyllt badkaret med radiatorvatten de senaste 2 åren.K KjellTimell skrev:
Jag har ju inte någon utbildning inom VA, men har arbetat många år med felsökning inom elsystem, jag uteslöt ganska snabbt att de kopplingarna inte är till värmen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Säkert vatten är frivilligt att följa, inte obligatoriskt. Reglerna säger "fackmannamässigt", men det var det inte här, så i sak har du rätt.D DanijelNilsson skrev:
Men juridiskt sett är det osannolikt att det är ett dolt fel och du kan inte kräva säljaren på något.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Presskopplingar var tillåtna att bygga in, även gjuta in. En bit in på 2000 talet, har jag för mig. Det var den sista kopplingstypen som ”förbjöds”. Men 2009 var det inte tillåtet. Nu vet vi ju inte om rören är ifrån den renoveringen. Om man behåller bef. rör så behöver de inte uppfylla dagens krav.
Jag vill nog hävda att detta inte är dolt. Om det hade följt dagen regler så skulle det funnits ett kopplinsskåp, eller bakom en lucka. Kopplingar där man skall kunna se kopplingarna. Finns det ex 5 rör till olika saker i badrummet, så skall kunna se 5 kopplade rör i det vattentäkts kopplingsutrymmet.
Jag vill nog hävda att detta inte är dolt. Om det hade följt dagen regler så skulle det funnits ett kopplinsskåp, eller bakom en lucka. Kopplingar där man skall kunna se kopplingarna. Finns det ex 5 rör till olika saker i badrummet, så skall kunna se 5 kopplade rör i det vattentäkts kopplingsutrymmet.
Men då kan du samtidigt också fråga dig själv hur mycket mindre du hade velat betala för huset om den där lilla kopplingen hade varit känd för dig (samtidigt som du också visste om att du ändå skulle renovera badrummet).D DanijelNilsson skrev:
Det är ju ofta det som ersättning för dolda fel landar i; Hur mycket felet hade påverkat värdet på huset om felet hade varit känt.
För övrigt spännande ansats att börja klura på potentiella dolda fel utan egentligt reellt problem eller lidande.
Får mig att minnas tillbaka till mitt gamla sommarjobb på restaurang där en gäst(gubbe) kom fram till mig och visade fram sin tallrik. Den var nästan helt renslickad förutom en 1x1 cm liten bit av en biff. Han ville bara visa mig att biffen minsann var medium och inte välstekt som han hade beställt. Den var dock fantastiskt god så han hade ändå med glädje slevat i sig allting och berömde verkligen maten, men han ville ändå bara spara den lilla biten för att visa oss att köket hade gjort fel.
Fick du veta innan köpet att badrummet var renoverat av den tidigare ägaren? Om hen inte är hantverkare med specialitet badrum så borde bara det vara tillräcklig information för att kunna misstänka att badrummet inte var utfört enligt alla gällande regler - med tanke på alla trådar på BH om badrumsfirmor som misslyckas med detta tänker jag.
Om det går att resonera på det sättet så är detta snarare nåt du borde räknat med och i så fall inte ett dolt fel.
Om det går att resonera på det sättet så är detta snarare nåt du borde räknat med och i så fall inte ett dolt fel.
Det var inga spår av rollad fuktspärr mot väggen då?
Det är väl fortfarande OK? Så här står det i Säker Vatten 2021.K KjellTimell skrev:
"4.5 Värmeinstallationer
Branschreglerna ställer krav på placering av
fördelarrör.
Det finns inga krav på placering av fogar."