J J.Hoffa skrev:
Teoretiskt, ja.
Praktiskt så blir det som att jonglera med en skarpladdad och osäkrad pistol.
Så länge man verkligen skruvat ur säkringarna först och ser till att elverket är ordentligt jordat med spett eller jordplan så ser jag inga risker med förfarandet annat än den teoretiska att man drar ur "hane hane" anslutningen eller skruvar i huvudsäkringarna.

Dessa får vi nog i det här fallet anse vara högst teoretiska risker då det inte är nått som bara råkar hända av otur.
Vilket vi inte kan säga om pistolen.
Jämför det med att jonglera med en oladdad säkrad pistol istället så hamnar vi närmare sanningen :)
Jag tror inte man råkar ladda pistolen medans man jonglerar och jag tror inte man råkar skruva i huvudsäkringarna medans man har elverket inkopplat.
 
M
P Peter_Ker skrev:
Inga problem att köra Alkylatbensin så länge man inte blandar fram och tillbaka mellan vanlig bensin och alkylat.
Tyvärr är det inte blandandet som avses. Jag köpte en sprillans ny 4-takts utombordare som jag skulle vara miljövänlig och körde alkylatbensin i. Membranen i bränslepumpen klarade inte av alkylat. Försäljaren frågade mig vid garantianspråk om jag hade kört på Alkylatbensin, ja svarade jag. Då fick jag en utläggning varför tillverkaren inte hade godkänt alkylatbensin för deras motorer och jag fick snällt betala en ny bränslepump själv trots 4 år kvar på garantin.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M
D dennis_f skrev:
Jag tror inte man råkar ladda pistolen medans man jonglerar och jag tror inte man råkar skruva i huvudsäkringarna medans man har elverket inkopplat.
Situationen kommer ju sällan upp och dess alvarliga natur borde ju innebära en extrem oturstänkande hjärna för att man ska bete sig så dumt. Lite som att "oj nu tänkte jag mig inte för när jag öppnade fasadmätarskåpet och blåste rent med högtrycken":surprised:

Min tanke var om det fungerar rent teoretiskt? Jag tänkte 400V ut från uttaget borde innebära att man kan mata andra hållet också. Med viss reservation för JFB och sånt då möjligtvis. Lite som att man man mata vatten in i ett hus genom en vattenutkastare.
 
A azellen skrev:
tror den bästa lösningen är att har en dieseldriven bil, en gång i halvåret tankar du upp det du har i elverkstanken och fyller på nytt där. Då får du den dieseln utbytt och den blir inte dålig (1 gång per halvåret är bara från höften)
Var 6:e månad kan nog vara lite för lång tidsrymd. Jag var ambitiös och köpte jeep-dunkar till vår diesel-bil och förvarade svalt, och snubblade sedan över detta problem med skiten som är iblandad i densamma. Så jag kollade med bil-förståsigpåare (då hade det gått 7-8 månader) som berättade att innehållet i DE dunkarna skulle jag inte hälla i bilens bränsletank. Situationen gick möjligen att rädda om jag till dunkarna satte ett antimögel-medel som visserligen var koncentrerat men kostade 800:- för en liten flaska på tja... kan den ha rymt 1 dl så var det då inte mer.
Så ska man som TS vara lite preppers vad gäller elektricitet och skaffar ett dieseldrivet aggregat bör man antingen ha en dieselbil och rotera ofta mellan dunkar och bil eller skaffa ett bensindrivet elverk. Alternativet kan också vara att bli kompis med någon båtägare, då båtklubbar och vissa åkerifirmor fortfarande har tillgång till rå-diesel som går att lagra.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nackdelen är att dom flesta motorer inte gillar alkylatbensin tyvärr.
Ett alternativ är att köpa HVO-diesel som kan lagras flera år. Även här kan man tyvärr inte säga att den funkar med alla motorer.
HVO100, Neste MY Förnybar Diesel™ – Energifabriken
jag hade tillgång till billig bensin för 5 år sedan och lagrade cirka 150 liter i vedboden. Har använt den till att köra gräsklippare/motorsåg/liten utombordare/trimmer mm. Har nu cirka 20 liter kvar. Har inte upplevt några problem alls. Så sent som i December körde jag motorsåg på denna +5 åriga bensinen utan problem.

Min poäng är att man kanske inte behöver oroa sig för mycket.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Angående det högsta elpris du kan få som konsument, och om du köper på spotpris (timavräknad). Om efterfrågan överstiger tillgången på el kommer marknaden (börsen) inte att få ett priskryss. Priset blir då egentligen oändligt, men man har satt ett tak. Det är i dagsläget 3000 Euro per MWh, dvs ca 30 kr per kWh. Det som då händer är en rad åtgärder, men framför allt är det en tydlig signal till konsumenterna att dra ner förbrukningen. Vissa elintensiva företag kommer att köra egen produktion eller stänga ner. Förhoppningsvis undviker man då planerad roterande bortkoppling.

Referens
https://www.nordpoolgroup.com/trading/Day-ahead-trading/Curtailment-price-thresholds-and-decoupling/
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
M
TT4F TT4F skrev:
Så sent som i December körde jag motorsåg på denna +5 åriga bensinen utan problem.

Min poäng är att man kanske inte behöver oroa sig för mycket.
Jag har också haft vanlig handelsbensin stående i förrådet i +5 år som jag kört med i tex. snöslungan som används typ vart 5'e år. Inga som hellst problem. Min invändning var mot alkylat, som inte gillas av alla motorer.

Verkar förövrigt vara lite av en röd tråd med "miljö-bränslen" och oljor. Mycket av det som klassas som miljöriktigt är betydligt sämre för motorer och maskiner. Vet inte hur många maskinägare av grävmaskiner som svurit sig blåa över miljöklassad hydraulolja som äter upp o-ringarna. Samma med HVO-dieseln som många maskin/bil/lastbils-tillverkare inte riktigt vill godkänna för deras motorer.
 
  • Gilla
JacquesHenrik och 1 till
  • Laddar…
Sen ska man inte överdriva risken för omfattande elavbrott, men man ska alltid se över sin beredskap och se till att man klarar elavbrott. Jag bedömer det fortsatt vara mycket större sannolikt att man drabbas av elavbrott av lokala fenomen och fel i närområdet, än pga effektbrist i Sverige. Men självklart ska vi se till att vi även klarar effektfrågan om 1 år, 5 år eller 20 år.
 
  • Wow
JacquesHenrik
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Glöm fast inkoppling av elverk till ditt hus, riktigt komplicerat.

Valdevs lösning är klart bäst, kräver dock att man har uttag och pluggbar anslutning till sin värmepump.
Inte alls komplicerat och inte ens dyrt!

Jag har låtit göra det och det kostade mig totalt 5-6000:- inklusive material och elektriker.

Jag hade också en fulkoppling som förutsatte att jag kopplade in en trefas handske från generatorn till husets nät OCH skruvade ur alla propparna ur elskåp innan. Men det var både olagligt och kändes för osäkert, vem som helst kunde ju faktiskt få för sig att skruva i propparna igen, med trolig explosion eller brand som följd.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Situationen kommer ju sällan upp och dess alvarliga natur borde ju innebära en extrem oturstänkande hjärna för att man ska bete sig så dumt. Lite som att "oj nu tänkte jag mig inte för när jag öppnade fasadmätarskåpet och blåste rent med högtrycken":surprised:

Min tanke var om det fungerar rent teoretiskt? Jag tänkte 400V ut från uttaget borde innebära att man kan mata andra hållet också. Med viss reservation för JFB och sånt då möjligtvis. Lite som att man man mata vatten in i ett hus genom en vattenutkastare.
Det går utmärkt att mata bakvägen. All utrustning kommer att fungera, även jordfelsbrytare med reservation för att jag inte är säker på hur de ovanligare typerna som även tar likström beter sig om man matar dem baklänges.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tyvärr är det inte blandandet som avses. Jag köpte en sprillans ny 4-takts utombordare som jag skulle vara miljövänlig och körde alkylatbensin i. Membranen i bränslepumpen klarade inte av alkylat. Försäljaren frågade mig vid garantianspråk om jag hade kört på Alkylatbensin, ja svarade jag. Då fick jag en utläggning varför tillverkaren inte hade godkänt alkylatbensin för deras motorer och jag fick snällt betala en ny bränslepump själv trots 4 år kvar på garantin.
Du får väl skicka räkningen till de miljötalibaner som lurat dig?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Inte alls komplicerat och inte ens dyrt!

Jag har låtit göra det och det kostade mig totalt 5-6000:- inklusive material och elektriker.

Jag hade också en fulkoppling som förutsatte att jag kopplade in en trefas handske från generatorn till husets nät OCH skruvade ur alla propparna ur elskåp innan. Men det var både olagligt och kändes för osäkert, vem som helst kunde ju faktiskt få för sig att skruva i propparna igen, med trolig explosion eller brand som följd.
Jag har ett rejält lås på mitt elskåp så att någon skulle skruva i propparna känns orimligt.

Är mer intresserad av om man matar en trefashandske med el från ett kraftverk, vad ska man tänka på avseende jord och JFB?

Låter som en briljant lösning när det är minus 15 grader och elen varit borta i 2 dygn.....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta med sinusvåg skall inte överdrivas. Utgå ifrån att alla generatorer ger ifrån sig en hyfsad sinusvåg. Den kan vara något distorderad men det är inte det som är problemet för elektronik. Det som kan vara farligt är transienter.

Sedan tror jag på att minimera elbehovet i händelse av ett strömavbrott. Att köra värmepumpar och liknande på en egen generator blir dyrt och ineffektivt.
Vi hade en modern vedpanna i förra huset. Bad att få den kopplad så att den var en egen krets och kunde matas med ett litet 900w elverk.
Nu jordvärme/värmepump och då behövs bättre grejer, kompressorn lär väl ta en rätt rejäl startström?.
Tittat lite på omkopplarna för "extern matning" typ eget elverk, de är grymt överprissatta! Är ju simpla grejer.
Vi hade fö total "värme failure" för nån månad sen, -18 ute. (Rimlig faktura från v-pumpreparatören!)
Braskamin på BV och 1000W värmefläkt höll 17.5 gr inomhus, räckte för oss.
Men jag har farhågor inför "el i framtiden", (mp) är rent sjukligt rabiata i sin ideologi!
Och Steffe fattar nada...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J J.Hoffa skrev:
På vilket vis är det komplicerat?
Man behöver tillstånd från nätägaren och dom vill ofta inspektera det jordtag som man måste ha.
Sen finns det krav på den elkopplare som ska koppla bort fasta nätet och vara förreglad mot generatormatningen.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Man behöver tillstånd från nätägaren och dom vill ofta inspektera det jordtag som man måste ha.
Sen finns det krav på den elkopplare som ska koppla bort fasta nätet och vara förreglad mot generatormatningen.
Om strömmen varit borta i ett par veckor tror jag inte att nätägaren kommer ut och inspekterar jordspettet. De har nog annat att göra.

Mer intressant om du berikar oss hur man gör en bra inkoppling av jorden till elverket.
Och vad skulle trådföljarna rekommendera för specar på elverket?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.