Bygger ett badrum på golvspån där golvet är försänkt 2,5 cm.
Undrar om jag ska flytspackla innan jag sätter plywood på väggen? Sen undrar jag hur man brukar täta längs med kanten för att spacklet inte ska rinna ner i isoleringen.
Räcker det att spruta stora mängder silokonfog eller finns det något smartare sätt att täta? Fogskum kanske?
Så här ser det ut
Undrar om jag ska flytspackla innan jag sätter plywood på väggen? Sen undrar jag hur man brukar täta längs med kanten för att spacklet inte ska rinna ner i isoleringen.
Räcker det att spruta stora mängder silokonfog eller finns det något smartare sätt att täta? Fogskum kanske?
Så här ser det ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja brukar alltid sätta väggskivor först, blir väldigt stadigt och bra hörn sedan, när flytspacklet går emot vägggen.M Martin Lj skrev:Bygger ett badrum på golvspån där golvet är försänkt 2,5 cm.
Så här ser det ut
[bild]
Ska du täta nu med stor springa så funkar fogskum. sätter du skivor först, så funkar mjukfog fint.
Aldrig silicon mot trä, det hör inte ihop, använd aryl/latex eller någon typ av mono tex tec7.
Jag satte skivor först. Jag fick en remsa av min golvläggare som var som ett L med klister mot golvet och lite skumgummi mot väggen så flytspacklet / väggen skulle kunna röra sig lite och inte spricka / knaka.
Om jag förstår rätt så kan man använda vanlig gips istället för våtrumsgips. Finns det risk att gipsen blir förstörd av att vätska från flytspackel sugs upp av kartongen?X xLnT skrev:
Vet du vad den remsan heter? Skyddar den väggskivan mot vätskan i flytspacklet?Törnis81 skrev:
Nej, gipset riskerar inte att bli förstört om du flytspacklar mot det. Blir det litet fuktigt, så torkar det. Låt det gå ett par dagar innan du sätter tätskikt.M Martin Lj skrev: