Frugan fick lägga ett par rader innan hon gick in och körde skolarbete istället. Så det blev lite omflyttning och täckning för att sedan köra vidare. Kom en liten bit innan sonen vaknade.
Renoveringsarbete i ett hem med skyddsplast på golvet och en improviseerad arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående läggning av trägolv med verktyg och skyddsplast i ett heminredningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagt laminatgolv med blue skyddsplast och verktyg i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med trägolv, verktyg på bord, skyddad yta, oavslutad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Idag blev det lite rörmokeri. PEX- och PEM-rör är inte några smidiga saker direkt...

Installation av PEX- och PEM-rör i en rördistributionscentral för vvs-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Röris har bytt avlopp och satt dit två nya brunnar för badkar och dusch.
Skönt och leja ut arbete ibland faktiskt.

blir troligtvis en tripp till BB ikväll/natt så får se om det blivit något mer gjort tills man är hemma igen ;)

Renoveringsarbete med nya avloppsbrunnar för bad och dusch i ett badrum under konstruktion, med isolering och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 9 till
  • Laddar…
Hoppsan :D, hoppas allt går bra.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hoppsan :D, hoppas allt går bra.
tack, det får vi hoppas :D
 
Ethernet-uttag och kabel på golv bredvid barnstol och spole med ethernetkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett monterat Ethernet-uttag framför en vägg med kablar och uttagshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ethernetuttag på vägg delvis dolt bakom en klöspelare för katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ethernet uttag monterat, av placeringen att döma blir det Rasmus och Bärra som kommer ha glädje av det.:oops:
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Röris har bytt avlopp och satt dit två nya brunnar för badkar och dusch.

[bild]
Är det dessutom en wc-anslutning där till höger? Om så, inte sätter man väl en sådan på röret rakt ovanifrån? Jag kan såklart inte detta, men jag har för mig att man alltid ansluter rörgrenar horisontellt...? Någon som vet?
 
J JPW skrev:
Är det dessutom en wc-anslutning där till höger? Om så, inte sätter man väl en sådan på röret rakt ovanifrån? Jag kan såklart inte detta, men jag har för mig att man alltid ansluter rörgrenar horisontellt...? Någon som vet?
ja det stämmer, det är det! Bra fråga, det har jag heller inte koll på. Hoppas nån kan svara på det.
 
useless useless skrev:
Idag blev det lite rörmokeri. PEX- och PEM-rör är inte några smidiga saker direkt...

[bild]
Tyckte PEM var bångstyrig tills jag köpte PEX...
J JPW skrev:
Är det dessutom en wc-anslutning där till höger? Om så, inte sätter man väl en sådan på röret rakt ovanifrån? Jag kan såklart inte detta, men jag har för mig att man alltid ansluter rörgrenar horisontellt...? Någon som vet?
Det låter klart rimligt. Det fasta avfallet får ingen 'skjuts'...
 
OestlundJ OestlundJ skrev:
Hoppas nån kan svara på det
Det ser trångt ut men det där är en jävulskt dålig lösning som kommer ge problem..
En 110-75 gren före toan är vad jag hade eftersträvat. I värsta fall så hade jag anslutet brunnen med 50mm men fortfarande med gren före toaanslutningen.
Vågar inte uttala mig tvärsäkert om det är tillåtet.
 
Hittade en gammal vattenskada i rummet jag renoverar.

Delvis renoverat golv med vattenskada, ny mellanregel och förberedelse för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade nog varit lugnat att ha kvar men såg att en mellanregel och golvregeln var lite "skitig" med så rev bort allt och tog gipset med som var lite missfärgat.

Renoverat rum med öppen vägg exponerar vattenledningssystem och verktyg på golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvregeln var hård i ytan, bara lite missfärgad och friskt ljust trä under ytan så skrapade o slipade bara bort missfärgningarna och började slå igen det igen med ny mellanregel "gles" och nytt golvspån.
Renoveringsarbete där vägg har rivits öppen visar vattenrör och skadat gipsskiva, med verktyg och nytt material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tillslut så blev det klart, nu ska det spacklas så det står härliga till

Delvis avlägsnat gipsvägg avslöjar vvs-installationer bakom, med nytt golvspån och blå rör framför i renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det ser trångt ut men det där är en jävulskt dålig lösning som kommer ge problem..
En 110-75 gren före toan är vad jag hade eftersträvat. I värsta fall så hade jag anslutet brunnen med 50mm men fortfarande med gren före toaanslutningen.
Vågar inte uttala mig tvärsäkert om det är tillåtet.
vill du berätta vad det är för problem som kommer hända ? Så jag vet vad jag kan säga till hantverkarna.
 
Du kan ja börja med å fråga hur dom ställer sig till sin tioåriga garanti på utförande......? Speciellt eftersom du kommer skrika högt vid första antydan till bubblande i toaletten.

Praktiskt så kommer det från toaletten falla rakt ner på botten av röret och inte naturligt sköljas vidare. Minsta lilla partikel som fastnar kommer bara bli större å större tills stoppet är ett faktum.
Dagens snålspolande toaletter kommer bara förvärra saken ytterligare.

Personligen så hade inte den där rörisen varit välkommen in över min tröskel efter en sån här grej..


Det jag markerat med gult i bilden är vad jag antar är ett gammalt rör för kallvatten som ska rivas?
Röda 110mm å blå 75mm.
Avloppsrör med markerat gammalt kallvattenrör, omgivet av isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skulle jag verkligen rekommendera att du läser på hur ramarna till brunnarna skall monteras..
Om möjligt släng ut den där klåparen! Jo på riktigt gör det!
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du kan ja börja med å fråga hur dom ställer sig till sin tioåriga garanti på utförande......? Speciellt eftersom du kommer skrika högt vid första antydan till bubblande i toaletten.

Praktiskt så kommer det från toaletten falla rakt ner på botten av röret och inte naturligt sköljas vidare. Minsta lilla partikel som fastnar kommer bara bli större å större tills stoppet är ett faktum.
Dagens snålspolande toaletter kommer bara förvärra saken ytterligare.

Personligen så hade inte den där rörisen varit välkommen in över min tröskel efter en sån här grej..


Det jag markerat med gult i bilden är vad jag antar är ett gammalt rör för kallvatten som ska rivas?
Röda 110mm å blå 75mm.
[bild]

Sen skulle jag verkligen rekommendera att du läser på hur ramarna till brunnarna skall monteras..
Om möjligt släng ut den där klåparen! Jo på riktigt gör det!
Jag börjar få flashbacks till 2016 :rolleyes:
 
  • Ledsen
AndersPS
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Röris har bytt avlopp och satt dit två nya brunnar för badkar och dusch.
Skönt och leja ut arbete ibland faktiskt.

blir troligtvis en tripp till BB ikväll/natt så får se om det blivit något mer gjort tills man är hemma igen ;)

[bild]
Hmm, golvbrunnarna ska väl ha stöd av reglar under/runt hela monteringsplattan!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.