Dheri Dheri skrev:
Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.
Fast till stötlåda är det trevligt om hyveln har lite tyngd för bättre momentum, ta snarare den största hyvel du har? :)
 
nanowire nanowire skrev:
Fast till stötlåda är det trevligt om hyveln har lite tyngd för bättre momentum, ta snarare den största hyvel du har? :)
Ja det ligger det ju en del i så klart. Det är betydligt skarpare vinkel på den lilla stöthyveln och den gav ett mycket finare resultat därav min tanke om att använda den istället. Men det kan ju mycket väl bara vara ett tecken på att jag behöver slipa nr4 hyveln bättre.
 
Dheri Dheri skrev:
Det är precis samma tanke jag har. Det är en ränna där jag kan nolla glappet med plankan till höger. Med den här hyvelmodellen är det inte så stor marginal mellan hyvelns sida och hyvelstålet, men jag kan ändå ha ca 2mm som sticker upp.
Sen har jag insett att jag hade en liten stöthyvel liggandes i en låda, och eftersom den är nättare så kommer jag nog göra "rännan" lite smalare för att matcha stöthyveln istället.
Aha, jag är med. Såg ut som högerplankan va i samma nivå som vita ytan men det skiljer nån mm förstår jag nu.

Håller med nanowire om att större o tyngre hyvel är att föredra.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Aha, jag är med. Såg ut som högerplankan va i samma nivå som vita ytan men det skiljer nån mm förstår jag nu.

Håller med nanowire om att större o tyngre hyvel är att föredra.
Då får jag ge mig på och skärpa upp stålet och se om det gör tillräcklig skillnad.
Annars får jag väl helt enkelt ge mig ut på loppisar och blocket för att leta vettiga hyvlar till vrakpris :)
 
Dheri Dheri skrev:
Då får jag ge mig på och skärpa upp stålet och se om det gör tillräcklig skillnad.
Annars får jag väl helt enkelt ge mig ut på loppisar och blocket för att leta vettiga hyvlar till vrakpris :)
Det ena utesluter inte det andra! (y):D

Jag fyndade en kul hyvel/stötlåda på loppis nyligen, den ligger som no 2 på hyvelrenoveringslistan så jag räknar inte med att kunna använda den på en stund
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-604#post-3940777
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Hyfsad storlek på den jämfört med sågbordet! :surprised:
Ja, den är ganska mycket större än sågbordet. Har fungerat kanon när jag har testat den. Men du som är betydligt mer erfaren och duktigare än mig, är det inge bra att ha släden större än vad sågbordet är?
 
Kan väl bli lite tungt att skjuta fram och tillbaka om det är stort. Jag har ett antal slädar av olika storlek och användningsområde så blir det nog för dig också med tiden! Spillvirke har man ju gott om!
 
Tack för svar @Eklunda

Ja, det kan det säkert bli. Men inget jag har märkt än i alla fall. Förvisso har jag inte sågat speciellt stora saker.
Precis, så kommer det bli för mig också med tiden. Vill garanterat ha fler och då mindre.

Anledningen att denna blev i den storleken var för att jag hade en rak bit furuplywood och några bitar konstruktionsplywood i exakt samma storlek (brukar få dem tillsågade på Bauhaus för att få plats i bilen, och då väljer jag alltid samma storlek). Och kände då att det var skönt att slippa såga, då alla ändå hade samma bredd.
 
Fortsatt att fixa med altandörren. Skrapat rent masoniten från färg och monterat avdelaren och speglarna.

Altandörr under renovering med skrapad masonit och lösa dörrdelar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr under renovering där masonit skrapats rent, med monterad avdelare och speglar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr under renovering med ny monterad avdelare och speglar, färg skrapad, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörr under reparation, färg bortskrapad, trädetaljer monterade och speglar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Kapade upp lite fulpanel
Kapade trästycken på ett betonggolv med synliga verktygsmärken och en persons fötter i bildens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmade
Sammanfogade träplankor på betonggolv som bildar en 90-graders vinkel, med referens till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två stycken nykapade träpaneler på betonggolv, en något skev och en rak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvade
Hemmagjord träram av återvunnen panel på en verkstadsbotten med synliga skruvar och lim, verifierat i rät vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots skevt material blev det 90grader enligt Lidl..
Hand håller en vinkelhake mot träkonstruktion för att kontrollera räta vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se om jag kan hitta material till en botten imorgonkväll..
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Projekt garage fortsätter.
Hittade lite körsbär som är snyggare än plywooden häromdag. Dottern sov lungt en stund så jag hann klyva och hyvla lite.
Nu måste jag bestämma mig om handtagen passar..
Hand som provar ett mörk metallhandtag på en nyligen hyvlad körsbärsträ skåplucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Projekt garage fortsätter.
Hittade lite körsbär som är snyggare än plywooden häromdag. Dottern sov lungt en stund så jag hann klyva och hyvla lite.
Nu måste jag bestämma mig om handtagen passar..
[bild]
De gör de.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Testat att göra lister i allmogestil till ett rum jag håller på att fixa till. Försökte hamna så nära originalet som möjligt men det var svårt med de få frässtål jag har. Imorgon blir det att fortsätta med handhyvel och sandpapper.
Närbild på hantverksmässigt gjord trälist i allmogestil med fräsade detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hållna trälistprover i allmogestil mot en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frässtål för listtillverkning på en arbetsbänk med färdigfrästa trälistdelar och en dammsugarslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
FTX aggregatet hade börjat föra en massa oljud närmare undersökning visade att det var fläkten. Så jag köpte nya lager och bytte. Lagren (FAG) var under 10 euro, en ny fläkt cirka 400 euro.

oKCNQOBh.jpg
 
  • Gilla
Raimo T och 9 till
  • Laddar…
Modifierat grundhyvel 71 och en halv. Förlängt djupstoppet.
Modifierad trähyvel med förlängt djupstopp i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På det sättet når skäret ner även genom en mall.
Modifierad trähyvel med förlängt djupstopp monterat genom en mall för exakt manuell bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns tillfällen när det är olämpligt eller omöjligt att använda maskiner. Att använda samma mall som vid fräsning när beslag skall huggas ner för hand ger samma passning med avseende på placering. Fungerande djupstopp gör att även djupet kan garanteras.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.