som föregående talare säger så säger min erfarenhet att tid är det enda som funkar förutom slipning (som inte alltid funkar)

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
En del fläckar minskar av sig själv med tiden men annars är det nog slipning som gäller. Har fläckarna gått in djupt går de inte bort trots slipning.

Det är nog bra att veta vad som gjort fläckarna. De ser lite olika ut.
Vit marmor är väldigt känslig dock.
Uppfattat. Tack för svar.

Viktor.J Viktor.J skrev:
som föregående talare säger så säger min erfarenhet att tid är det enda som funkar förutom slipning (som inte alltid funkar)
Då vet jag, tack.

A aplusb skrev:
Kaklet i köket är nytt, han har inte silikon:at ännu.
Det har inget med silikonet att göra, från bilderna ser ju plattorna ut att sitta ojämnt?!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har inget med silikonet att göra, från bilderna ser ju plattorna ut att sitta ojämnt?!
Då var det jag som missförstod ditt inlägg. Plattorna sitter jämt, det är nog bara en optisk illusion.

Kort uppdatering: kakelläggaren var här idag. Han sa att han är beredd att byta skivan om det behövs, inga problem.

Jag har lyssnat på era tankar och tycker inte längre att det är nödvändigt att byta skivan, om den ändå kommer att befläckas över tid. Vi provar med bikarbonat och vatten (en google-lösning). Funkar det inte så får vi slipa och leva med resultatet.

Tack för alla kloka kommentarer och synpunkter. Härligt forum.

Allt gott,
Alexander

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

T
Hantverkaren får väl bekosta att en stenhuggare kommer dit och slipar om skivan, det går. Sen ett tips, dränk in skivan med stensåpa, finns att köpa på större byggvaruhus. Första gången behandla flera gånger med stensåpa enligt anvisningarna. Sen ser du till att tvätta bänkskivan med stensåpa en gång i veckan så står den emot fläckar bättre.

Det blir som en hinna som skyddar att "stuff" inte tränger ner i porerna i stenen

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
T teemu skrev:
Hantverkaren får väl bekosta att en stenhuggare kommer dit och slipar om skivan, det går. Sen ett tips, dränk in skivan med stensåpa, finns att köpa på större byggvaruhus. Första gången behandla flera gånger med stensåpa enligt anvisningarna. Sen ser du till att tvätta bänkskivan med stensåpa en gång i veckan så står den emot fläckar bättre.

Det blir som en hinna som skyddar att "stuff" inte tränger ner i porerna i stenen
Tack för ditt svar. Låter klokt, kakelläggaren har inga problem med att betala slipning. Han är professionell, men överskattade tyvärr hans lärlings handfärdighet.

Köper stensåpa och behandlar snarast, tack för tipset.

Innan du behandlar skivan, läg en pöl med vatten på fläckarna, upprepa ett par dagar. Vad har du använt för impregnering på skivan?

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
Tack tipset.
L Lopex skrev:
Innan du behandlar skivan, läg en pöl med vatten på fläckarna, upprepa ett par dagar. Vad har du använt för impregnering på skivan?
Vatten innan skivan slipas? Elaborera gärna.

Ingen impregnering ännu. Vi har köpt vanlig såpa och fick även tipset på stensåpa från ”teemu” ovan. Har du någon annat förslag?

Har valt att avvakta med impregnering tills vi får bort fläckarna. Klokt?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Noterat. Tack för feedback.

T teemu skrev:

Klokt att vänta med behandling efter slipning, eller göra det omgående?

A aplusb skrev:
Tack tipset.

Vatten innan skivan slipas? Elaborera gärna.

Ingen impregnering ännu. Vi har köpt vanlig såpa och fick även tipset på stensåpa från ”teemu” ovan. Har du någon annat förslag?

Har valt att avvakta med impregnering tills vi får bort fläckarna. Klokt?
Ja, lägg vatten på fläckarna och låt va, stenen är inte impregnerad än så allt sjunker ner i stenen, så häll ut en liten pöl på fläckarna när du går och lägger dig så kan fläcken dras ut av vattnet..

Sen att slipa bort såna där fläckar är jag tveksam på efter som skivan inte va impregnerad så kan den ha sugit ner det rätt långt

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Ja, lägg vatten på fläckarna och låt va, stenen är inte impregnerad än så allt sjunker ner i stenen, så häll ut en liten pöl på fläckarna när du går och lägger dig så kan fläcken dras ut av vattnet..

Sen att slipa bort såna där fläckar är jag tveksam på efter som skivan inte va impregnerad så kan den ha sugit ner det rätt långt
Hur ska fläcken ”dras ut” om stenen absorberar vatten? Jag kan förstå att koncentrationen av ämnet som orsakar fläcken minskar, mao blir det en utspädning. Du får gärna utveckla så att jag kan hänga med.

Tack för synpunkter kring slipning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.