AXS
Här hemma har vi bytt alla teflon mot gjutjärn och kolstål.

Utmärkta material.

Men mitt bästa tips är att köpa mindre pannor. 22 eller 24 cm är grymt. De slår sig inte, blir jämnare i temperatur, lättare att få plats med i skåpen, går att ha flera på spisen utan att det blir trångt och de är lätta.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Jag har gett upp att försöka hitta en panna med beläggning som håller för evigt. Det är slitvaror helt enkelt.
Teflon är ju inte särskilt nyttigt, så att köpa nya regelbundet för att beläggningen har försvunnit med maten är kanske inte så klokt?

• Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Teflon är ju inte särskilt nyttigt, så att köpa nya regelbundet för att beläggningen har försvunnit med maten är kanske inte så klokt?
Nu har jag inte hittat några bra belägg för att teflon i stekpannor skulle vara farligt (se tex livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/liv...ackningar/plast?AspxAutoDetectCookieSupport=1). Tillverkningen verkar vara mer problematisk. Men, visst är det bra att försöka undvika att få i sig onödiga ämnen, därför kassera pannan innan den släpper en massa teflon (eller vilket ämne som nu används).

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jag letar också med ljus och lykta efter den där stekpannan man blir riktigt nöjd med.
Nr 1 på önskelistan är att den är slät under och inte (konkav eller konvex) så att den funkar bra på gammaldags glashäll.

Nu har jag använt min "Jamie Oliver" Tefal stekpanna i en-två veckor och jag måste säga att den verkar vara den perfekta stekpannan för mig.
Jag som normalt bränner alla stekpannor till f*se tror jag kan klara mig från att göra det med denna.

Den är lite tyngre än många andra pga tjock botten, men det gör faktiskt att det är lättare att ha bra temp.
Likaså den där "värme spoten" i mitten som säger "Nu är det dag att vrida ned tempen" är ju underbar!

Återstår att se hur den håller efter två-tre månader i mina händer :crysmile:

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
BirgitS
M MagHam skrev:
Jag letar också med ljus och lykta efter den där stekpannan man blir riktigt nöjd med.
Nr 1 på önskelistan är att den är slät under och inte (konkav eller konvex) så att den funkar bra på gammaldags glashäll.
Många material ändrar sig när de blir varma och då behöver de vara lätt konkava från början så att de blir plana när de värms upp. Min erfarenhet från både gjutjärnsplattor, glaskeramikhällar och induktionshällar.

Vi har också Tefal "Jamie Oliver" men även en från GreenPan samt gamla gjutjärnspannor och vi är nöjda med dem. Däremot tidigare har vi haft billigare teflonpannor och de har ju blivit utnötta med tiden.

Jag har prövat många pannor genom åren, och gjutjärnspannorna som jag ärvt är alltid bra. men har gått till barnen.. underbara, bra att laga mat i, men för tunga. Scanpan, har prövats.. inte så långlivade (utom de rostfria för särskilda behov). Fiskars finns, men de är "går åt", ärvs inte. Kolstål, bra men de ställer krav på användaren och är man många i köket, och några lite mer ovana.. så tja.. det kan fastna och bli lite fel. Faktiskt är någon av Icas riktigt pålitlig.. hållbar, om man ska beläggning, och ställs gärna i kök med många användare.
Men, en utan tvekan riktigt bra, som vinner hos mig, är en Satake. Absolut favorit för nu, har precis allt! Bra för maten, och för all matlagning. Lättskött och även snygg. Vinner alla, inklusive Skeppshults, lättviktaren.. som också är bra, men den får andra plats hos mig.

Det viktigaste just nu är att välja en stekpanna utan PFAS/PFOA ämnen.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Det viktigaste just nu är att välja en stekpanna utan PFAS/PFOA ämnen.
Satake stekpannan är fri från PFOA, PFA och ftalater.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Satake stekpannan är fri från PFOA, PFA och ftalater.
Yes!
Vad jag kan se så finns det flera stekpannor i premium segmentet på exempelvis Cervera som är fria från dessa ämnen.

O Orvar777 skrev:
Yes!
Vad jag kan se så finns det flera stekpannor i premium segmentet på exempelvis Cervera som är fria från dessa ämnen.
Kanske det, men å andra sidan så får man väl ställa fler krav på en stekpanna för att koras som bra, än bara att den ska vara fri från vissa ämnen. Pannan ska exv. framför allt fylla sitt syfte, nämligen att "göra sitt jobb" på bra sätt; dvs ha bra stekegenskaper; och för min del dessutom vara lätthanterlig, inte för tung, lätt att sköta och dessutom vara tillräckligt hållbar.

• Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Kanske det, men å andra sidan så får man väl ställa fler krav på en stekpanna för att koras som bra, än bara att den ska vara fri från vissa ämnen. Pannan ska exv. framför allt fylla sitt syfte, nämligen att "göra sitt jobb" på bra sätt; dvs ha bra stekegenskaper; och för min del dessutom vara lätthanterlig, inte för tung, lätt att sköta och dessutom vara tillräckligt hållbar.
RACS RACS skrev:
Absolut! Det jag menade var att jag tror många missar den aspekten då det än inte är ett så välkänt problem.

Men dessa pannor är väl i stället belagda med någon liknande svårnedbrytbar plastsmörja som ingen vet riktigt hur farlig den är?
Jag håller mig till gjutjärn.

• Gilla
segv
  • Laddar…
Jag har traditionellt alltid favoriserat gjutjärn och rostfria, men efter att ha frågat en av de mera namnkunniga krögarna i sthlm så förstod jag att de körde med scanpans nya (den där riktigt dyra), och den funkar ju faktiskt att använda med metalredskap och vara lite våldsam med. Bättre än någon annan med beläggning jag prövat. Jag lagar mycket mat på främst gasspis, ofta på hög effekt. Så än så länge efter 6 mån så är den som ny fortfarande.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har traditionellt alltid favoriserat gjutjärn och rostfria, men efter att ha frågat en av de mera namnkunniga krögarna i sthlm så förstod jag att de körde med scanpans nya (den där riktigt dyra), och den funkar ju faktiskt att använda med metalredskap och vara lite våldsam med. Bättre än någon annan med beläggning jag prövat. Jag lagar mycket mat på främst gasspis, ofta på hög effekt. Så än så länge efter 6 mån så är den som ny fortfarande.
Ja, de är nog bra.. har haft scanpans, och finns även den "dyra" hemma, om du menar
TechnIQ (eller vad den heter) eller ProIQ; men även dessa har en beläggning (s.k. Stratanium, varumärkesbeteckning?). Men man ska nog här ha med sig att de tidigare beläggningarna inte alls är som dessa som utvecklats i en helt annan kategori än de gamla plastiga sköra teflonvarianterna; finns i många produkter för köksbruk och för liknande bruk numer.. och utgör något helt annat än de gamla materialen, exv. nämnda från Scanpan och den som Sataken kör på. Pålitligt. De är något helt annat, starkt och beter sig inte alls på det viset som man sett tidigare.

Jag gillar hur som Satakepannan allra bäst. Men hade kanske hellre valt gjutjärn, mina gamla pannor alltså, som verkligen "äger", som barnen säger.. om de inte varit så tunga så att de med åren blivit lite av ett hinder i vardagen för mig. Annars är kolstål ett klart bra val, ibland, lättare i hantering, men sedan man kört in pannan och ingen lite "obehörig" bucklar till den.. och använder den fel. Där är handlaget viktigt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.