423 kr plus fraktLoweW skrev:
Men stålet är ju bra att ha oavsett och sen så har jag redan OFA 32-skena/fräsadapter. Hoppas precisionen kan bli jämförbar med parf.
Gissar att jag kommer behöva fräsa en ny skiva ganska snart också om jag ska döma av det söndersågade skicket på min befintliga bordsyta.
Ja, det fina stålet kommer nog till nytta!nanowire skrev:
Angående sågmärken i skivan så tänkte jag härma Peter Millards lösning på mitt eget bygge. Kanske passar dig också?
Jo, Millard är en inspiration för rationella no-nonsens-lösningar, har plockat många tips och metoder av honom och det har sparat mig mycket tid. Gillar att du hyr ut din Parf-guide!LoweW skrev:
Tyvärr tror jag inte det räcker med en infälld offerremsa för kapningar för att spara min skiva, att såga med underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kikade på ditt fina bygge Mitt blir betydligt mindre/enklare. Bara en torsonbox på 100*70 och ca 10 cm tjocklek som top till mitt ihopfällbara Keter-bord. Så inspirerat av Millards mobila bänk men utan integrerade ben då jag vill ha det mer stabilt så det ska klara lite hyvling och handsågning också.LoweW skrev:
Men @nanowire , ditt bord ser ju förskräckligt ut!nanowire skrev:
Som kuriosa kan jag berätta att när jag som totalt grön nybörjare köpte mitt MFT-bord så begrep jag inte att det var meningen att man skulle såga i bordet. Det verkade ju helt galet, vem sätter sågen i ett alldeles nytt bord??!
Det låter bra! Man får brottas en del med vikt, mobilitet, stabilitet och funktion när man bestämmer sig för designen alltsånanowire skrev:Kikade på ditt fina bygge Mitt blir betydligt mindre/enklare. Bara en torsonbox på 100*70 och ca 10 cm tjocklek som top till mitt ihopfällbara Keter-bord. Så inspirerat av Millards mobila bänk men utan integrerade ben då jag vill ha det mer stabilt så det ska klara lite hyvling och handsågning också.
Dela gärna med dig av bilder under byggprocessen
Verktygstokig
· Halland
· 7 546 inlägg
Hur tunn torsionsbox kan man göra och ändå få in tvingar/dogs?nanowire skrev:Kikade på ditt fina bygge Mitt blir betydligt mindre/enklare. Bara en torsonbox på 100*70 och ca 10 cm tjocklek som top till mitt ihopfällbara Keter-bord. Så inspirerat av Millards mobila bänk men utan integrerade ben då jag vill ha det mer stabilt så det ska klara lite hyvling och handsågning också.
Skivan i min nya bänk är 22 mm så jag fick fräsa hålen med ett avrundningstål på undersidan för att få igenom tvingarna. Stålet har en radie på 6,5 mm men jag använde inte hela djupet; jag testade mig fram och fräste skivan när avrundningen var tillräcklig.
Jag tror att man kan få till en hygglig tjocklek på torsionboxen genom att göra hålen i undre skivan ganska rejäla, och runda av dem med, men har såklart inget säkert svar — man får pröva sig fram helt enkelt.
//Ronnie
Jag tror att man kan få till en hygglig tjocklek på torsionboxen genom att göra hålen i undre skivan ganska rejäla, och runda av dem med, men har såklart inget säkert svar — man får pröva sig fram helt enkelt.
//Ronnie
Jag antar du menar torsionbox med hål bara i övre plattan? Det där borde du enkelt kunna rita upp på papper o kolla med tvingar. Kommer inte ihåg vad jag hade i min gamla torsionbox, 60mm väggar kanske. Jag siktade på att göra den tunn iaf o e ganska säker på att jag kollade med tvingar innan jag bestämde höjden på innerväggarna.Frustrator skrev:
Ok, jag utgick från tanken om att kunna sätta tvingarna även från undersidan, något åtminstone jag gör rätt ofta när jag inte vill/kan ha tvingars handtag och skenor ivägen för arbetet. Därav idén med hål i bottenskivan också.Ola C skrev:Jag antar du menar torsionbox med hål bara i övre plattan? Det där borde du enkelt kunna rita upp på papper o kolla med tvingar. Kommer inte ihåg vad jag hade i min gamla torsionbox, 60mm väggar kanske. Jag siktade på att göra den tunn iaf o e ganska säker på att jag kollade med tvingar innan jag bestämde höjden på innerväggarna.
//Ronnie
Hehe, sedan när man är lite mer modig så blir det som mitt MFT där jag sågade igenom bordet till slut...Microkatten skrev: