35 011 läst · 7 svar
35k läst
7 svar
Strand
Bygglov är väl knappast aktuellt och huruvida strandskydd gäller framgår inte av frågan, men man får väl anta att det är hävt eftersom frågan ställs. Huruvida frågeställaren äger vattenbrynet och vattnet framgår inte heller, så jag vet inte hur du kan vara så säker på att frågeställaren inte gör det.behörig elektriker skrev:
Jag har själv undersökt frågan eftersom jag ska göra samma sak. I mitt fall gäller att vi är inom detaljplanerat område där strandskyddet är hävt och vattnet planlagt för mindre bryggor för privat bruk. I mitt fall äger jag stranden och vattnet. Tomtgränsen går ca 70 meter ut i Mälaren.
Jag har pratat med berörda instanser (kommunen och länsstyrelsen) och fått följande svar, som dock gäller i mitt fall och kanske inte i andras fall:
Något tillstånd behöver jag tydligen inte alls. Det tillstånd som skulle kunna behövas var tillstånd för "vattenverksamhet" men länsstyrelsens tjänsteman sa att mina åtgärder var för små för att egentligen kräva ett sådant tillstånd. Om jag ville ha en underskrift från dem för säkerhets skull för att ha svart på vitt att det var ok så kunde jag skicka en beskrivning till dem på det jag skulle göra (lite muddring, utläggande av markduk och utläggande av sand) så skulle de skicka tillbaka ett papper där det står att det är ok att göra och att jag inte behöver ansöka om vare sig dispens eller tillstånd för vattenverksamhet, men att jag inte behövde skicka in ens en sådan beskrivning om jag inte ville.
Nåja, detta om juridiken, bäst är förstås att själv kontakta berörda myndigheter och kontrollera vad som gäller i ert fall. Du (wrest) var ju mest intresserad av det tekniska så jag försöker besvara det också:
Beroende på hur din botten ser ut idag och hur skyddad din strand är får man lösa det lite olika. Om du har massa vass och lera, så kan det vara bra att muddra/gräva ur lite för att få bättre botten och utan massa förmultnande vassdelar. Ta också bort stenar (ganska noggrant, både för komfortens skull men också för att markduken annars kommer att gå sönder på sikt när den ligger och skaver mot stenar och folk går på den). Lägg sedan på markduk och sedan naturgrus eller sand. Hur grovt grus/sand som passar beror en hel del på hur skyddad din strand är. Kom bara ihåg att absolut inte ha på något kross, för det är vasst, utan bara naturligt rundat grus
Du får vara beredd på att sanden åker ut till sjöss på sikt och att du behöver fylla på då och då. På land kan du ha ganska fin och skön sand, men under vattnet behöver du nog kanske lite grövre för att den inte ska erodera bort alltför snabbt.
Vi har också sjötomt med strand med en mkt liten sandstrand (ca 7 m). Resten var vass och en hel del stenar.
Strandkanten blev förra veckan utgrävd med larvgrävare. All vass är borta och väldigt mkt stenar som låg i strandlinjen forslades bort. En liten del vid vår brygga blev utfylld med jordmassor ovanför stenarna och ovanpå det skall vi bygga ett större bryggdäck.
Vi frågade kommunen. Miljöinspektören var ute och hade inga synpunkter på våra åtgärder. Man får ta bort vass och andra hinder (som stenar) på sin (sjö)mark. Man får även fylla upp med jord o annat på en redan existerande strand. Vad som kan vara knepigt är om man vill förändra själva strandlinjen (vilket vi inte gjorde) och anlägga kaj eller dämma upp eller gräva ur/bort stranden. Detta kräver tillstånd vilket torde vara mycket svårt att få.
När vi grävde bort vassen kom det fram en 20meter lång sandstrand på ena sidan av brygan, både sand i vattnet och på stranden. Vi la forslade ner 2 lass "rörgravssand" och la ut lite på stranden men mestadels i vattnet. Duk la vi inte, dels eftersom det redan fanns mycket sand naturligt, dels för att en duk alltid kommer att titta fram efter mkt kort tid. Den kommer även att "bubbla upp" i vattnet. Själv tycker jag att det inte finns något fulare och äckligare än att se gammal fiberduk sticka upp på en strand.
Hellre då att fylla på med lite grus/sand vart 5-10 år.
Strandkanten blev förra veckan utgrävd med larvgrävare. All vass är borta och väldigt mkt stenar som låg i strandlinjen forslades bort. En liten del vid vår brygga blev utfylld med jordmassor ovanför stenarna och ovanpå det skall vi bygga ett större bryggdäck.
Vi frågade kommunen. Miljöinspektören var ute och hade inga synpunkter på våra åtgärder. Man får ta bort vass och andra hinder (som stenar) på sin (sjö)mark. Man får även fylla upp med jord o annat på en redan existerande strand. Vad som kan vara knepigt är om man vill förändra själva strandlinjen (vilket vi inte gjorde) och anlägga kaj eller dämma upp eller gräva ur/bort stranden. Detta kräver tillstånd vilket torde vara mycket svårt att få.
När vi grävde bort vassen kom det fram en 20meter lång sandstrand på ena sidan av brygan, både sand i vattnet och på stranden. Vi la forslade ner 2 lass "rörgravssand" och la ut lite på stranden men mestadels i vattnet. Duk la vi inte, dels eftersom det redan fanns mycket sand naturligt, dels för att en duk alltid kommer att titta fram efter mkt kort tid. Den kommer även att "bubbla upp" i vattnet. Själv tycker jag att det inte finns något fulare och äckligare än att se gammal fiberduk sticka upp på en strand.
Hellre då att fylla på med lite grus/sand vart 5-10 år.
Nu har jag ingen egen erfarenhet om detta men jag tycker mig ha sett av även länsstyrelsen kan ha synpunkter om vattenarbeten, men det kan vara jag som har inbillat mig detta. Kanske någon vet säkert.
I alla fall vet jag att det var en husägare vid älven en bit härifrån som fick ett elände då han grävde ut och grejade, för han hade inte nödvändiga tillstånd.
I alla fall vet jag att det var en husägare vid älven en bit härifrån som fick ett elände då han grävde ut och grejade, för han hade inte nödvändiga tillstånd.
Läs mitt inlägg ovan. Där diskuterar jag tillstånd för vattenverksamhet som länsstyrelsen ger. Om man ine har hävt strandskydd är det länsstyrelsen som behandlar dispens från detta också.spikers_corner skrev:Nu har jag ingen egen erfarenhet om detta men jag tycker mig ha sett av även länsstyrelsen kan ha synpunkter om vattenarbeten, men det kan vara jag som har inbillat mig detta. Kanske någon vet säkert.
Jag läste för snabbt och ytligt för att se att du redan hade skrivit om länsstyrelsen. My bad :-[