Torpet stod ut med det mesta då stormarna kom. Vi var där och njöt av det torra inre då det blåste och regnade ute. Nu tre veckor senare var vi där igen. Det har stått ouppvärmt sedan dess.

På en av de synliga takbjälkarna fanns en ännu fuktig rand av tjärfärgat vatten. Och på golvet en fläck som visade att det hade droppat. Färgen tyder att det antingen härrör från sotet i skorstenen eller från all musskit som vi vet finns bakom innerpanelen. problemet med skorstensteorin är att skorstenen befinner sig 1,5 meter från läckaget och att det inte läckt vid den första bjälken.

Taket är av plåt och till synes mycket fräscht. Möjligtis kan det ha runnit in i något av plåtspikhålen.

Vi kan stå ut med att det kommer in några droppar vatten en gång per år efter en storm men varför kom det inget när det regnade som mest. Varför kommer vattnet nu, tre veckor efter regnet och då det inte regnat på två veckor?

Se bild.......

• tak.jpg
Om det stått ouppvärmt är det troligt att det handlar om kondens. Ni lämnade kåken varm med en massa fuktig luft i sig, som svalnar och fukten i luften kondenseras på kalla delar.

Och som du säger, om det handlade om en läcka så skulle ni märkt det när det var oväder.

OK, men vad skulle det kondensera mot?
Och...hur "farligt" är det för huset att det blir så där?
Varför tjärfärgen på vattnet?
Har satt in nockventil och får väl låta den vara öppen hela nästa vistelse. Det borde väl skicka ut en del av fukten?

Det kondenserar mot de ytor som kallnar först, eller som redan är kalla. Finns det en diffusionsspärr i huset? Annars kommer luften upp på vinden och fukten kondenserar mot yttertaket för att sen rinna ner. Om ni ínte eldat kan det kondensera rätt ordentligt mot murstocken också, som troligtvis aldrig hann värmas upp under ert besök.

Varför det är tjärfärgat (förresten, vad är det, svart?) vet jag inte. Men det smutsas väl ner av någonting på vägen, oavsett om det är vatten som läcker in eller som kondenserats.

Om man ska lämna ett uppvärmt hus som sen ska få kylas ner och stå ouppvärmt så är det bra om man vädrar ut all luft ordentligt innan man åker därifrån. Eller att man åtminstone ser till att det är bra ventilation i kåken.

Edit: Såg din ändring nu. Det är inte bra att det blir så. Antagligen sugs vattnet upp av isoleringen på vinden, som då kommer vara mer eller mindre konstant fuktig. Det kan bli mögel och rötskador.

Nockventil kan hjälpa lite om det inte fanns någon ventilation på kallvinden tidigare, men det är inte säkert att den löser problemet om det nu är som jag gissar.

Ingen aning om det finns diffusionsspärr. Huset är byggt 1880. Loftet inreddes 1960 och jag tror inte man brydde sig om det då. Det var den förre ägaren som gjorde det och det verkar ha varit lite sisådär med noggrannheten. Utrymmet jag pratar om är alltså vinden som är inredd till sovloft. Vet inte vad som finns mellan loftets innertak och plåten. Kanske bara isolering eller kanske inte ens det.
Det jag VET finns är möss som tassar runt där på vinternätterna. När man bankar på innertaket hör man musskiten (en hel del) rulla ned längs snedtaket. Skulle kunna tänka mig att det är kondensvatten som färgats av skiten på väg ned...

Men...hur illa är det för husets skull att det blir så där nån gång om året?

Minns inte att det blev så en enda gång förra året men jag ser spår på andra bjälkar att det runnit tidigare år. Kan hända att det skedde innan taket fick plåt, eftersom det inte kom mer än på ett ställe denna gång.

zingo skrev:
Skulle kunna tänka mig att det är kondensvatten som färgats av skiten på väg ned...
Ah. Musté.

Men tipset är som sagt att se till att vädra ut all luft innan ni drar därifrån, och se till att ånga från matlagning och duschning ventileras ut på en gång. Se om det hjälper.

Jag kanske kan förstå varför det belv så här denna gång.
Vi brukar vädra men förra gången stormade det och regnet piskade. Inte läge för vädring. Luften var fuktig både inne och ute. Sedan kom kylan och allt som var instängt kondenserades. Men återigen frågan: "Hur illa är det om huset har denna egenskap att ibland transportera lite kondensvatten längs bjälkarna?"

Det beror på om det torkar upp eller inte. Som jag skrev förut, om detta är ett problem där fukten sugs upp i isoleringen med jämna mellnrum så är det allvarligt. Då kommer du få mögel och röta. Om det på något vis rinner så att det missar isoleringen och snabbt kan torka upp är det inte särskilt allvarligt om det inte händer så ofta.

Jag vet ju inte ens om det finns isolering mellan innerpanel och plåt.
Borde man inte känna lukt?

Om det inte finns isolering i taket så märkar man det genom att dt inte går att få det vamt i huset på vintern.

Jo, mögel luktar, men det är inte säkert att lukten tar sig in. Den kan ventileras bort istället.

-20 grader ute ger +16 (från -2) efter några timmars eldning i lilla kaminen.
Är det isolerat då?
=)

Det är det nog ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.