Osäker på om jag skall posta i denna grupp eller i värme, men tror fler tänker på denna produkt i samband med vatten.
Jag behöver ett litet fördelarskåp med dräneringsledning.
Det skall koppla ihop inkommande vatten (till+retur) med en golvvärmeslinga.(till+retur). inga shuntar eller så ska in i detta skåp.
Skåpet ska sitta i ett torrt utrymme, med avledning av dränagevatten genom väggen in till ett våtrum med golvbrunn.
Var man kan hitta ett enkelt litet billigt skåp?
De jag hittar är fasligt dyra...finns det någon rimligare lösning?
Jag behöver ett litet fördelarskåp med dräneringsledning.
Det skall koppla ihop inkommande vatten (till+retur) med en golvvärmeslinga.(till+retur). inga shuntar eller så ska in i detta skåp.
Skåpet ska sitta i ett torrt utrymme, med avledning av dränagevatten genom väggen in till ett våtrum med golvbrunn.
Var man kan hitta ett enkelt litet billigt skåp?
De jag hittar är fasligt dyra...finns det någon rimligare lösning?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Alltså bara två slangar in och två slangar ut.
Inget mer?
Okänt märke, men detta kanske löser dina problem på ett enkelt och billigt sätt?!
https://www.hornbach.se/shop/Fordelarskap-370x390x95-mm-55-slingor/5767637/artikel-detaljer.html
Målet är ju en vattentät botten i prefabricerad konstruktion enligt säkervatten 2020:1.
Sidan 37 är intressant för dig. Observera regeln med 500mm ovan golv för samtliga installationer med nya regelverket.
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
Inget mer?
Okänt märke, men detta kanske löser dina problem på ett enkelt och billigt sätt?!
https://www.hornbach.se/shop/Fordelarskap-370x390x95-mm-55-slingor/5767637/artikel-detaljer.html
Målet är ju en vattentät botten i prefabricerad konstruktion enligt säkervatten 2020:1.
Sidan 37 är intressant för dig. Observera regeln med 500mm ovan golv för samtliga installationer med nya regelverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
näpp, det är allt!
Ja ditt förslag är bättre än de jag hittat. Fortfarande löjligt dyrt. Inte för produkten kanske, men för uppnådd funktion.
Skulle det rent i princip vara godkänt att hänga upp en hink på väggen med monterade slanggenomföringat och avrinning från botten eller finns det krav på att skåpet ska vara certifierat på något sätt?
Ja ditt förslag är bättre än de jag hittat. Fortfarande löjligt dyrt. Inte för produkten kanske, men för uppnådd funktion.
Skulle det rent i princip vara godkänt att hänga upp en hink på väggen med monterade slanggenomföringat och avrinning från botten eller finns det krav på att skåpet ska vara certifierat på något sätt?
Redigerat:
Inget fusk nu! Du kan ju även bygga en liten lådda själv och sätta tätskikt om du vill spara några kronor. Smålänning ?T Torpgubben skrev:näpp, det är allt!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Den varianten är ju inte godkänd längre, men var förr.Jonatan79 skrev:
Läs nya regelverket i mitt tidigare inlägg.
Efter årsskiftet ska det vara prefabricerat skåp. Ej hemmabygge.
Liknande trådar
-
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var hittar jag "udda"-vagnsbult?
Möbelsnickeri -
Var kan jag hitta en ventilkägla som ser ut såhär?
Vatten & Avlopp -
Vart kan man hitta bra fönsterfirmor?
Fönster & Dörrar -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar