Osäker på om jag skall posta i denna grupp eller i värme, men tror fler tänker på denna produkt i samband med vatten.

Jag behöver ett litet fördelarskåp med dräneringsledning.
Det skall koppla ihop inkommande vatten (till+retur) med en golvvärmeslinga.(till+retur). inga shuntar eller så ska in i detta skåp.
Skåpet ska sitta i ett torrt utrymme, med avledning av dränagevatten genom väggen in till ett våtrum med golvbrunn.

Var man kan hitta ett enkelt litet billigt skåp?

De jag hittar är fasligt dyra...finns det någon rimligare lösning?

Krilleman
Alltså bara två slangar in och två slangar ut.

Inget mer?

Okänt märke, men detta kanske löser dina problem på ett enkelt och billigt sätt?!
https://www.hornbach.se/shop/Fordelarskap-370x390x95-mm-55-slingor/5767637/artikel-detaljer.html

Målet är ju en vattentät botten i prefabricerad konstruktion enligt säkervatten 2020:1.
Sidan 37 är intressant för dig. Observera regeln med 500mm ovan golv för samtliga installationer med nya regelverket.

Diagram över prefabricerad konstruktion för fördelarskåp med minst 500 mm över golv och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

näpp, det är allt!
Ja ditt förslag är bättre än de jag hittat. Fortfarande löjligt dyrt. Inte för produkten kanske, men för uppnådd funktion.

Skulle det rent i princip vara godkänt att hänga upp en hink på väggen med monterade slanggenomföringat och avrinning från botten eller finns det krav på att skåpet ska vara certifierat på något sätt?

Redigerat:
Krilleman
Du fick ju regelverket att läsa...

T Torpgubben skrev:
näpp, det är allt!
Ja ditt förslag är bättre än de jag hittat. Fortfarande löjligt dyrt. Inte för produkten kanske, men för uppnådd funktion.

Skulle det rent i princip vara godkänt att hänga upp en hink på väggen med monterade slanggenomföringat och avrinning från botten eller finns det krav på att skåpet ska vara certifierat på något sätt?
Inget fusk nu! Du kan ju även bygga en liten lådda själv och sätta tätskikt om du vill spara några kronor. Smålänning ?

Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget fusk nu! Du kan ju även bygga en liten lådda själv och sätta tätskikt om du vill spara några kronor. Smålänning ?
Den varianten är ju inte godkänd längre, men var förr.
Läs nya regelverket i mitt tidigare inlägg.

Efter årsskiftet ska det vara prefabricerat skåp. Ej hemmabygge.

MrJay
Krilleman Krilleman skrev:
Efter årsskiftet ska det vara prefabricerat skåp. Ej hemmabygge.
Jag antar att front/lucka i gips med tätskikt och kakel på (om man har skåpet i badrum) är helt OK?

F3-bild-1.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.