13 069 läst · 20 svar
13k läst
20 svar
Vattenburen golvvärme till massiva golv?
Hej Rob!Robster skrev:Har haft 28 mm solitt trägolv i snart 5 år med 20 mm vattenburen värme under liggandes i bjälklagskassetter. Funkar hur bra som helst! Har dessutom ställt utgående temperatur från vp:n så temperaturen under golvet inte överskrider tillverkarens rekommendation (onödigt) och det funkar hur bra som helst ned till -35 grader. Fabrikstorkade golvbrädor som jag lät ligga i 3 v i rumstemp innan jag skruvade in det helt tätt. Slår sig inte ett jota och när det är kruttorrt och varm kan man ibland se små springor mellan brädorna men inget som du ens tänker på om du inte specifikt tittar på det. Grymt nöjd!
//Rob
Hur är golvet uppbyggd? Har du använt plåtar? Vad är avståndet mellan rören?
Tack
Björn
CC30 på 20mm rör, plåtar använder man alltid när man inte gjuter in rören.
Hur golvet bör se ut beror på golvbjälkarnas avstånd. Titta tex på Uponors "förläggningsprinciper" så hittar du olika alternativ. För 20mm rör finns inga spårade spånskivor och då är det i praktiken bara gles kvar som alt, vilket fungerar utmärkt.
Hur golvet bör se ut beror på golvbjälkarnas avstånd. Titta tex på Uponors "förläggningsprinciper" så hittar du olika alternativ. För 20mm rör finns inga spårade spånskivor och då är det i praktiken bara gles kvar som alt, vilket fungerar utmärkt.
Mathias S har svarat bra redan. Precis så har jag gjort. Supernöjd förutom att jag på två ställen hoppade över att lägga under/nära skarven mellan två golv och där blir det tyvärr lite kallt så att det stör varje gång jag råkar gå och sätta foten där.B Björnbb skrev:
Det funkar med Massiva golv. Men tjockleken är inte problemet.
Problemet är yttemperaturen. Som sagt tidigare får inte golvets maxtemperatur överskridas.
Kan man garantera detta så kommer det kunna fungera. men alla golv måste kollas då olika golv har olika känslighet. Och olika golvvärmesystem har olika toleranser för tjocklek.
Komponenterna måste lira med varandra, och husets energibehov måste ochså beaktas.
Problemet är yttemperaturen. Som sagt tidigare får inte golvets maxtemperatur överskridas.
Kan man garantera detta så kommer det kunna fungera. men alla golv måste kollas då olika golv har olika känslighet. Och olika golvvärmesystem har olika toleranser för tjocklek.
Komponenterna måste lira med varandra, och husets energibehov måste ochså beaktas.
Har kollat i 15 år nu med hjälp av min Nibe bergvärmepump och lågtempsystem. Inte ett problem på 15 år (i Dalarna) så även om ingen kan garantera att det fungerar så kan jag säga att mina 28mm tjocka solida Dala Floda Max fura golv funkar det utmärkt med.O Ovation skrev:Det funkar med Massiva golv. Men tjockleken är inte problemet.
Mvh Rob
Liknande trådar
-
Byte cirkulationspump till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Vattenburen eller el-golvvärme till nytt badrum
Värme allmänt -
Konvertera till vattenburen golvvärme på övervåningen
Värme allmänt -
Danfoss Rumstermostater till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme ansluten till bergvärmepump, orkar inte med