Hade regelbitar > 1m som fick bli ett par enkla bockar.
Hemmagjorda träbockar byggda av regelbitar över en meter i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pingo och 8 till
  • Laddar…
Jag vågar knappt visa några dagar efter att @Ola C visat upp sina fina. Men jag har i alla fall gjort ett ”zero clearance insert” till min bordssåg. Mitt första, men inte sista.

Ett hemmagjort zero clearance insert på en bordssåg i en välorganiserad verkstadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Hyvlat lite.. Hyvel som är cirka 60 centimeter lång ligger på träplank med hyvelspån, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, hyveln är ca 60cm lång..
Det är lite att rikta på den här.. Hyvel och träspån på ett verkstadsgolv med hyvlat träemne och skor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag vågar knappt visa några dagar efter att @Ola C visat upp sina fina. Men jag har i alla fall gjort ett ”zero clearance insert” till min bordssåg. Mitt första, men inte sista.
Ser ju bra ut, dom ska ju bara fylla en funktion.(y). Själv fick jag göra två nya idag då gervarianten inte lirade ihop med hålen för att plocka upp inserten.:rolleyes:
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Man kan åtminstone njuta medans man gör det :)
Hyvlat trästycke med spån och hyvel på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Man kan åtminstone njuta medans man gör det :)
[bild]
Vilket jobb, hur mycket på tjockleken hyvlar du bort egentligen?
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vilket jobb, hur mycket på tjockleken hyvlar du bort egentligen?
Vet inte ännu, det är lite tvist i brädan som ställer till det också.
Ska bli till en ganska rustik hallmöbel och beställaren har uppgett att skivan inte måste vara helt plan utan gärna lite naturlig..
Så nu ser jag till att få undersidan plan först och så ger jag.mignpå ovansidan sen. Men skulle tro att jag får ta bort åtminstone en centimeter.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Lite dåligt med inspiration idag så det blev en gammal surdeg...
Verktygstavla för verktygen till fräs/bordsåg!
 
  • Verktygstavla med arrangerade nycklar och verktyg för fräs och bordsåg på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Lite dåligt med inspiration idag så det blev en gammal surdeg...
Verktygstavla för verktygen till fräs/bordsåg!
Det känns bra när en surdeg jäst färdigt! (y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Stått med talmetern och filurar på om jag kan få ut tillräckligt med lådfronter ur de här bitarna.
Fronterna ska bara sminka fula plywoodlådorni garaget så tänker att det får duga trots att kärnan är med osv.
Det som ska sminkas
Mätning av träbitar för att skapa lådfronter i ett rörigt garage med synliga verktyg och cykeldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körsbär tror jag Hand håller en träbit med tydliga årsringar i ett verkstadsutrymme, avsedd för att skapa lådfronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två grovt sågade träplankor på en rörig verkstadsbänk, potentiellt för omarbetning till lådfronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Stått med talmetern och filurar på om jag kan få ut tillräckligt med lådfronter ur de här bitarna.
Fronterna ska bara sminka fula plywoodlådorni garaget så tänker att det får duga trots att kärnan är med osv.
Det som ska sminkas
[bild]
Körsbär tror jag[bild] [bild]
Ja med talmetern får du kvar 10cm extra vid varje snitt ..;)
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Ja med talmetern får du kvar 10cm extra vid varje snitt ..;)
Sonen har ett sånt där får som lyser rött när det.är dags att sova. Talmetern är mitt får..när jag missar de extra 10cm så är det dags att lägga ner för kvällen ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sonen har ett sånt där får som lyser rött när det.är dags att sova. Talmetern är mitt får..när jag missar de extra 10cm så är det dags att lägga ner för kvällen ;)
Haha, exakt så är det! Efter att ha monterat hyllorna i skafferiet (21 bitar/7 hyllor) har jag kvar tre bitar som jag skyller på sena kvällar :sleep:
 
Idag har jag färdigställt min stötlåda (shooting board) som är starkt inspirerad av den OlaC har.
Förhoppningsvis får jag en del tid att snickra imorgon också så jag kan bli klar med en släde till bordssågen och även hinna limma ihop ämnen att svarva av senare.
Hantverksprojekt med en nyligen färdigställd stötlåda och en hyvel på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Börjat planera för en lödstationslåda. Detta plus två sortimentskåp med framförallt komponenter är tänkt att vara min pysselsetup för elektronik. Finns givetvis massa andra verktyg också annorstädes, men detta är tänkt att vara det som finns enligt principen om först order retrievability. Förutom ett sådant där tredjehands-stativ, ser ni något uppenbart hål i setupen? Skruvmejslar finns att tillgå i närheten enkelt, så det behövs egentligen inte.
Elektronikverktyg och komponenter ordnade på ett träbord: lödkolv, tänger, multimeter och sortimentslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.