J Jsson83 skrev:
Vill du dimra via app och knapp så är det Shelly dimmer du vill ha, och så bestämmer du dig för om du vill ha 1 tryckknapp för både till/från/dimra upp/ner eller om du vill ha en knapp för till/dimra upp och en annan knapp för från/dimra ner. Det första är väl vanligast.

Knappen heter trapp om det är 1 knapp du vill ha, vill du ha 2 knappar fungerar en som heter kron. Fjädrarna köper du som en lös artikel.

Shelly 1 kan inte dimra, men du kan ju använda den ihop med din gamla vriddimmer, men du tappar ju funktionen att dimra via appen då.
Återigen Tack!!! Har en shelly1 liggandes som jag lekt lite med på 12v-läget för led-spottar. Kanske ska testa med den.

Inser mer och mer att jag behöver inventera alla jävla knappar i huset. Allt ifrån original från -69 till moderna och nya installerade förra året. Samt såklart vilka enheter jag vill kunna styra...och hur...
 
leby leby skrev:
Lägg till dem i din yaml med IP adress. Sen måste du tillåta svar från ditt VLAn för IoT.
Stort tack, detta gjorde susen och jag kan nu kontrollera de från HA!
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hen skriver i första inlägget att HA är med i framtidsplanerna även om det inte är aktuellt just nu.
Jo, det är jag med på, jag tänkte mer visa på att det hela blir enklare när han väl kommer dit, så det kan vara värt att skynda på det steget så behöver man inte leta så länge eller trixa så mycket för att lösa det med en wifibrytare som pratar specifikt med shelly.
 
Är det någon här som har någon tanke om vad som kan vara fel eller varit med om att downlights kopplade till Shelly Dimmer2 ibland (oregelbundet) stängs av inom några sekunder från att man tänder med antingen app eller återfjädrande knappen. För att sedan fungera problemfritt om man tänder igen?
 
S svaos90 skrev:
Är det någon här som har någon tanke om vad som kan vara fel eller varit med om att downlights kopplade till Shelly Dimmer2 ibland (oregelbundet) stängs av inom några sekunder från att man tänder med antingen app eller återfjädrande knappen. För att sedan fungera problemfritt om man tänder igen?
Downligtsen är dimbara? Fram eller bakkant? Dimmern är kalibrerad/ställd på rätt typ? Har dimmern nolla framdragen? Om inte, hur stor är lasten och har du en bypass kopplad över lasten om lasten i sig är under dimmerns minimigräns?
 
J Jsson83 skrev:
Downligtsen är dimbara? Fram eller bakkant? Dimmern är kalibrerad/ställd på rätt typ? Har dimmern nolla framdragen? Om inte, hur stor är lasten och har du en bypass kopplad över lasten om lasten i sig är under dimmerns minimigräns?
yes, de är dimbara (DesignlightQB-302MW- varje lampa har eget drivdon). Har 5st i serie vilket landar på total om 20W och de är kalibrerade enligt trailing edge. Dimmern har noll och det är ingen bypass konfigurerad. Har satt ett lägsta värde på Shelly på 20%, har märkt att om jag går ner mot 10% slocknar ett par lampor så gissar att strömmen blir för svag?
 
S svaos90 skrev:
yes, de är dimbara (DesignlightQB-302MW- varje lampa har eget drivdon). Har 5st i serie vilket landar på total om 20W och de är kalibrerade enligt trailing edge. Dimmern har noll och det är ingen bypass konfigurerad. Har satt ett lägsta värde på Shelly på 20%, har märkt att om jag går ner mot 10% slocknar ett par lampor så gissar att strömmen blir för svag?
Okej! Du skriver att varje lampa har sitt eget drivdon men sedan att de är kopplade i serie? I manualen visas 1 drivdon till 3 st spottar?

Hursom så vet jag att de jobbar med mjukvaran till Dimmer 2, det har varit en del problem med leading/trailing edge och som jag fattar det så kommer det nu någon autodetect funktion. Men jag har inte följt diskussionen helt, kan bara konstatera att det finns fler som haft lite problem med dem så förmodligen så får du avvakta lite tills de släpper en ny firmware och se om det hjälper.

Du får inte upp något felmeddelande? Tänker om dimmern blir för varm, men låter lite konstigt efter så kort tid, och att det sedan går att tända direkt igen därefter.
 
S svaos90 skrev:
Är det någon här som har någon tanke om vad som kan vara fel eller varit med om att downlights kopplade till Shelly Dimmer2 ibland (oregelbundet) stängs av inom några sekunder från att man tänder med antingen app eller återfjädrande knappen. För att sedan fungera problemfritt om man tänder igen?
Vilken firmware på dimmern? Jag hade samma problem sedan jag uppdaterade till 1.9.4. Löste sig med 1.9.5.
 
C lallas skrev:
Vilken firmware på dimmern? Jag hade samma problem sedan jag uppdaterade till 1.9.4. Löste sig med 1.9.5.
mmh, det är ett annat dilemma. Jag kör 1.9.4, valde att uppdatera och den gick igång men står fortfarande att den ligger på 1.9.4 och är senaste. Så får väl ev flasha o börja om
 
Tror 1.9.5 blev tillbakadragen, jag han bara uppdatera nån. Så nu verkar 1.9.4 vara senaste. Du kan pröva att gå tillbaka till 1.9.3 på den som krånglar.
 
  • Gilla
sverre30
  • Laddar…
Detta skit är djävulens påfund.Har slitit i två dagar läst och läst återställt men ICKE lyckats med skitet.appen hittar(har provat med samsung a8 med senaste op och ipad även med senaste op) shelli 1 och i3 men när dem ska läggas i mitt home nätverk då är det lost connection fail fail fail fail fail till väntser och höger.Har slitit ut mitt hår,det som är kvar är nu grått.Helvetes skit produkt....
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Detta skit är djävulens påfund.Har slitit i två dagar läst och läst återställt men ICKE lyckats med skitet.appen hittar(har provat med samsung a8 med senaste op och ipad även med senaste op) shelli 1 och i3 men när dem ska läggas i mitt home nätverk då är det lost connection fail fail fail fail fail till väntser och höger.Har slitit ut mitt hår,det som är kvar är nu grått.Helvetes skit produkt....
Samma som för mig. Tills jag insåg att jag skrivit in fel pwd till mitt WiFi :oops:
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R
Z zombi skrev:
Detta skit är djävulens påfund.Har slitit i två dagar läst och läst återställt men ICKE lyckats med skitet.appen hittar(har provat med samsung a8 med senaste op och ipad även med senaste op) shelli 1 och i3 men när dem ska läggas i mitt home nätverk då är det lost connection fail fail fail fail fail till väntser och höger.Har slitit ut mitt hår,det som är kvar är nu grått.Helvetes skit produkt....
Du har ingen inställning i din router som förbjuder trådlösa klienter att kommunicera med varandra?

Svenska (eller andra "udda") tecken i SSID eller WPA-nyckel?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Detta skit är djävulens påfund.Har slitit i två dagar läst och läst återställt men ICKE lyckats med skitet.appen hittar(har provat med samsung a8 med senaste op och ipad även med senaste op) shelli 1 och i3 men när dem ska läggas i mitt home nätverk då är det lost connection fail fail fail fail fail till väntser och höger.Har slitit ut mitt hår,det som är kvar är nu grått.Helvetes skit produkt....
Du gör nog nått fel ska du se när det väl löser sig, nollställ och börja om.
Koppla upp en dator mot Shellxxxx AP
Gå in på 192.168.33.1
Byt ut till ditt vanliga WiFi, både ssid och pw.

Nu borde det fungera.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vad gör jag för fel? Ska styra min Harvia bastu med en shelly cloud men får det inte att fungera. Den kommer upp som en enhet på mitt Wi-Fi (kör TP-link XC60 mesh Deco). Men när jag försöker starta via Shellys app så slocknar knappen direkt. Ngn inställning som jag missat? Brandvägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.