Jag har idag hanterat mitt frusna avloppsrör från toaletten till 3-kammarbrunnen under fritidshuset.
Det hade sannolikt frusit pga bakfall.
Jag blev tvungen att borra två hål i rörets ovansida för att kunna föra in varmvattenslangen och tina rören på dess frusna innehåll, hålen är ca 30-40 mm i diameter.
Jag fick tipset att täta dessa hål med gummiduk och slangklämmor.
Gummiduk är dock inte så lätt att hitta för den som inte har konto på t ex Ahlsell.
Jag har dock gott om modern underlagspapp typ Mataki som ju är ångtät, borde inte det funka med slangklämmor till rörets ovansida?
Eller också kanske köpa detta, om ingen har bättre tips...
https://bolist.se/produkt/epdm-foli...MIy_-Unebx7gIVvAWiAx2qOAT7EAQYBCABEgKj1PD_BwE
Det hade sannolikt frusit pga bakfall.
Jag blev tvungen att borra två hål i rörets ovansida för att kunna föra in varmvattenslangen och tina rören på dess frusna innehåll, hålen är ca 30-40 mm i diameter.
Jag fick tipset att täta dessa hål med gummiduk och slangklämmor.
Gummiduk är dock inte så lätt att hitta för den som inte har konto på t ex Ahlsell.
Jag har dock gott om modern underlagspapp typ Mataki som ju är ångtät, borde inte det funka med slangklämmor till rörets ovansida?
Eller också kanske köpa detta, om ingen har bättre tips...
https://bolist.se/produkt/epdm-foli...MIy_-Unebx7gIVvAWiAx2qOAT7EAQYBCABEgKj1PD_BwE
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 119 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 119 inlägg
Vet jag inte vart du bor men gummiduk på biltema.
Krisar det ta golvmattan i bilen
Går inte kapa röret och göra ordentligt?
Med muff och nytt rör?
Eller på med ett sadelgrenrör fall du behöver spola någon mer gång.
Krisar det ta golvmattan i bilen
Går inte kapa röret och göra ordentligt?
Med muff och nytt rör?
Eller på med ett sadelgrenrör fall du behöver spola någon mer gång.
Är det 2 mindre hål på övre sidan, så räcker det att du hindrar skräp att komma i och skapa stopp.
Gör rent området med stålborste och kladda på kallasfalt (som du lagar en punktering på en cykel), sedan lägger du takpappen du har.i 2 lager, varav det första lagret är bara sträcker sig 5 cm utanför hålet, och andra lagret runt 10 cm.
Lite värme gör allt lättare.
/Jawen
Gör rent området med stålborste och kladda på kallasfalt (som du lagar en punktering på en cykel), sedan lägger du takpappen du har.i 2 lager, varav det första lagret är bara sträcker sig 5 cm utanför hålet, och andra lagret runt 10 cm.
Lite värme gör allt lättare.
/Jawen