Ska få beställa en powerbank till laptopen via jobbet. Fick bara "välj en av dessa" följt av en länk till 115 produkter. Suck.

Syftet är att kunna jobba från plats där ingen el finns så länge som möjligt, utan att trixa med solceller och batterilösningar. Har ingen aning vad jag ska titta efter. Laddaren till laptopen är märkt med 65 W och 3,34 A. Dockan ansluts med USB-C så jag tänker att det ska vara en sån anslutning.

Bara några exempel:

• DELTACO PB-Q1000 - Trådlös powerbank - Li-pol - 5000 mAh - 18.5 Wh - 10 Watt - 2 A (USB)

• mophie powerstation wireless XL - Trådlös powerbank - 10000 mAh - 18 Watt (USB-C med strömförsörjning)

• DELTACO PB-C1003 - Strömförsörjningsbank - 20000 mAh - 74 Wh - 66 Watt - 3 A - Fast Charge - 3 utdatakontakter (USB, USB-C)

• DELTACO PB-C1002 - Strömförsörjningsbank - 30000 mAh - 111 Wh - 18 Watt - 3 A - Fast Charge - 3 utdatakontakter (USB, USB-C)
Hur länge kan jag räkna med att köra datorn på en sån powerbank?

Finns också några med solceller, men ska man tro att de ger nått? Effekten väl klen eller?

Sandberg Solar 4-Panel Powerbank 25000
  • Litiumpolymer - 25000 mAh - 92.5 Wh
  • Effekt 18 Watt

mAh = storleken
Watt = hur snabbt den kan ladda din telefon

Ska du ladda datorn behöver du mest troligt en med Power Delivery 3.0. Jag hade köpt denna om jag var du. Den bör funka för dina behov

https://www.netonnet.se/art/hem-hus...pecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_se

När du skriver dockan, menar du att du ansluter datorn till en docka? Har du skärmar m m kan du inte köra på med ström ifrån bara en powerbank.

Z Zachtionman skrev:
mAh = storleken

Ska du ladda datorn behöver du mest troligt en med Power Delivery 3.0. Jag hade köpt denna om jag var du. Den bör funka för dina behov

[länk]

När du skriver dockan, menar du att du ansluter datorn till en docka? Har du skärmar m m kan du inte köra på med ström ifrån bara en powerbank.
Tog bara upp dockan för att visa att den får ström via ett usb-c. Och naturligtvis ingen extern skärm.

Har bara detta utbud att välja bland:
https://www.atea.se/eshop/products/komponenter-och-tillbehor/batterier/powerbanks/

För att vara säker på att det skall fungera måste den ha minst lika hög effekt som laddaren. Alltså 65W. Sedan är mah och Wh i viss mån överlappande information. Fler innebär att du klarar dig längre tid.

Z Zachtionman skrev:
mAh = storleken

[länk]

Inte sett att nån av de 115 produkterna har ngt som heter Power Delivery 3.0.

Denna däremot har ngt som heter Qualcomm Quick Charge 3.0

https://www.atea.se/eshop/product/sandberg-survivor-pd45w/?prodid=1978266

A Avemo skrev:
Sedan är mah och Wh i viss mån överlappande information
Borde vara, men min erfarenhet av powerbankar är att de ofta specar mAh vid cellspänningen och inte vid 5 V. Så för att jämföra bör man bara titta på Wh.

Jag tycker att alla TS listar utom möjligen den sista låter små för att användas med en dator.

TS, om din dator drar låt oss säga 30 W i genomsnitt så räcker en powerbank på 30 Wh i en timme. (i praktiken mindre eftersom man inte får tömma cellerna).

Nu vet vi inte hur mycket datorn drar (bara att batterierna i den aldrig laddar mer än 65 W), så det går ju bara att resonera teoretiskt.

A Avemo skrev:
För att vara säker på att det skall fungera måste den ha minst lika hög effekt som laddaren. Alltså 65W. Sedan är mah och Wh i viss mån överlappande information. Fler innebär att du klarar dig längre tid.
Den starkaste jag hittar där är på 60 W. Står att den är utformad för mobil och liknande.

https://www.atea.se/eshop/product/alogic-tradlos-powerbank/?prodid=2043894

J jihe skrev:
Borde vara, men min erfarenhet av powerbankar är att de ofta specar mAh vid cellspänningen och inte vid 5 V. Så för att jämföra bör man bara titta på Wh.

Jag tycker att alla TS listar utom möjligen den sista låter små för att användas med en dator.
Jag filtrerade på dyrast först, och då hittar jag de 2 jag länkat till högst upp i listan. Men de kanske bara räcker till nån enstaka laddning ändå?

Sitter jag och jobbar en dag så drar batteriet ur. Men då inte på nått energiläge. Och om banken bara fixar en laddning, då måste jag ladda bank och dator minst 1 ggr på en arbetsvecka. Rimligt räknat?

Vad är det för dator till att börja med? Då kan man ta reda på vad den har för inbyggt batteri och jämföra med det.

Jag tror att de två översta ger ungefär en tredjedels laddning till en typisk bärbar. Den sista drygt en full laddning och den mellan nästan en full laddning.

J jihe skrev:
Vad är det för dator till att börja med? Då kan man ta reda på vad den har för inbyggt batteri och jämföra med det.
Dell Latitude 5400

Specifikationer för batteri och nätdel till Dell Latitude 5400, inklusive spänning och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cederbusch cederbusch skrev:
Den starkaste jag hittar där är på 60 W. Står att den är utformad för mobil och liknande.
Det går förmodligen det också. Men du länkade ju till följande i första inlägget:
cederbusch cederbusch skrev:
DELTACO PB-C1003 - Strömförsörjningsbank - 20000 mAh - 74 Wh - 66 Watt - 3 A - Fast Charge - 3 utdatakontakter (USB, USB-C)
Du kanske kan hitta information om hur många Wh det är i datorns batteri. Sedan är det lite förluster. Så om du hittar en powerbank som har lika många Wh som datorns batteri kan du ändå inte ladda riktigt fullt.

J jihe skrev:

Jag tror att de två översta ger ungefär en tredjedels laddning till en typisk bärbar. Den sista drygt en full laddning och den mellan nästan en full laddning.
Jag är otydlig. Listan avsåg den med alla 115 bankarna. De som listas högst i pris är:

• Sandberg Survivor PD45W - Strömförsörjningsbank - 30000 mAh - 111 Wh - 3 A - QC 3.0 - 4 utdatakontakter (3 x USB typ A, USB-C)

• ALOGIC - Trådlös powerbank - Li-Ion - 27000 mAh - 60 Watt - 3 A - Fast Charge - 3 utdatakontakter (USB, USB-C) - svart

Är det hemligt vad det är för dator?

J jihe skrev:
Är det hemligt vad det är för dator?
Nope, svarade dig ovan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.