A
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Just att den anger 60 kvm som undre gräns
60 kubikmeter!
 
Handyman 1 skrev:
60 kubikmeter!
OK. Missade det. Tack!
 
Har haft Sverigepumpen på besök idag och gått igenom en ev installation. Hen trodde att jag skulle få tillbaka investeringen inom några få år.

Kommer få offert på Sverigepumpen Prima 25 W (Panasonic NZ9/NZ25W). 22 tkr plus elinstallation.

Har också fått en offert utan besök från Polarpumpen DAIKIN SX25-R 19 tkr (oklart om elen ingår)

Sverigepumpen skickar ju med lite extra bling för de pengarna. Bu eller bä för dessa?
 
Fördelen med sverigepumpen är att återförsäljaren troligen finns i er någorlunda närhet och du slipper postorder.

Känns lite dyrt för en NZ9 men kanske är en krånglig installation!
Elinstallation från elcentral ingår inte i postorderköp
 
cederbusch cederbusch skrev:
Har gjort det. I snitt sen kl 14 igår drar stugan 3,7 kw/tim.
89 kwh/dygn
2664 kwh/mån (vid -11)

Min fakturerade förbrukning för hela fastigheten i januari var 2652 kwh. Så jag gissar att stugan helt enkelt är en stor energislukare.

Just nu kostar alltså stugan ca 4000 kr/mån i uppvärmning.

Så, kan det vara en rimlig slutsats att om jag investerar 20 tkr i en VP nu, så kan jag halvera den kostnaden under kalla månader? Skulle man kunna gissa att VP återbetalar sig på 4 år?

Under den varma delen av året vet jag inte om VP kommer göra så stor skillnad eftersom det antagligen är badrummet som drar ström då, och det kommer inte en VP råda bot på gissar jag.
En LLVP återbetalar sig på 2 år i ditt fall om du har det värmebehovet som du uppger.
 
Visst lönar det sig med en tyst liten pump!

Men att snitta 3,7kW i en 20m2 stuga, det blir ju typ bastu även utan isolering. Brassar dom på max på elementen med kallt golv och öppna fönster?

En värmepump blir AC på sommaren.. sätt in en matta på golvet och vrid ner elementen ;)
 
A
Hönsen hos grannen har det säkert varmt och gott i huset sitt! :giggle:
 
B Boende45 skrev:
En LLVP återbetalar sig på 2 år i ditt fall om du har det värmebehovet som du uppger.
Har mätt effekten ut till stugan nu drygt en vecka:

10/2: 86 kwh
11/2: 90 kwh
12/2: 78 kwh
13/2: 80 kwh
14/2: 75 kwh
15/2: 79 kwh
16/2: 68 kwh

Eller 556 kwh på en vecka.

Temp legat på -7-8 dagtid, ner till -12-14 nattetid.
 
Vad är det för temperatur i stugan?
 
Handyman 1 skrev:
Hönsen hos grannen har det säkert varmt och gott i huset sitt! :giggle:
Grannen har faktiskt höns, men jag borde vetat om det fanns en kabel från min stuga till hans höns 80 meter bort. Det skulle vara om han, nattetid, flera år innan de skaffade hönsen, anslutit och grävt ner en kabel på nått sätt så jag inte kunnat se det. Om det visar sig vara så, då kommer jag ge honom ovationer för sin listighet och utan vidare prat om saken bjuda på den el han tillskansat sig. Och sen klippa kabeln.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för temperatur i stugan?
Var inne där idag med snubben ska kommer ge mig en offert. Normalt varmt skulle jag säga. Runt 22 uppfattar jag det som.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Visst lönar det sig med en tyst liten pump!

Men att snitta 3,7kW i en 20m2 stuga, det blir ju typ bastu även utan isolering. Brassar dom på max på elementen med kallt golv och öppna fönster?

En värmepump blir AC på sommaren.. sätt in en matta på golvet och vrid ner elementen ;)
Matta finns. Mm, tyvärr har ju inga pumpar den funktionen (why?) att man kan låsa kylningen. Så när sommaren kommer blir det att förhindra att pumpen går att använda. Sverigepumpen sätter tydligen alltid en brytare på utsidan. Då kan man ju bryta där och sätta lås på. Så får gästerna låna nyckeln mot extra pengar :)
 
Har den app styrning kan man låsa kylfunktionen på tex Mitsubishi Electric så det går säkert på andra märken och modeller också om man skulle komma på den dumma iden :cool:
 
Har en Sorselestuga i liknande storlek, endast isolerad väggar och tak. Hela fastigheten inklusive stödvärme till bostadshuset (primär värme är vedpanna) verkar pendla mellan 85-100kWh vid liknande temperaturer du har. Ingen som lagar mat i stugan iofs.
 
A
cederbusch cederbusch skrev:
Matta finns. Mm, tyvärr har ju inga pumpar den funktionen (why?) att man kan låsa kylningen. Så när sommaren kommer blir det att förhindra att pumpen går att använda. Sverigepumpen sätter tydligen alltid en brytare på utsidan. Då kan man ju bryta där och sätta lås på. Så får gästerna låna nyckeln mot extra pengar :)
Nu när du kan mäta energiförbrukningen är det bättre du hyr ut på kallhyra och elen därmed tillkommer. Då skall du få se hur mycket den går ner. Det är ju inte alls ovanligt bland vissa grupperingar att i stället för att sänka värmen vid källan så öppnar man fönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.