Hej!

Jag bor i en 2:a med självdrag. Har nyligen renoverat köket och har där en kolfilterfläkt (som inte är kopplad till ventilationen) och en frånluftsventil i form av ett galler. Friskluftsventiler finns i vardagsrum och sovrum.

Problemet jag har är att även om jag öppnar alla friskluftsventiler är det ett konstant "baksug" i kökets frånluft. Enda sättet jag fått det att vända är att öppna fönstrena, vilket vintertid går bra när jag lagar mat, men knappast övriga tider på dygnet pga kylan. Samtidigt vill jag ju ha en fungerande ventilation även när jag inte lagar mat.

Vad kan jag göra för att få ventilationen att fungera bättre? Skulle det kunna hjälpa att byta ut frånluftsventilen i köket (gallret) mot ett ventilationsdon som går att reglera? Har även provat att blåsa med en hårtork som jag läst om, men det hjälpte inte.

Hej, Borde finnas en frånluft i dusch också där man kan ha dörr på glänt men man kan tro att någon har en paxfläkt i sin lägenhet och trycker in det i andras. Du känner ingen extra lukt

Förklara baksuget i köket?! Det ska vara ett ställbart don på den ventilen , inte galler. Leta fram föreningens senaste ovk-protokoll his styrelsen eller kommunen och forska vidare om det verkligen är besiktigat och godkänt som det är idag. Annars prata med firman som utförde besiktningen och styrelsen för åtgärder.

Har precis samma problem i min nya lgh. Ska kolla ovkn omedelbart.

H håbbe1961 skrev:
Hej, Borde finnas en frånluft i dusch också där man kan ha dörr på glänt men man kan tro att någon har en paxfläkt i sin lägenhet och trycker in det i andras. Du känner ingen extra lukt
Känner ingen konstig lukt tack och lov.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förklara baksuget i köket?! Det ska vara ett ställbart don på den ventilen , inte galler. Leta fram föreningens senaste ovk-protokoll his styrelsen eller kommunen och forska vidare om det verkligen är besiktigat och godkänt som det är idag. Annars prata med firman som utförde besiktningen och styrelsen för åtgärder.
Det är godkänt, jag har senaste OVK efter renoveringen. Undrar mest vad jag kan göra själv, om det nu skulle hjälpa om jag bytte ut gallret är det väl inte så svårt för mig att göra?

Du får inte göra något själv utan styrelsens godkännande tyvärr. Du glömde förklara i detalj vad problemet var,

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När du skriver baksug, menar du då att det blåser in luft i köket från ventilen? Om så är fallet kan inte OVK ha blivit godkänt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej har bara klöverplåt på min köksventil. Menar du att det är omöjligt att få till korrekt?

Anna_H Anna_H skrev:
När du skriver baksug, menar du då att det blåser in luft i köket från ventilen? Om så är fallet kan inte OVK ha blivit godkänt.
Det kan den väl visst. Men den borde kanske inte blivit det. När vi gjorde ovk i min förra förening nöjde sig inspektören att gå in i vissa lägenheter.

• Gilla
Goliater
  • Laddar…
Det verkar vara väldigt svårt att få svar på frågan. OVK har blivit godkänt, kanske var det inte bakdrag just den dagen, vad vet jag. Menar ni att jag inte ska prova något alls för att förbättra det, utan vända mig till en besiktningsfirma som får göra det?

Problem med ventilation i lägenheter, brukar bero på att nån i en annan lägenhet monterat fläkt på stammen.

• Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Man kan göra mycket om man har egna frånluftskanaler till tak men har själv bott i lght med delade kanaler

G Goliater skrev:
Det verkar vara väldigt svårt att få svar på frågan. OVK har blivit godkänt, kanske var det inte bakdrag just den dagen, vad vet jag. Menar ni att jag inte ska prova något alls för att förbättra det, utan vända mig till en besiktningsfirma som får göra det?
Nej, du ska vända dig till styrelsen. Ta inte in någon själv, dels blir det dyrt och dels har de inte mandat att gå in i andra lägenheter.

• Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.