28 385 läst · 66 svar
28k läst
66 svar
Golvärme på träbjälklag?
Men.. Det står ganska tydligt i tråden. Det beror på hur tätt reglarna sitter och vad du ska har för golv ovanpå. Jag kan såklart inte svara på hur du ska göra i och med att du inte skriver någonting om omständigheterna.
Jag Tog upp det gamla spontade trägolvet 30x150, Glesade tillbaka och rundarde i svängarna med en kaninpick. Sedan plåtar slang och ETT lager golvgips, sedan klinker.. Jag vet inte varför det skulla vara dubbla.. Mitt golv är Ruggigt stabilt.. Inget svaj iallafall.
Hur mätte du det?Rodgeman skrev:
För det är inte så att det räcker med att en människa inte känner svaj för att det ska vara styvt nog för klinkers. Du känner inte en nedböjning på en eller två millimeter om du hoppar på golvet, det känns stumt. Men klinkers kan inte böja sig det minsta. Det gör att risken är stor att plattorna släpper efter några år om det inte är tillräckligt stumt under.
Nu avgörs ju inte böjstyvheten bara av hur många lager gips man har, utan av hur tätt reglarna sitter under glesen, vilken dimension man har på glesen och i högsta grad om man limmar eller skruvar gipsen mot träet och mot varandra.
Jag ringde BKR och frågade vad dom tyckte för tre år sedan. Efter lite diskussioner enades vi om att
bjälkar cc30 (knappt 3,5m spännvidd)
gles 22x120
plåt
skruvad golvgips
limmad golvgips (Plasticol F1 tror jag det var, ett riktigt gipslim iaf)
klinker
Jag skulle förövrig säga att det sista lagret gips gör en avsevärd skillnad i styvhet jämfört med en konstruktion utan detta.
En sak är jag iaf säker på, det är inte för klent.....
bjälkar cc30 (knappt 3,5m spännvidd)
gles 22x120
plåt
skruvad golvgips
limmad golvgips (Plasticol F1 tror jag det var, ett riktigt gipslim iaf)
klinker
Jag skulle förövrig säga att det sista lagret gips gör en avsevärd skillnad i styvhet jämfört med en konstruktion utan detta.
En sak är jag iaf säker på, det är inte för klent.....
Du ska/har tänkt regla upp befintligt golv 45 mm så du får in 45 mm extra isolering??olle_c skrev:Har varit inne på uponor´s hemsida och läst om gölvvärme på träbjälklag och vill harna höra era åsikter! Pris i jämförelse med arbete osv.
Ska Bygga upp golvet med en 45 regel cc 600 för att få i lite mer isolering.
Känns lite dyrt att köpa spårade spånskivor och sedan en plåt för golvvärme slangen..
Nån som har gjort så och hur gick det?
Varför då inte köpa en spårfräst 50 mm frigolit o lägga på befintligt golv sen i med plåt o slang o på med golv..
Hjälper en kompis att riva sitt hus som brunnit o där har det varit gjort så o nu då det inte va en totalbrand ska jag ta rätt på plåtarna o göra golvvärme själv..
Där låg det en 50 mm spårfrästfriggolit med plåt, slang på.. I v-rummet 14 mm parket som va limmad o i övriga rum spånskiva med plastmatta....
Jag va rätt säker på att det skulle varit glespanel o spikatgolv men nu gick det rivat ut 103 m3 golv på ca 40 minuter då det bara låg löst på.. Har inte känts svajigt el varit nått golvknarr..
Golvet byggs då på samma sätt som här men bara med 50 mm o inte med dubblaskivor villa varm villor bygga hus småhus trähus husbyggsats hustillverkare
I badrum och tvättstuga har jag "spårat" i golvbjälkarna för slang och plåtar, bjälkarna på cc30, sen 22mm spånskiva och sen golvgips(i badrum) och avjämningsmassa i tvättstuga, mycket jobb med att spåra men det bygger inget på höjden.
I resten av kåken har jag lagt 28x70 gles(golvvärmen ligger cc20, det är LK) Ovanpå glesen lägger jag 10mm rotskiva och sen mitt Alloc golv.
Hoppas att golvvärme är så bra som många säger nu när jag lagt ner så mycket tid på detta....
I resten av kåken har jag lagt 28x70 gles(golvvärmen ligger cc20, det är LK) Ovanpå glesen lägger jag 10mm rotskiva och sen mitt Alloc golv.
Hoppas att golvvärme är så bra som många säger nu när jag lagt ner så mycket tid på detta....
Så här har jag gjort,bjälkar c/c600 glesbrädning 22x100 c/c200 gipsskiva remsor
gips150/250 beroende på effekt w/m2 12yd rör cementspackling gipsskiva
klinkers / plastmatta direkt på gips .(=3lager gips reagerar snabbt lagrar lite)
Kör ut ca 30-32 normat, har varma golv vintertid -kalla /svala golv på sommaren.
10år sedan jag tog dem ibruk helnöjd!!!!!!
Minns att det var mycket jobb med remsor och spackling.
gips150/250 beroende på effekt w/m2 12yd rör cementspackling gipsskiva
klinkers / plastmatta direkt på gips .(=3lager gips reagerar snabbt lagrar lite)
Kör ut ca 30-32 normat, har varma golv vintertid -kalla /svala golv på sommaren.
10år sedan jag tog dem ibruk helnöjd!!!!!!
Minns att det var mycket jobb med remsor och spackling.
Hej, jag undrar bara: kommer värma genom det här paketet eller? Jag är rädd att jag kommer få undertakvärma i källaren istället av golvvärme i köket !!MathiasS skrev:
Två lager gips är inget att bråka om. Vill du ha en mindre trög konstruktion får du gjuta in rören i betong eller flytspackel. Har gjort som beskriver i både 25kvm kök och en hall och det fungerar utmärkt.oderooy skrev:
Kan man göra enligt följande i våtutrymme?
Detta på träbjälklag cc300, cellplast som isolering nedåt mot betongplatta.
klinker
avjämningsmassa 15mm
slang 17mm
värmeplåt
spårad spån 22mm limmad o skruvad i träbjälkar
Detta på träbjälklag cc300, cellplast som isolering nedåt mot betongplatta.
klinker
avjämningsmassa 15mm
slang 17mm
värmeplåt
spårad spån 22mm limmad o skruvad i träbjälkar
Det har jag aldrig sett göras. Tror att det är svårt att få bra vidhäftning mellan spacklet och plåtarna, och jag tror inte att plåtarna fyller så stor funktion när spacklet har direktkontakt med slingorna. Jag hade kört vanlig golvspån istället, lagt slingorna ovanpå spånet och sedan flytspacklat på det. Eventuellt gått ner till 12 mm slang och lagt den tätare.
Kanske bättre att göra så här för att spara på bygghöjden?
klinker
avjämningsmassa
22mm spånskiva
slang+plåt i glespanel MELLAN golvbjälke
klinker
avjämningsmassa
22mm spånskiva
slang+plåt i glespanel MELLAN golvbjälke