Vad föranleder dessa otroliga prisskillnader?
Jag vill inte hänga ut ESSVE, men kalla dessa priser för lanseringspriser det är väl ändå att ta i!
Räddningen är nog flera gånger att vi kör 220V mot jänkarnas 110V annars skulle säkert parallellimporten härska!

Jag bifogar länkar till sidor där jag hämtat jämförpriser för min bild blev lite liten!

http://www.essve.com/upload/Kap & Ger Slutkundsmapp lågupplöst .pdf

http://www.essve.com/upload/3433/LXT Combokit slutkund.pdf

Amazon.com: Online Shopping for Electronics, Apparel, Computers, Books, DVDs & more

• 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
woodrat skrev:
Vad föranleder dessa otroliga prisskillnader?
Skillnaden i konkurrenslagstiftningen och praktiseranden av påföljder vid brott mot den samma (b.la böter på % av omsättningen samt uppstyckandet av företaget)

Sen tillkommer skillnaden i skatter mellan USA och Sverige.

Det är för j&vligt samma saker i båt branschen.
Skulle köpa gps antenn kostade 3030:- i sverige
och det va mer än ekolodet som kostade 2700:- .
Köpte antennen för 1150:- MED frakt från usa.
Och det är inget priskrig i sverige skiljer på sin
höjd nån 100 hit eller dit.

Mvh Putte

Det jag inte riktigt förstår är varför det inte sker parallellimport.
Räknar man in tull + moms + frakt så är ju ändå priset inte tillnärmelsevis på svenska nivåer. Det sker ju import av båtar (även om ce-märkning sätter vissa käppar i hjulet), bilar, motorer osv.
Kanske läge att sätta upp en webbsida där man gör en beställning tillsammans - betala moms och tull och sedan delar på frakten.
Om man tjänar sisådär 50% på varje verktyg så kanske man förbiser svårigheterna med garanti?
Finns det ingen initierad i branschen som kan förklara?

Det är inte så att generalagenterna
blir förbannade och det blir problem den
vägen.
Kanske hade blivit bättre om alla röstat
nej till EU som jag gjorde ;)

Mvh Putte

Är det så att det är brist på engagemang och initiativ som gör att vi inte byter "leverantör" ?
Jag sitter själv i hus och funderar på om jag kanske skulle ta och jämföra el,tele,försäkringar m.m men men men man skall ju orka me´t också. Kanske det är där sanningen ligger ....
Nä nu skall jag beställa min nya DeWalt spoikpistol från USA och be kollegan plocka med sig den i resväskan, då har ju jag varit hyfsat smart men har jag pressat priserna på svenska marknaden ?.....Vettisjutton, men jag slipper känna att jag passivt blivit uppskörtad av de giriga svenska generalagenterna eller är det måntro återförsäljarna.

Blir fan bara deprimerad blir till att
öppna en till estrella påse ;).

Mvh Putte

galento
ByggPutte skrev:
Det är för j&vligt samma saker i båt branschen.
Skulle köpa gps antenn kostade 3030:- i sverige
och det va mer än ekolodet som kostade 2700:- .
Köpte antennen för 1150:- MED frakt från usa.
Och det är inget priskrig i sverige skiljer på sin
höjd nån 100 hit eller dit.

Mvh Putte
Det är mkt billigare fordonsdelar också och i synnerhet HD originaldelar/tillbehör en helt sanslös prisskillnad även med frakt/tull och moms inräknat.Men så har också privatimporten ökat mycket också.De gånger vi har skickat efter mc-delar så har det blivit halva priset mot om vi skulle ha köpt det här,och då är alla avgifter inräknade.Typ rephandböcker är ännu billigare och kommer direkt i lådan utan moms/tull.

Visst katten är vi lurade, men inte av handlarna där många skär guld med täljkniv, utan därför att majoriteten av svenska folket tillåtit att vi i praktiken satt PRISKONKURRENSEN helt ur spel i Sverige. En grundkurs i marknadsföring visar att alla generalagenter, handlare och säljare gör det enda rätta.

För handlarna följer regelboken och tar ut det pris, som är mest lönsamt för dem själva, och "stupid Swedes" samarbetar och betalar. (Politikerna är idag helt beroende av de stora skatter handlarnas vinster ger dem (skatter tar ca 50-70% av "småhandlarnas" vinster, medan de stora handlarna kan skatteplanera och kommer undan med 20-30% plus givetvis momsen på 25% av försäljningen), så politikerna pratar helst om annat, medan de tar sina skatter.

I Sverige finns ofta inga samband längre mellan anskaffningskostnader resp tillverkningskostnader och försäljningspriser. Vår svenska sedan barnsben inpräntade "samarbetsmentalitet" i stället för den amerikanska inpräntade "tävlings- och konkurrensmentaliteten" ger detta resultat. Inte bara för prylar utan det mesta vi köper. Värsta exemplet är nog kläder och modesaker, där påläggen kan uppgå till 1000%, dvs 10 gånger inköpspriser och mer.

Så alla tjänar på systermet utom konsumenterna som grundlurats. Som man bäddar får man ligga, och nu ligger vi på golvet.

Det mesta av verktygen/byggmaterialet säljs inte till privatpersoner utan till firmor som professionellt arbetar med bygg/konstruktion.

Priserna sätts efter vad man kan plocka ut från byggfirmorna. Då byggmarknaden fungerar sämst av alla marknader mht till konkurrens är det ingen driv (incitament) för byggfirmorna att försöka pressa sina kostnader genom att köpa billigare verktyg/byggmaterial.

Om det vore så skulle ju dessa byggfirmor för lenge sedan själva ha fixat import från andra länder (jämför med den elintensiva industrin som nu planerar att själva fixa import av el från andra länder och skippa de svenska el-leverantörerna).

För att konstatera hur dåligt konkurrensutsatt den svenska byggmarknaden är, gå till:Rapporter - Konkurrensverket och öppna rapporten som heter Konkurrensen i Sverige 2006 (klicka på PDF-ikonen så öppnas den gratis). Sök i den på ord som bygg bygghandel byggsektor, men glöm inte att ladda med Estrellas chipspåsar innan ;-)

Hade vi inte gått med i EU hade det varit sju resor värre, då hade ju generalagenterna fått husera helt fritt.

En av hörnstenarna för EU är ju fri rörlighet av varor, det är m.a.o. ingen skillnad att skicka efter varor från Tyskland jämfört med att skicka efter dem från Insjön.

Exempelvis den tyska marknaden är ju enorm vilket avspeglar sig på såväl priser som utbud. I Sverige härskar tyvärr fortfarande generalagenterna i mångt och mycket.

- De bestämmer rek. priser och nåde den återförsäljare som avviker för mycket.

- De bestämmer vilka produkter som skall ingå i kampanjer och när kampanjerna ska köras.

- De begränsar ofta utbudet på den egna marknaden. Ofta finns det många modeller som vi aldrig ser röken av men som kanske skulle motsvara just mina önskemål som köpare.

Det många inte riktigt tänker på är att hemmamarknaden numera är EU, inte bara Sverige.

Förra året köpte jag en Makita 6319 som jag beställde från en återförsäljare i Tyskland.
Maskinen tillverkas i England och packeteras med bruksanvisningar på de flesta europeiska språk. Väskorna 'plomberas' sedan med det sedvanliga buntbandet över handtaget och skickas sedan ut till de olika länderna inom EU, en del till Sverige och en del till Tyskland.
Jag betalade 1860:- plus 140 kr i frakt, d.v.s. 2000:- inklusive allt. I Sverige var listpriset på den maskinen 3500 + moms.

Är prisdifferensen rimlig? Maskinen har aldrig importerats, den har tillverkats och transporterats endast inom EU. Fabriken i England lastar en pall maskiner som de skickar till Tyskland och en pall maskiner som de skickar till Sverige och vips är priset det dubbla.

Garantier gäller inom EU, bruksanvisningar etc. finns på allehanda språk redan från tillverkaren.

I mina ögon är det generalagenteras roll som ska ifrågasättas.

Låt marknadskrafterna styra och utnyttja det faktum att vår nya hemmamarknad är så stor som den är och leta produkter inom hela EU, transport är fortfarande väldigt billigt. Att dessutom byggföretag och hantverkare, som handlar maskiner för betydligt större summor än privatpersoner, fortsätter att betala de svenska priserna övergår mitt förstånd.

Att handla inom EU är ju dessutom inte parallellimport!

I Sverige är vissa varor väldigt prispressade medan andra ligger skyhögt över övriga Europa. Det är bara att leta och jämföra och där är eBay ett utmärkt verktyg.

M.v.h. jbr

På det priset är det tullavgift + moms + frakt

Köpa samma såg via internet i Tyskland
http://www.elektrofachhandel.de/pro....html&XTCsid=adbeaec0de5a49a1c507251dd3c4bc5c

Ger priset 6200 plus enbart frakt
Enkelt, smidigt slipper dessutom konverter vilket kan vara irriterande
Blir ju då hårfin skillnad mellan att ta det från US.

Men köpa i Sverige rätt meningslöst ifall enbart gå på priset. Vi är med i EU, varför inte utnyttja det!

galento
Badger skrev:
. Vi är med i EU, varför inte utnyttja det!
Precis,och även att handla från andra länder utanför EU.Tack vare datorn är det
enkelt att handla och överföra pengar till utlandet.Det verkar ju vara kanonstor skillnad på en hel del och som jbr,spara 2375:- på samma Makita maskin.
Har gjort en mapp i favoriter man kan spara rekommenderade länkar till utländska firmor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.