13th Marine 13th Marine skrev:
Väldigt läcker!

Vill du dela med dig av måtten? Är rätt sugen på att göra en själv.
Tack! Jag tog ut lite bilder på enklaste sätt från sketchup
Två ritade komponenter för ett eldfat, märkta med "x3" för att indikera antalet kopior per del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldfatet består av två olika delar, tre kopior per del.
Sketchup-ritning av ett delkomponent till ett eldfat med avskuren halvcirkel och triangulär form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den mindre av delarna har samma form som den större, bara att den nedre halvan är "bortskuren".
Skiss i Sketchup av ett eldfat med måttangivelser för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mått, hoppas att det går att läsa. Det enda måttet som är viktigt är egentligen den stora triangeln 836-321-752. Sen hur man rundar av benet, eller vad man har som dekor (toppen av blombladet) spelar ingen roll egentligen. Man kan göra den toppen trekantig om man vill ha det spetsigt. Eller strunta i att ha nått öht, då blir fatet en enkel hexagon. Det lite svårlästa måttet som visar hur långt från rundningen man ska skära den mindre biten säger 27 mm
3D-modell av en del till ett eldfat i Sketchup, föreställer ett ben med avskuren halvcirkel-form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag svetsade ihop dem två och två enligt bilden ovan.
3D-modell av en komponent till ett eldfat med måttetiketter, visar en 82 mm mätpunkt, i Sketchup över gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att lyckas få till vinkeln la jag bitarna upp och ned. Då bildar de två yttre sidorna två av sidorna i basen av en tresidig pyramid. Håller man sen upp den övre skärningspunkten 82 mm så borde vinkeln bli konsekvent. Jag punktade bara ihop den för att vara säker på att det gick ihop på slutet, men då säckade den ihop lite så då var det svårt att få ihop den ändå. Hade kanske varit bättre att bara commita när man ställt upp den 82 mm och helsvetsa den för att den skulle bli mer formstabil.

Skulle jag gjort om den skulle jag nog minskat ner den med 10% eller nått, för det blev väldigt stort och 3 mm-plåten i benen gör att den svajar lite.

Jag har också testat att ladda upp en sketchupfil, har aldrig gjort det tidigare men förhoppningsvis kan den som vill titta på den genom sketchup.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Tack! Jag tog ut lite bilder på enklaste sätt från sketchup
[bild]
Eldfatet består av två olika delar, tre kopior per del.
[bild]
Den mindre av delarna har samma form som den större, bara att den nedre halvan är "bortskuren".
[bild]
Här är mått, hoppas att det går att läsa. Det enda måttet som är viktigt är egentligen den stora triangeln 836-321-752. Sen hur man rundar av benet, eller vad man har som dekor (toppen av blombladet) spelar ingen roll egentligen. Man kan göra den toppen trekantig om man vill ha det spetsigt. Eller strunta i att ha nått öht, då blir fatet en enkel hexagon. Det lite svårlästa måttet som visar hur långt från rundningen man ska skära den mindre biten säger 27 mm
[bild]
Jag svetsade ihop dem två och två enligt bilden ovan.
[bild]
För att lyckas få till vinkeln la jag bitarna upp och ned. Då bildar de två yttre sidorna två av sidorna i basen av en tresidig pyramid. Håller man sen upp den övre skärningspunkten 82 mm så borde vinkeln bli konsekvent. Jag punktade bara ihop den för att vara säker på att det gick ihop på slutet, men då säckade den ihop lite så då var det svårt att få ihop den ändå. Hade kanske varit bättre att bara commita när man ställt upp den 82 mm och helsvetsa den för att den skulle bli mer formstabil.

Skulle jag gjort om den skulle jag nog minskat ner den med 10% eller nått, för det blev väldigt stort och 3 mm-plåten i benen gör att den svajar lite.

Jag har också testat att ladda upp en sketchupfil, har aldrig gjort det tidigare men förhoppningsvis kan den som vill titta på den genom sketchup.
Fenomenalt!
Tack så mycket!

Jag tror jag gör en 10% mindre som du skriver, samt att jag är inne på att styva upp benen något.

Får se hur tjockt godset är i det gamla sopfacket jag tänkte använda. :thinking:
 
O Octavianus skrev:
Har du beskrivit ngn stans hur dublimmar laminat samt var du köper det någonstans? Om inte, gör gärna det.
Du får inte kontakt med honom förräns kvällens mello är klart.. @Ola C
 
  • Haha
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
O Octavianus skrev:
Har du beskrivit ngn stans hur dublimmar laminat samt var du köper det någonstans? Om inte, gör gärna det.
Ja, faktiskt:). Här e en genomgång av laminatjobb, visserligen en betydligt mer avancerat variant med profilerad kantlist (likt skåpsluckorna jag gjorde senast) men den borde duga. Laminatet köper jag på Fredricsons trä, Formica är det jag kört med i mina applikationer.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ntlist-o-feta-hoernradier-mini-how-to.354564/
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Sorterat en massa skruvar, bultar och annat, och slängt en massa också. Fick innehållet från två lådor att passa i denna.

obHiKPO.jpg
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Bättre utnyttjning av svåranvänt utrymme.
Lådan rullar nästan för lätt på betonggolvet.

Träskiva med monterade möbelhjul under, optimerad för glidning på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utdragbar låda under trappa med byggmaterial och hinkar, placerad på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Skogsarbete. Det blev mycket att ordna upp efter stormen i september.
 
  • Röd skogsmaskin med timmersläp lastat med stockar på en snötäckt skogsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noramasen och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sorterat en massa skruvar, bultar och annat, och slängt en massa också. Fick innehållet från två lådor att passa i denna.

[bild]
För ett par helger sedan spenderade jag två timmar på att sortera och märka skruvar, spik och annat smått. Med betoning på smått.

Lägger lådan ovanpå en annan låda. Några dagar sedan sitter jag vid bordet och hyvlar lite småsaker och helt plötsligt hör jag en duns följt av tusen små saker som sprider ut sig på golvet.

Hyvlandet hade fått lådan att ramla ner ca 25 cm med följden att locket öppnats och allting ramlade ut. Jag blev inte speciellt glad om vi säger så. Som tur var är det mesta magnetiskt så det gick hyfsat smidigt att samla upp allt men nu ligger de förstås osorterat igen.

Så, ville vara skriva av mig lite!
 
  • Ledsen
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Monterat upp lite belysning i odlingshyllan..
Nu ska bara alla sladdar fixas till så det ser snyggt ut.. Odlingshylla med monterad belysning och osorterade sladdar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 9 till
  • Laddar…
Färdig med lilltjejens knivhållare!
Rosa och lila morakniv i säkerhetsfodral fastsatt på en khakifärgad ryggsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baserad på en klassisk morakniv med parerskydd
Kniv i färgglad knivhållare fastsatt på en ryggsäck, med parerskydd synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite knepigt att få plasten att låsa men nu kommer den ingen vart, hur man än bär/slänger med ryggsäcken.
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sorterat en massa skruvar, bultar och annat, och slängt en massa också. Fick innehållet från två lådor att passa i denna.

[bild]
Ser snyggt ut men jag ser ingen bult någonstans....;):thinking::rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
Fräst lite spröjs till altandörren och hyvlat ner hyllplan till 12 mm så de går att använda som spegelfyllning.
Äntligen börjar fräsbordet komma till mer nytta än som upplagsplats.

Nyfrästa träspröjs och hyllplan på ett fräsbord i en verkstad, redo för användning i altandörrsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nyligen frästa träspröjs på ett fräsbord i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlat trähyllplan och nyfrästa spröjs på ett fräsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 16 till
  • Laddar…
Ville prova göra laxstjärt med handsåg och stämjärn, så det blev att sätta ihop en enkel möbel till barnens playstation.

Hemsnickrat TV-bord i trä med laxstjärtsfogar, innehållande en spelkonsol, framför en TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En handgjord träbänk med laxstjärtssammanfogningar och en Playstation-konsol undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj på handgjord trämöbel med utskurna laxstjärtssammanfogningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Violina och 23 till
  • Laddar…
Sågat.
Ett stort träskiva med precis sågade linjer och en handsåg på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
S
nino nino skrev:
Högt tryck och lågt varv så funkar det

håller med , många använder alldeles för högt varvtal så att värmen dödar borren
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.