Skulle vilja att någon som installerat ett vindkraftverk för hemmaproduktion, vill kommentera detta inlägg.

Tanken på att slippa betala till Eon för de 10.000 kWh som vi förbrukar är en tilltalande tanke.
Hannevinds mindre kraftverk innebär ju en ekonomisk möjlig investeringskostnad för en vanlig privatperson, men frågan är om den betalar sig.
Om man levererar överskottet till energibolaget så får man i dagsläget ca 40 öre/kWh på intäktsidan (3 öre från nätägaren, 15 öre via elcertifikat och dryga 20 öre från energileverantören).
På utgiftssidan ligger det en årlig mätavgift på 3700 SEK.
Det innebär ju att man behöver leverera 10.000 kWh innan mätavgiften är täckt.

10.000 kWh är vad Hannevinds 5,5 kW-verk beräknas producera vid en årsmedelvind på 6 m/s. Och då är jag ju hänvisad till 11 kWh-verket som producerar ca 20.000 kWh om jag dels vill få täckning för avgiften och producera det jag förbrukar. Förmodligen kommer jag förbruka el även när det inte blåser och då får jag ändå betala sura pengar. Skulle alltså behöva producera kanske 25.000 kWh för att gå plus-minus-noll.
Lägger man därtill in avskrivningskostnaden så går det inte ihop förrän det blir riktigt stora verk, men då blir kapitalkostnaden mer signifikant eftersom i alla fall jag då behöver låna pengar.
Nu är ju jag tekniker, och inte ekonom, så jag är öppen för feedback på de ekonomiska resonemangen.

Det som vore intressant, tror jag, är att ha ett mindre verk som inte levererar till nätet. Blåser det så producerar jag själv elen, blåser det inte nödgas jag köpa den.
Är det möjligt att få till en koppling som utan störningar kan växla matningen mellan nätet och den egna snurran? Får man göra det?

Ja, får man göra det?

Jag vet inte hur det förhåller sig där.
Alternativet till den "riktiga" modellen, där man har två mätare, en för köp och en för sälj, och betalar ett pris för det man köper och får ett annat för det man säljer, det har ju mycket riktigt nackdelen med att man måste ha dubbla mätare, med vad nu det kostar. Det är väl det du fått prissatt till 3700 kronor.

Men om man istället tänker sig såhär, att du skänker bort den energi du inte kan göra av med, när det blåser mer än du har elförbrukning till, och bara har nytta av ditt verk när det både blåser och du har förbrukning som matchar intensiteten på blåsten.
Då har du fördelen att när det är blåsigt nog, då är din vinst den ström du inte behöver köpa. Samtidigt har du då inga extra kostnader för mätningen. Det enda som behövs är en backspärrad mätare, om den är av gammal mekanisk typ. Elektroniska mätare mäter kanske bara på ett håll? Det finns det nog någon som vet här.

Själv är jag alltså inte insatt i om nätbolagen sväljer en sån uppgörelse. Men jag är tämligen övertygad om att den betalar sig snabbare, trots att du ibland bara ger bort energin. Nu är jag ju också tekniker, men i alla fall.

Ett annat alternativ är ju om du har en elpatron, som du kan låta verket driva. Då kan du ju koppla in den helt separat, utan förbindelse med det övriga nätet i ditt hus. Det som blir det värmer vattnet. Blir det inget får du ha en annan patron, som slår till om det blir för kallt, där matningen kommer från elnätet.
Blir det för varmt får du flöjla vindkraftverket.

Att sälja elen måste vara det sämsta alternativet.
Att lagra energin i tekniktank och ta ut som värme/vv när du inte komsumerar låter inte helt fel.
Möjlighet att gå ner i huvudsäkring?
Tyvär kommer du aldrig bli fri från den fasta avgiften.
Sedan spelar det stor roll vart du bor och hur mycekt det blåser.

Jag misstänker att om man vill ha möjlighet till avbrottsfri växling mellan att köpa och sälja el, så måste man nog ta till någon form av UPS med batterier. Har man tillräckligt med batterier så kanske man klarar även vindfattigare perioder... För att verkligen spara några pengar så vill man väl komma bort från fasta kostnaden.

Intressanta tankegångar och visst vore det skönt att kunna "slita sig från elbolagens bojor".

Problemet med all elproduktion är att den är momentan så man måste ha någon form av buffert. Jag tycker att det låter rätt vettigt att använda elnätet som buffert genom att sälja överproduktion - men också att skillnaderna i in/ut-pris verkar omöjliggöra det i dagsläget. Att lagra överskottet som värme fungerar säkert men förlusterna är nog stora samt att du (väl?) bara får tillbaka det som värme så du måste köpa el ändå? Att lagra i batterier är för dyrt och kortlivat så det är inte heller hållbart. Återstår gör väl då att överproducera rejält och använda elnätet som buffert?

Årsmedelvind - intressantare tycker jag verkar att titta på månadsmedelvind eller på annat sätt koppla produktion/behov tydligare. Säg att du har en månadsmedelvind på 1m/s under vintern när du behöver mest kraft? Eller tänker jag fel här? Jag känner bara att det kan bli litet som med solkraft - minst effekt när det behövs som mest.

Vad finns det för andra buffertmöjligheter för energin? Låta vindkraftverket driva en vattenpump som fyller en "damm" som i sin tur driver en turbin? Kräver ju givetvis större anläggningar men har man förutsättningar på ägorna så är det kanske en möjlig väg? Inte vet jag, men det verkar litet kul i alla fall.

Följer med spänning - även om jag kanske inte kan vara till så mycket hjälp :)

/O

Visst är elproduktion momentan, men det går ju att reglera effekten efter effektbehovet, så det är inget oöverstigligt problem.

För vattenkraft är det ju lättare, då man kan låta det stiga i dammen (så länge det inte rinner över), när förbrukningen är liten.
Eller göra som pumpkraftverken, där man låter turbinerna gå, för det är effektivast att inte krångla med dem, och sen pumpar tillbaka vattnet upp i dammen igen, på nätterna.
Men att blåsa tillbaka vinden igen, för att kunna använda den en gång till, det blir nog svårt, det.

Jag tror att det effektivaste fortfarande är att låta ett så litet vindkraftverk som på runt 2 kW gå så mycket det vill, och så använder man det man har behov av. Resten får gå till elnätet om det så vill. Men det krävs ju att elleverantören tycker det är en bra idé. Även om man inte har tänkt sälja till dem så vill de ju inte att man i praktiken säljer ändå, genom att mätaren går baklänges. Dessutom lär det väl krävas någon form av driftrum, i vanlig ordning, som de har nycklar till, så att de kan gå och stänga av din anläggning, om den ställer till problem för underhållsarbeten eller liknande.

apersson850 skrev:
Jag tror att det effektivaste fortfarande är att låta ett så litet vindkraftverk som på runt 2 kW gå så mycket det vill, och så använder man det man har behov av. Resten får gå till elnätet om det så vill.
Förutsatt att man kan få ut någorlunda med effekt när man behöver det, allstå huvudsakligen på vintern, så håller jag absolut med om det.

Är det ingen här som har ett litet vindkraftverk installerat och kan ge oss litet verklighetsbaserade uppgifter? Som Karkulla egentligen efterfrågade alltså :)

Man tvättar ju på sommaren med, exempelvis. Men det är ju inte så länge i taget.

Det enda i den här vägen jag har erfarenhet av är eget vattenkraftverk, så det är ju inte riktigt samma sak.

apersson850 skrev:
Det enda i den här vägen jag har erfarenhet av är eget vattenkraftverk, så det är ju inte riktigt samma sak.
Spännande. Berätta gärna litet om det - i en egen tråd då förstås.

För den som vill bygga själv så finns det massor med kul info på otherpower.com

Grejjer är ju den att man bygger en växelströmsgenerator 3fas och oftast donar om det till 12 eller 24 volt. Måste då ha en shuntregulator och massa batterier. Men om man kan koppla växelströmmen direkt till skåpet vet jag inte. Då kanske man ska ha en asynkronmotor som startar med hjälp av elledningen.

Direkt till skåpet? Menar du mätarskåpet, alltså elnätet?

Jag kollade på Hannevinds sida. Där står bara att deras verk har asynkrongenerator, och att de automatiskt genererar, så snart propellern har fått upp den rätta farten.
Sen kopplar de ur när vindhastigheten går över 20 m/s. Troligtvis är rotorn så funtad, att de inte klarar att köra generatorn ur synk upp till den vindhastigheten. Då är det ju bara att trycka på det man får ut, även om den avgivna effekten kan bli lite pulserande, om det är byig vind, förstås.
Blåser det för lite får man släppa nätet, och antagligen bromsa propellern, tills det blåser mer igen. Annars lär den väl rusa när den tappar lasten.

elnätet. . . . .

Hmmm det bästa är nog om man har möjlighet att köpa in sej i vindkraftskoperativ typ Kvarkenvinden - kooperativ vindkraft

Jag kommer att göra det o köpa el för 12 öre/kWh i minst 20 år framåt, Kapitalkostnaden blir 24 öre/kWh sen tillkommer överföringsavgiften..
Då levererar koperativet elen till Skellefteåkraft o man plockar igen den del man köpt, 1000 kWh kommer att kosta ca 5000:- o jag beställde 7000 men ska nog öka på detta för att pelletsen blir dyrare än el med dom priserna..

Någon som har en anläggning i drift?
Låter mycket otroligt om man skulle kunna koppla verket så att mätaren går baklänges.
Låt säjja att lerverantören stänger av elen för att göra service och du fortfrarande kör ut ström på linjen?
Eller att ett träd faller ner på ledningen.
Teoretiskt skulle du då få alla på linjen som dina kunder $$$

JanneT5 skrev:
Någon som har en anläggning i drift?
Låter mycket otroligt om man skulle kunna koppla verket så att mätaren går baklänges.
Låt säjja att lerverantören stänger av elen för att göra service och du fortfrarande kör ut ström på linjen?
Eller att ett träd faller ner på ledningen.
Teoretiskt skulle du då få alla på linjen som dina kunder $$$

När strömmen på nätet bryts kopplas generatorn i vindsnurran från = ingen elproduktion, Man har ingen nytta av vindkraftverket om det är elavbrott..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.