Hej!
Jag har använt gipsputs på en vägg för att försöka få den jämn. Jag har lagt på puts och slipat flera gånger för att försöka få den så jämn som möjligt men trots att jag upprepat det två gånger vill väggen inte bli perfekt jämn. Mäter jag med ett 180cm långt vattenpass kan jag se att det diffar cirka 6mm på vissa ställen. Min fråga är då hur jämn behöver väggen vara innan man sätter kakel? Kan kakelfixet jämna ut det så plattorna blir jämna eller måste väggen vara helt jämn från början? Om väggen måste vara helt jämn, vad för metod kan man använda för att se till att det blir helt jämnt?

Tacksam för svar!
Vägg med ojämn gipsputs och synliga elinstallationer under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsputsad vägg med ett 180 cm gult vattenpass och rosa måttband som visar ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man lägger 2 vertikala rillor 3-5 cm breda, exakt i lod med vattenpasset, 160 cm avstånd om passet är 180 och låter dessa torka över natten.
Nästa dag så använder dessa för att med en rätskiva eller vattenpasset dra av putsen med en oscillerande rörelse.

Det är samma metod som stensättare då hen använder avvägda rör i sanden som referens.

Det där duger med stor sannolikhet att sätta kakel på

• Gilla
david576
  • Laddar…
Om du är nybörjare kör du väl ändå med 6 mm fixkam så då ska det väl ordna sig

• Gilla
david576 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Man lägger 2 vertikala rillor 3-5 cm breda, exakt i lod med vattenpasset, 160 cm avstånd om passet är 180 och låter dessa torka över natten.
Nästa dag så använder dessa för att med en rätskiva eller vattenpasset dra av putsen med en oscillerande rörelse.

Det är samma metod som stensättare då hen använder avvägda rör i sanden som referens.
Tack för svar! Vad menas med rillor? Jag är inte så bekant med hantverkarspråket

D david576 skrev:
Tack för svar! Vad menas med rillor? Jag är inte så bekant med hantverkarspråket
Något att dra rätskivan mot. https://images.app.goo.gl/pbqK3YKcNznVipHLA
Ska skåpen hänga på skena. I så fall kan du ha tur och svackorna hamnar på bra ställen, annars kan du ju palla ut med något. Det finns en lite risk att kaklet kommer bli lite vågigt med sådan differens.
Om du ska dra av ytan med rillor så kommer hela ytan att bygga utåt med rillans tjocklek.
Om du vill få en helt slät vägg är enklast är att använda rätskivan direkt på vägg och markera ut svackorna med penna. Sedan drar du av svackorna med rätskivan.

• Gilla
david576
  • Laddar…
Tack Tompafix för bra svar! Nu förstår jag.

(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.