46 424 läst · 150 svar
46k läst
150 svar
Hur svårt kan det vara att rita och bygga hus? - Husdrömmar
Jag tycker detta var ett av de bättre avsnitten, roligt med folk som gör saker själva. Det krävs betydligt mer än att köra totalentreprenad.
Skulle vara intressant att se hur det hade gått för er som kritiserar deras bygge, hade ni löst uppgiften? Tveksamt va?
Vilka ytskikt är det som inte blev bra, ni som kommenterat det? Det enda jag la märke till var putsningen av vad jag uppfattade som gipsputs.
Det finns ju något mittemellan inkomstbortfall och betald ledighet, det kallas fritid. Så man kan ju bygga ett hus på fritiden också. De kanske tog ut föräldrapenning vilket minskade deras inkomstbortfall.
Jag bygger själv och är väldigt imponerad att det tog dom ett år att bygga klart det huset med alla strul de hade.
Starkt jobbat om ni läser detta, hoppas ni blev riktigt nöjda med huset.
Skulle vara intressant att se hur det hade gått för er som kritiserar deras bygge, hade ni löst uppgiften? Tveksamt va?
Vilka ytskikt är det som inte blev bra, ni som kommenterat det? Det enda jag la märke till var putsningen av vad jag uppfattade som gipsputs.
Det finns ju något mittemellan inkomstbortfall och betald ledighet, det kallas fritid. Så man kan ju bygga ett hus på fritiden också. De kanske tog ut föräldrapenning vilket minskade deras inkomstbortfall.
Jag bygger själv och är väldigt imponerad att det tog dom ett år att bygga klart det huset med alla strul de hade.
Starkt jobbat om ni läser detta, hoppas ni blev riktigt nöjda med huset.
Ett av de trevligare husen i programserien. Ytskikt kan man fixa med tiden då ekonomin tillåter. Hellre det än de som i sluttampen vill ha extra allt för någon eller några miljoner. Läget är väldigt fint och de har fixat trädgården så det passar in på bästa sätt i miljön. Och inget sprängande för att få trädgården platt och tråkig. Fint att de sparade träden. Det måste varit en stöttesten med hantverkarna som brukar vilja göra kalhygge av tomter de skall arbeta på. Snyggt med spången över köket. Praktiskt med toaletten i hallen. Har sett åtskilliga hus med toaletten i vardagsrummet eller i köket vilket kan bli pinsamt när man har gäster..
Redigerat:
K kortis skrev:
Jag blir nyfiken, vilket område är det du har 50 års erfarenhet ifrån och som har gett dig din dåliga erfarenhet av hantverkare?
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Svårt att ta ställning till kostnaden, huset var ju inte klart varken inne eller ute vid sista besöket?
Spiraltrappan kändes riktigt B. Verkar också som man blocket-shoppat ihop mycket material.
Oerhört märkligt att HANDSPIKA hela fasaden i stället för att fokusera på taket. Eller iaf köpa en spikpistol för 5000 spänn.
Imponerande att dom klarade förhållandet och inte brände ut sig.
Spiraltrappan kändes riktigt B. Verkar också som man blocket-shoppat ihop mycket material.
Oerhört märkligt att HANDSPIKA hela fasaden i stället för att fokusera på taket. Eller iaf köpa en spikpistol för 5000 spänn.
Imponerande att dom klarade förhållandet och inte brände ut sig.
Utsikten är fantastisk. Badkaret ser ut som ett budgetalternativ i plast.JA”Snabbe” skrev:
Det var nog mer att det hade varit magiskt att sitta i ett härligt gediget badkar och njuta av utsikten. Men självklart vill man hellre ha ett billigt badkar än inget alls Jag hade nog hellre byggt mindre och satsat på kvalitet, men jag ska inte bo där så det spelar egentligen ingen roll.
Hellre ett badkar i plast som går lätt att flytta/städa runt och under än ett tungt åbäke och 10000 kr mindre i fickan..A Andreas_jti skrev:Utsikten är fantastisk. Badkaret ser ut som ett budgetalternativ i plast.
Det var nog mer att det hade varit magiskt att sitta i ett härligt gediget badkar och njuta av utsikten. Men självklart vill man hellre ha ett billigt badkar än inget alls Jag hade nog hellre byggt mindre och satsat på kvalitet, men jag ska inte bo där så det spelar egentligen ingen roll.
I sin helhet ett bra hus men inte klockren planlösning, inget helhetstänk vad gäller placering av badrum i förhållande till sovrummen urinvägar masterbedroom, köksplacering etc. sen kan jag tycka att de var väldigt nonchalanta till tips från en av sveriges bästa arkitekter, hade det varit jag hade jag sugit åt mig alla synpunkter som en svamp, man skall aldrig missa tipsfrågorna en duktig yrkesman, mycket stor miss.
Men ett fint hus till rimlig peng.
Men ett fint hus till rimlig peng.
Taket såg ut som shingel tyckte jagYmer skrev: