Hej, har förstått att man ska kunna demontera luftvärmepumpen själv om man kör den i AC läge och stänger ventilerna till utedelen i en viss ordning. Men jag saknar ventiler vad jag kan se (se bild). Är enda sättet då att få hit en kyltekniker?

Rörkopplingar utan synliga ventiler på en luftvärmepumpens utedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Bakom hattarna är avstängningsventilerna.
Insex 4 eller 5 mm
Inteå den hatten längst ner till vänster, utan de andra två

Var det så lätt? 😄
Vågade inte skruva upp dom med risk för att släppa ut gasen om gjorde fel. Tusen tack för hjälpen Electroluxaren!

OT - Blev nyfiken på ditt namn då jag jobbar för Electrolux i Sthlm. Är du också anställd där eller ngn annanstans?

A
Vi kanske har träffats...

Mikael_L
Hej, jag reser frågan igen, återupplivar tråden.
En kompis har en luft/luft-VP som slutade användas för flera år sedan då de installerade bergvärmepump. Den har gått lite som AC på sommaren ibland sedan dess. Men nu i somras var det som att den hade tröttnat nästan helt och kylde inte ens något att tala om.

Så nu vill kompisen bara riva bort den (inne och utedel) och frakta den till återvinningen, så nu undrar både han och jag hur man ska agera för att inte släppa ut någon gas.

Alla tips är välkomna. Bilder på saker och ting går nog att fixa.

Jag har ingen aning ifall den har några ventiler någonstans, jag kan be kompisen kolla, men det blir troligen framåt helgen i så fall, då han åker och kommer hem då det är mörkt.

Hur går man tillväga vid eventuell demontering av utedelen?
1. Börja med värmepumpen helt avstängd.
2. Stäng kranen för vätskeledningen, ( det tunna röret), helt medurs.
3. Starta värmepumpen i kyl-läge.
4. När kompressorn arbetat 2 minuter stäng kranen för gasledningen (det tjocka röret), helt medurs.
5. Stäng omedelbart av värmepumpen. Gasen har nu samlats i utedelen och kan återanvändas vid återinstallation enligt information i installationsanvisningen.

Vid återinstallationen behöver du vakuumpump osv.

• Gilla
stenova och 2 till
  • Laddar…
A
har den snabbkoppling är det bara att dela på rören.
kyler den inte så är det nog ändå soppatorsk i den.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Den är knappast helt tom på gas, och tanken är väl att inte släppa ut något i onödan i alla fall.
Ev är det något annat fel (men troligen för lite gas, ja). Och hursomhelst så har de nog funderat på att ta bort den där gamla pumpen redan innan, men nu är det verkligen läge.

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
Platta till en dm av kopparrören med slägga och lämpligt mothåll. Sen kapar ni mitt på platten och håller tummarna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.