Hej

Jag har tänkt mig att bygga en låda längst med hela väggen (uppe vid taket) i vardagsrummet, Lådan kommer att löpa runt hela rummet!
Jag har tänkt mig att lådan ska vara 10cm höjd och 30cm bred!
Någon som har tips på hur jag ska bygga denna låda och med vad för material? Det blir självklart gips utvändigt, men ska man använda sig av plåt reglar eller trä reglar? finns det bra mått på reglar dvs finns det plåtraglar som är 10cm höga?
Detta ska jag bygga för att sedan fälla in spottar i lådan samt dra en del el/data och högtalarkablar till andra rum. Har även tänkt mig att fälla in en projektorduk i lådan:)

Någon som har gjort något liknande som kan ge lite tips??

Mvh//Johan

Hej Johan

Kolla upp hur stor "burk" du beöver ha över dina spottar, finns bestämmelser att följa där. 100 mm hög låter lite tror jag, kanske ok om du typ 24 volts armaturer.

Vet ej, men kolla innan du gör din låda.

lycka till

• Gilla
Axtre
  • Laddar…
du behöver bara använda 3 st 50x50 plåtvinkel , 1 används itaket , 1används på väggen och den 3:de används för att binda ihop dom olika gips bitarna

alltså det kommer att se ut som ett L

Det finns 12v spottar som inte kräver mer än 50-60mm uppåt, så dina 100mm gör att du har en hel del att välja mellan. Har själv byggt liknande lådor i trä, som sedan målats i takfärg.
Varför vill du klä in i gips?
Gör dom i MDF som du pluggar eller kexar ihop och måla sedan.

Om du skall sätta spottarna vid brännbar vägg, tänk på att de ofta skall ha en hel del fritt i sida!

Spottarna oroar jag mig inte för, (Kan beställa bra saker genom företaget)(Elektriker). Det är blandat betong och trä väggar med betong tak!
Plåt reglarna som jag bygger i ett L verkar vara en bra lösning!
Är plåt reglar betydligt dyrare än träreglar??

Mvh/Johan

Milkshaken
har för mig att jag gav 74:- st på cheapy för 70mm stålreglar. Dom var 250 långa.
Bra pris tycker jag. glöm inte dimmer i spottarna,,, :)
Rusta har en del fina spots.

en 50x50 på 3m kostar ca 60:- har jag för mig

• Gilla
Darth Taylor
  • Laddar…
vad är det för snack om 50-60mm eller 100mm luftspalt? 20W-spottar under köksskåpen trycker man ju in med typ 5 mm glipa upp till skåpet, eller?

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.