Blir det nu inte istället jobbigt att du måste gå till ett ställe en bit från alla maskiner och trycka på en knapp istället för att öppna spjället vid den maskin där du befinner dig?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Blir det nu inte istället jobbigt att du måste gå till ett ställe en bit från alla maskiner och trycka på en knapp istället för att öppna spjället vid den maskin där du befinner dig?
Nej och Ja. Litet garage så avstånden är små. Det är bara till fräsbordet som det kan kännas besvärligt.
Jag valde att göra detta så enkelt och billigt som möjligt samtidigt som det enkelt skulle gå att ändra på.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Bytte blåsa och gavel på trädgårdsvattenpumpen samt bytte första delen ut från pumpen från en bit armerad plastslang till riktig PEM.
Tur man inte styrketränar, fick precis in armen genom öppningen för att trycka rätt ventilen.
Och att jobba i 4grader med en -4grader kall PEM-slang var lite bångstyrigt, blev lite enklare när varmluftspistolen fick värma lite.
Trädgårdsvattenpump med ny blåsa och gavel, ansluten till ny PEM-slang och olika ventiler, bredvid en uppvärmd hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kom hyllan till spånsugen på plats och spånsugen fick flytta in.
Vattenpump med ny blåsa och gavel, PEM-slang och hylla för spånsug i förrådsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Byggt färdigt mina automatspjäll till spånsugen. Skönt att slipa gå och dra i spjällen manuellt, nu är det bara att välja vilken maskin via en vridströmställare och starta spånsugen. Skulle dock behöva nåt som hjälper till att öppna och stänga lite mjukare. Trots lågt tryck på strax under 2 bar så är det ganska hårda rörelser. Nån som har tips på hur man enkelt löser detta?!
[bild]
[bild] [bild]
Snyggt! Var hittade du lådan för brytarna? Har du möjligtvis en lista på alla komponenter, gärna med länkar. Jag är sugen på att göra samma sak.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Byggt färdigt mina automatspjäll till spånsugen. Skönt att slipa gå och dra i spjällen manuellt, nu är det bara att välja vilken maskin via en vridströmställare och starta spånsugen. Skulle dock behöva nåt som hjälper till att öppna och stänga lite mjukare. Trots lågt tryck på strax under 2 bar så är det ganska hårda rörelser. Nån som har tips på hur man enkelt löser detta?!
Snyggt!

Jag köpte såna här till mitt liknande projekt:
https://www.ebay.com/itm/5pcs-Pneum...1-8-Air-Exhaust-Muffler-Fitting-/151900270240

Du borde väl ha två portar bredvid inporten på din ventil där returluften går. Om du sätter dit dess flödesreducerare så blir det tystare och du kan kontrollera hur fort den slår.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
  • Wow
saiter
  • Laddar…
5/2 Magnetventil från Amazon
https://www.amazon.se/Heschen-Elekt...ld=1&keywords=5/2+VALVE&qid=1612792938&sr=8-1

Cylinder 125mm slag också från Amazon
https://www.amazon.se/CDJ2D16-125B-...5mm+pneumatic+cylinder&qid=1612793114&sr=8-25

Här lönar det sig att kolla runt lite för många säljare har exakt samma prylar men prissättningen kan variera från 69kr till 369kr st.

Tryckknappslåda med 6 hål från Schneider
https://www.se.com/se/sv/product/XA...380824-produkter&selected-node-id=12144380824

Knappar, vred och sådant är Eaton's M22 serie.
Slang, anslutningar, förgreningar och sådant är blandat hopplock.
Man har ju samlat på sig lite överblivit material genom åren så mycket har jag haft liggandes.
Köpte en billig regulator från Verktygsboden men den var kass och läckte internt så den är inte inkopplad.
https://verktygsboden.se/regulatorer/regulator-aer2000-14
Ville kunna köra med två olika tryck ut från kompressorn, ett tryck till mina spjäll och ett annat tryck till allmän användning av spik och dyckertpistol samt renblåsning.

Monterat ett spänningsaggregat för DIN montage i centralen 230VAC/24VDC och kopplat knappar och magnetventiler och nivåvakt till spåntunnan i en kopplingslåda med lite plint. Även förberett för gränsläge till varje spjäll som indikerar öppet med en LED lampa i respektive vred.

Spjällen i sig är 12mm karosseri plywood och 2st plant avstick 125mm. Ett på var sida.
https://www.luftbutiken.se/avstick/1458-avstick-plant-stl-125.html
I rörsystemet är det vanliga spirorör 125mm med diverse böjar, muffar och nipplar.
Därifrån köpte jag även Y-förgreningar i 45 grader med 125mm på alla 3 anslutningar.
https://www.luftbutiken.se/t-ror/8258-t-ror-45-125-125.html

Lite detaljer i vanligt svart stål för montage av cylinder och ventil. Utgått från vanligt 4 fyrkants rör och gjort lite vinklar. Nån bit platt järn och borrat lite hål. Jag har gjort ritningar i CAD och Pappa har tillverkat. Man måste ju sysselsätta pensionären lite. Vinkelslip och sånt tillhör ju inte mina favorit verktyg direkt medans Pappa mer eller mindre jobbat med sådant hela livet.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 9 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
5/2 Magnetventil från Amazon
[länk]

Cylinder 125mm slag också från Amazon
[länk]

Här lönar det sig att kolla runt lite för många säljare har exakt samma prylar men prissättningen kan variera från 69kr till 369kr st.

Tryckknappslåda med 6 hål från Schneider
[länk]

Knappar, vred och sådant är Eaton's M22 serie.
Slang, anslutningar, förgreningar och sådant är blandat hopplock.
Man har ju samlat på sig lite överblivit material genom åren så mycket har jag haft liggandes.
Köpte en billig regulator från Verktygsboden men den var kass och läckte internt så den är inte inkopplad.
[länk]
Ville kunna köra med två olika tryck ut från kompressorn, ett tryck till mina spjäll och ett annat tryck till allmän användning av spik och dyckertpistol samt renblåsning.

Monterat ett spänningsaggregat för DIN montage i centralen 230VAC/24VDC och kopplat knappar och magnetventiler och nivåvakt till spåntunnan i en kopplingslåda med lite plint. Även förberett för gränsläge till varje spjäll som indikerar öppet med en LED lampa i respektive vred.

Spjällen i sig är 12mm karosseri plywood och 2st plant avstick 125mm. Ett på var sida.
[länk]
I rörsystemet är det vanliga spirorör 125mm med diverse böjar, muffar och nipplar.
Därifrån köpte jag även Y-förgreningar i 45 grader med 125mm på alla 3 anslutningar.
[länk]

Lite detaljer i vanligt svart stål för montage av cylinder och ventil. Utgått från vanligt 4 fyrkants rör och gjort lite vinklar. Nån bit platt järn och borrat lite hål. Jag har gjort ritningar i CAD och Pappa har tillverkat. Man måste ju sysselsätta pensionären lite. Vinkelslip och sånt tillhör ju inte mina favorit verktyg direkt medans Pappa mer eller mindre jobbat med sådant hela livet.
Stort tack för utförlig beskrivning!
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag tackar #Lime113 och skickar frågan vidare till #Dheri som köpt min bandsåg. (y)

//AA
 
Så drog Arbogan sin sista suck. Med en rejäl ljusbåge dog den och röken som driver allt elektriskt läckte ut.
Hand håller mätinstrument mot en gammal pelarborrmaskin med mätare som visar 173.4, tecken på slitage och ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med drygt 70 år på nacken var det kanske inte annat att vänta.

Nu är den ett fall för pryl-hlr istället.
 
  • Ledsen
  • Wow
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så drog Arbogan sin sista suck. Med en rejäl ljusbåge dog den och röken som driver allt elektriskt läckte ut.
[bild]
Med drygt 70 år på nacken var det kanske inte annat att vänta.

Nu är den ett fall för pryl-hlr istället.
Ja den där röken är fruktansvärt svår att få in i prylarna igen när den väl läckt ut. Antar att det är lite lättare med en Arboga än moderna data chips.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så drog Arbogan sin sista suck. Med en rejäl ljusbåge dog den och röken som driver allt elektriskt läckte ut.
[bild]
Med drygt 70 år på nacken var det kanske inte annat att vänta.

Nu är den ett fall för pryl-hlr istället.
Trist :(
Vilken modell är det?
 
Brann lindningarna?
 
Det är en E100S.
Typskylt på en Arboga E100S maskin med tekniska specifikationer och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, någon form av överslag blev det. 1,7kOhm mot jord nu, men då 16A diazed gick direkt så var det nog en betydligt stummare kortslutning en tid.

Nästa åtgärd blir att plocka ur lindningshärvan. Med lite tur kan jag få tag i en ny. På jobbet fanns det hundratals Arboga förr i tiden, så jag är rätt säker på att jag kan få tag i någon som har kunskaper eller rent av sparat på sig delar när dom utgick från förrådet.

Annars får jag väl göra som Heimlaga gjorde med beslagsmaskinen och linda om den själv.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är en E100S.
[bild]
Jo, någon form av överslag blev det. 1,7kOhm mot jord nu, men då 16A diazed gick direkt så var det nog en betydligt stummare kortslutning en tid.

Nästa åtgärd blir att plocka ur lindningshärvan. Med lite tur kan jag få tag i en ny. På jobbet fanns det hundratals Arboga förr i tiden, så jag är rätt säker på att jag kan få tag i någon som har kunskaper eller rent av sparat på sig delar när dom utgick från förrådet.

Annars får jag väl göra som Heimlaga gjorde med beslagsmaskinen och linda om den själv.
Pmade dig om min tanke att man kanske kan toppmontera en motor också. Skulle du hitta en motoraxel över så är min sne..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.