7 926 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Trappa mellan tillbyggnad och befintligt hus
Jag har varit lite less på denna trappa och har inte orkar lägga upp så mycket men det har hänt lite.
Jag vattnade plattan i 3 dagar och sedan och sedan gjöt jag ovan Leca stenarna på höger respektive vänster sida .
Tyckte det var drygt att hålla på med plyfa och lägga i press, så på den långa kanten klabbade jag in murbruk, klämde in massa stenar som jag sedan la murbruk över.
Sedan putsade jag kortsidorna med murbruk för att täppa till där det inte hade fyllt ut.
Murade sedan med kvarvarande murbruk upp en ”bastrappa”av Lecasten. Gick över till Stenlim då bruket tog slut och fyller även springorna med stenlim som jag sedan kapar bort. Jag har byggt så jag har minst 5cm kvar till gjutningen.
Tanken är att gipset ska möta trappan listfritt.
Så antingen får jag gipsa ner nu och lägga plast emellan när jag gjuter, eller gipsa så nära jag kan efter gjutningen .
Känns väldigt drygt att behöva gipsa nu för då måste jag plocka ner min plast men det blir förmodligen bäst resultat
.
Jag vattnade plattan i 3 dagar och sedan och sedan gjöt jag ovan Leca stenarna på höger respektive vänster sida .
Tyckte det var drygt att hålla på med plyfa och lägga i press, så på den långa kanten klabbade jag in murbruk, klämde in massa stenar som jag sedan la murbruk över.
Sedan putsade jag kortsidorna med murbruk för att täppa till där det inte hade fyllt ut.
Murade sedan med kvarvarande murbruk upp en ”bastrappa”av Lecasten. Gick över till Stenlim då bruket tog slut och fyller även springorna med stenlim som jag sedan kapar bort. Jag har byggt så jag har minst 5cm kvar till gjutningen.
Tanken är att gipset ska möta trappan listfritt.
Så antingen får jag gipsa ner nu och lägga plast emellan när jag gjuter, eller gipsa så nära jag kan efter gjutningen .
Känns väldigt drygt att behöva gipsa nu för då måste jag plocka ner min plast men det blir förmodligen bäst resultat
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska bygga ett steg djupare imorgon och gipsa ner mot trappen, idag blev det nästan färdigt med basen och städning bland alla jädra pinaler jag dragit fram .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Snart så
Skulle gipsat/spacklat som sista steg när själva trappan är klar
Skulle gipsat/spacklat som sista steg när själva trappan är klar
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Vad ska du ha som ytskikt på trappan?
Betong, klinker, trä, matta etc?
Betong, klinker, trä, matta etc?
Det var alldeles för fint väder idag så jag hann inte med så mycket.
Men nu är grunden klar och golvet är är kapat på rätt ställe .
Armeringen ska höjas och sedan blir det att bygga form, jag kommer att gjuta allt samtidigt, tjockleken på betongen blir 50 mm .
Vill helst gjuta det i liv med golvet men ifall jag skulle vilja ha matta så hade det varit bäst med Några mm nedanför . Får se hur det blir,
Men nu är grunden klar och golvet är är kapat på rätt ställe .
Armeringen ska höjas och sedan blir det att bygga form, jag kommer att gjuta allt samtidigt, tjockleken på betongen blir 50 mm .
Vill helst gjuta det i liv med golvet men ifall jag skulle vilja ha matta så hade det varit bäst med Några mm nedanför . Får se hur det blir,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag gjutit trappj*veln.
Var mycket drygare och kladdigare än jag trodde. Blev inte så bra som jag trodde. Var väldigt svårt att få det jämt .
Jag hade ju hyrt en tombola och blandade i den med varmt vatten men betongen blev ändå väldigt seg och svår att jobba med.
Snålade även med vattnet för att jag var rädd att det skulle flyta för mycket.
Men nu får det duga, jag ska slipa upp den sen och då får jag se om jag kan leva med det .
Var mycket drygare och kladdigare än jag trodde. Blev inte så bra som jag trodde. Var väldigt svårt att få det jämt .
Jag hade ju hyrt en tombola och blandade i den med varmt vatten men betongen blev ändå väldigt seg och svår att jobba med.
Snålade även med vattnet för att jag var rädd att det skulle flyta för mycket.
Men nu får det duga, jag ska slipa upp den sen och då får jag se om jag kan leva med det .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Det kommer bli bra tillslut! Tålamod
Ber om ursäkt för att jag lurat in dig i detta slitjobb
Ber om ursäkt för att jag lurat in dig i detta slitjobb
Nu är nog min sambo mest drivande men ni kan få dela ansvaretJohannes Carlsson skrev:
Hade jag blandat inomhus i hink hade det nog blivit bättre och gjutit steg för steg .
Nu är man iallafall en erfarenhet rikare .