Hej!
Jag skulle vilja flytta och vrida vår köksö, och undrar om någon har tips på hur jag bäst gör det? Tänker att jag tar bort lådorna och sen flyttar den. Skivan är i granit, därav supertung, så jag antar att det är den som håller ön på plats och att den inte är fast i golvet (klinker). Försöker titta under, men täckskivan går inte att rubba och är rädd för att förstöra den.

Kök med en köksö som har granitskiva, lådor och handtag, mot klinkergolv, med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av en köksö där täckskivan är svår att rubba, med synliga fogar mellan skivan och öns stomme.
Skapa konto
Vy under köksö med granitskiva som visar täckskivan och möjligt mellanrum mellan skiva och golv.
Skapa konto
Köksskåp närbild med sken från belysning på granitskiva, svårt att se under.
Skapa konto

Täcksidorna är antingen limmad eller skruvad innefrån.
Hörn "listerna" vid sockeln bör bara vara tejpade.
Stenskivan är nog fäst med silikon. Är det komposit kan den vara skruvad underifrån.

Gissar att det inte sitter skruvat i golvet, men forska lite till så ser ni.

Jag hade börjat uppifrån och skurit bort bänkskivan och sedan lyft av den för att se tydligare hur allt sitter ihop och flyttat möbeln så som ni vill.

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Håller med, börja med att lyfta av skivan, ta ut alla lådor kolla inne uppe mot stomme och skiva efter silikon, skär bort, lyft av, sen pilla bort sparksockeln så du kan se under den med. Bara att utforska på!

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Tack snälla för svar!

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Täcksidorna är antingen limmad eller skruvad innefrån.
Hörn "listerna" vid sockeln bör bara vara tejpade.
Stenskivan är nog fäst med silikon. Är det komposit kan den vara skruvad underifrån.

Gissar att det inte sitter skruvat i golvet, men forska lite till så ser ni.

Jag hade börjat uppifrån och skurit bort bänkskivan och sedan lyft av den för att se tydligare hur allt sitter ihop och flyttat möbeln så som ni vill.

Tack snälla för svar!

L Lopex skrev:
Håller med, börja med att lyfta av skivan, ta ut alla lådor kolla inne uppe mot stomme och skiva efter silikon, skär bort, lyft av, sen pilla bort sparksockeln så du kan se under den med. Bara att utforska på!

E
A AngelFB skrev:
Tack snälla för svar!
Efter foto? :love:

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Hahaha. Lovar att det kommer när det väl sker. Måste lyckas koordinera hit lite bärhjälp.

E El-Löken66 skrev:

E
Oj, det var inte meningen att ögonen skulle se ut som hjärtan, hoppas ingen blir svartsjuk nu.

Lycka till.

Tack!

E El-Löken66 skrev:
Oj, det var inte meningen att ögonen skulle se ut som hjärtan, hoppas ingen blir svartsjuk nu.

Lycka till.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Med två personer till som bärhjälp, kunde vi lyfta och flytta den precis som den är. Nu står den inte mitt i vägen, och köket är mycket större.

Tack alla för era svar!

Rymligare kök med vita skåp, kakel i mosaik, ökad golvyta och en flyttbar köksö.
Skapa konto

E El-Löken66 skrev:

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
E
Ser bra ut! ;)

• Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Snyggt, det här med köksö är ju underbart när någon ritat in det begåvat från början, men det där ser ju fint ut det med.

Tack! Ja, alltså innan var det bara som en stor klump i mitten, och trångt på båda sidorna. Öppnade jag kylskåpet, så kunde ingen gå förbi på den sidan. Feldimensionerad från början.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Snyggt, det här med köksö är ju underbart när någon ritat in det begåvat från början, men det där ser ju fint ut det med.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.