3 417 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Frågor kring ventilation och eventuellt byte av kanalfläkt
H hemmafixare123 skrev:
Om du kan hitta vilken fläkt det är hjälper jag gärna efter bästa förmåga
Annars få man lite ledning av fläktens mått, varvtal, märkström
Ser ut som originalfläkten! Att fläkten skulle vara utbytt 2009 verkar underligt. SVAB Skänninge Ventilations AB ,originalet tillverkade inga fläktar då tror jag. Tror de slutade med det många år tidigare. Ändå ganska lätt att få tag på ersättningsfläktar på nätet. Förmodligen bättre effekt med ny fräschare ren fläkt än nu. Då blir ju systemet ”som nytt” eller annars byt till en fläkt med högre kapacitet. Ett problem med byte kan bli att du inte kan använda Futurafläkten för styrning utan behöver en särskild knapp som du ska komma ihåg att vrida på när du ökar fläkten ovanför spisen. Om du glömmer att vrida på takfläkten kommer spisfläkten trycka ut matoset i hela huset.
Har efter en stunds googlande kommit fram till att det verkar föreligga ett missförstånd. enligt köpehandlingarna till huset stod det att att fläkten var bytt 2009 av förr-förra ägaren. Men i fakturan från sotaren från själva händelsen står det "im kanaler - takfläkt 1100 kr" så jag misstänker att det rör sig om en kanalrengöring snarare än ett fläktbyte . Men om jag installerar en ny fläkt som i grundläge har högre flöde än vad denna fläkt har i forcerat flöde bör jag väl inte ha problemet att os kan tryckas ut?L Lysmask88 skrev:Ser ut som originalfläkten! Att fläkten skulle vara utbytt 2009 verkar underligt. SVAB Skänninge Ventilations AB ,originalet tillverkade inga fläktar då tror jag. Tror de slutade med det många år tidigare. Ändå ganska lätt att få tag på ersättningsfläktar på nätet. Förmodligen bättre effekt med ny fräschare ren fläkt än nu. Då blir ju systemet ”som nytt” eller annars byt till en fläkt med högre kapacitet. Ett problem med byte kan bli att du inte kan använda Futurafläkten för styrning utan behöver en särskild knapp som du ska komma ihåg att vrida på när du ökar fläkten ovanför spisen. Om du glömmer att vrida på takfläkten kommer spisfläkten trycka ut matoset i hela huset.
Tänkte sikta på en fläkt som har en steglös effekt för att kunna ställa in ventilationen enkelt så jag antar att jag behöver installera en separat potentiometer, men det går kanske att även ha fläktens egna kopplad för att enkelt kunna öka effekten vid matlagning, vill ju ogärna behöva skruva på 2 ställen varje gång man ska laga matL Lysmask88 skrev:
Problemet är löst. Bytte takfläkten
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tänka kring ventilation?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Frågor kring igenputsning rörgenomförningar och gammal fönster
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa tegel inomhus, frågor kring detta.
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor kring köksventilation
Ventilation -
Frågor kring gammal 3-kammarbrunn - underhåll, ventilation, utbyte m.m.?
Vatten & Avlopp