3 426 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Avgift på rotavdrag
Hej
Anlitade en firma som kom hem och reparerade min tvättmaskin. Sen kom en faktura där jag fått ett rotavdrag men också en avgift för att han dragit av för rot. Avgiften var 2/3 av det jag fått i rot. Ringde upp företaget och ifrågasatte hur han kunde göra så och fick till svar att
- jag har inte tid att sitta och ta reda på vad folk ska ha i rot då jag istället skulle vara ute och jobba! Ringde skatteverket direkt och hörde im vad sim gäller. Det är tydligen helt okey än så länge för företag att göra så och är ett problem där lagen inte hängt med. Företaget kommer jag aldrig att anlita igen.
Någon annan som varit med om liknande?
Anlitade en firma som kom hem och reparerade min tvättmaskin. Sen kom en faktura där jag fått ett rotavdrag men också en avgift för att han dragit av för rot. Avgiften var 2/3 av det jag fått i rot. Ringde upp företaget och ifrågasatte hur han kunde göra så och fick till svar att
- jag har inte tid att sitta och ta reda på vad folk ska ha i rot då jag istället skulle vara ute och jobba! Ringde skatteverket direkt och hörde im vad sim gäller. Det är tydligen helt okey än så länge för företag att göra så och är ett problem där lagen inte hängt med. Företaget kommer jag aldrig att anlita igen.
Någon annan som varit med om liknande?
På ett så litet jobb som genererar 250kr i rotavdrag, alltså ca 800kr innan rot, kostar företaget ganska mycket i förhållande till vad jobbet drar in. Det är till och med så att företaget typ går back på ett så litet jobb när det tass med rotavdrag.
När ni diskuterade jobbet och när ni väl beställde jobbet, diskuterade ni då någonting om olika kostnader?
När ni diskuterade jobbet och när ni väl beställde jobbet, diskuterade ni då någonting om olika kostnader?
Handlar nog också om hur pass IT-tekniskt lagd rörmokaren är. Har haft med en hel del römokare att göra i jobbet och en stor andel av dem hade någon slags allergi mot tangentbord. Att starta den däringa "datan" tog ju en evig tid och sen skulle man hitta rätt och om man missade något steg på fusklappen så fick man börja om (genom att stänga datorn och starta igen). Mailen kontrollerades en gång i veckan på fredag eftermiddag och den eftermiddagen gick åt denna uppgift.O olotor skrev:
Så, för oss tangentbordsfäktare är det säkert ett par minuters jobb men för vissa kan det handla om en timmes jobb som dessutom upplevs som det mest avancerade han gör den veckan.
(Obs, jag är inte sarkastisk utan anser att man måste inse att allt inte är lätt för alla)
Rejält betalt?O olotor skrev:
I detta aktuella fallet handlar det om 175:- och det tycker jag låter billigt.
Tycker du företaget ska jobba gratis för att kunden ska få ett skatteavdrag på 250:-? Något som företaget absolut inte tjänar en krona på utan bara administrerar.
Återigen. Det borde såklart ha kommunicerats från företagets sida att den avgiften tillkommer.
OM det nu är 3-4 minuters jobb så ÄR det ju faktiskt horribelt betalt. drygt 2500:- i timmen. Så även med rörmokarlöner så är det dyrt. MEN om det istället tar en kvart så är det en vanlig timpenning...R RobZombie skrev:Rejält betalt?
I detta aktuella fallet handlar det om 175:- och det tycker jag låter billigt.
Tycker du företaget ska jobba gratis för att kunden ska få ett skatteavdrag på 250:-? Något som företaget absolut inte tjänar en krona på utan bara administrerar.
Återigen. Det borde såklart ha kommunicerats från företagets sida att den avgiften tillkommer.
Att fylla i uppgifterna till Skatteverket kanske tar 3-4 min. Men hanteringen varken börjar eller slutar där.Tomtom79 skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
...och en kvart är nog närmre sanningen om man räknar på det.Tomtom79 skrev:
För egen del kan en rotansökan utan och blinka ta en halvtimme också när det ska delas upp vad de olika underentreprenörerna lagt i timmar och material och dessutom fakturerar hantverkare utan moms men på rotansökan ska allt fyllas i med moms, så vi måste räkna om alla beloppen.
Ovanpå detta så måste man först göra hela den uppställningen på ett papper först innan man loggar in och fyller i på Skatteverket för tar det för lång tid medan man fyller i där så loggas man ut och får börja om igen...
Jag vet många företag som tar 300kr i administrationsavgift för att hantera rotavdraget och tycker absolut inte det är något konstigt då det är en tjänst de gör åt kunden om kunden vill ha rotavdrag.
Däremot är det så klart viktigt att man upplyser om detta från början.
Personligen tar jag inga specifika avgifter för detta men om någon vill ha min hjälp mindre än 4tim så upplyser jag direkt om att jag inte är till salu om de ska nyttja rotavdraget, och då står det de fritt att anlita någon annan.
Korrekt... de flesta hantverkare är just hantverkare för att de gillar och är duktiga på att arbeta praktiskt och dit räknas inte administrativt jobb...Tomtom79 skrev:
Många kanske t.o.m har någon som sköter den delen på kontoret och då ska väl den ha lön också.
Tycker kunderna själv kan sköta sina rotavdrag för det är de som tjänar något på dem och inte hantverkarna.
Hantverkarna ska tvärtom leka bank och behöva vänta på att få sina pengar.