N Yindysagh skrev:
Jag ser nu vad du menar. Det blev missvisande. Jag skulle gjort två mellanslag efter "...överhuvudtaget".

Länken visar på ett bra sätt hur allt hänger ihop. Jag blev förvånad att Norge verkar alltid vara en exportör och Finland alltid importör.
Norge har vattenkraft i överflöd. Är ett av få länder som producerar ALL el från förnybara energikällor. Kommer bara på Island i tillägg...
 
Ja, så länge det finns vatten är ju Norges vattenkraft riktigt bra. De har ju dessutom inte så mycket floder som behöver dämmas med alla problem det medför, det finns fallhöjd så det räcker och blir över vid fjordarna.

Men vid torrår kan det ju bli problem, t.ex. 2018 var ju ett torrt år och då var Norge nettoimportörer tom sett över hela året.

Men för att knyta lite till trådens ursprungliga ämne, om elräkningen är lite högre några veckor på vintern känns inte som hela världen, om den är rekordlåg resten av året som 2020.
 
N Yindysagh skrev:
Jag ser nu vad du menar. Det blev missvisande. Jag skulle gjort två mellanslag efter "...överhuvudtaget".

Länken visar på ett bra sätt hur allt hänger ihop. Jag blev förvånad att Norge verkar alltid vara en exportör och Finland alltid importör.
Ja Norge har väl lärt sig, dom importerar på vår och höst när våra och Danmarks vind ger nästan 0-pris och sparar sina magasin för att sedan sälja dyrt på vintern. Vilket väl iofs är rätt rimligt isället för att alla länder ska klara sig själva så är ju Norges vattenkraft en rätt bra regulator för alla grannländer.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Egentligen känns det lite förlegat att tala om länder när det gäller elnätet. Iaf hela norden är ju ihopkopplat i ett enda sammanhängande elnät.
 
K Kane skrev:
10600 kr? Hur mycket värmer du upp?
Det är ett hus på 270kvm, 100kvm källare, en gästlägenhet på 50 samt garage, sadelkammare och poolrum, allt isolerat enligt 30-talsstandard :)
 
H Hybro skrev:
Vad var du chockad över?
Att den blev dyr i drift, eller att den kokade vatten på kort tid?

Om man antog att vattenkokaren var inkopplad och i drift en hel dag, ja då blev det dyrt.
48 kWh gånger totala kostnaden för 1 kWh.

En hel vecka, typ 48 x 7 = 336 kWh

Men det skulle bli mycket varmvatten.

Samma om en varmvattenberedare på 2 kW skulle vara i kontinuerlig drift
p g a, av läckage eller stor förbrukning av varmvatten.

Men hur lång tid tar det då för vattenkokaren att koka upp vattnet?
1 minut?
Då lär det bli en förbrukning av ca
2 000 W / 60 = 0.33 kWh

Säg att 1 kWh kostar totalt 3 kr. Då blir det ca 1 kr för att koka vattnet till morgonkaffet.

Tror du tappade bort en decimal i din beräkning... :) tror nog tio öre räcker för ditt tevatten.
 
Ja, nåt fel blev det
 
Ja.... Så klart 10 öre.
Det har alla råd med.
 
- Kollade elräkningen för första gången på flera år.

- Inser att när jag åker till stugan, så blir det att ta med vatten i termos.

Totala elpriset för december månad var 21.70 kr / kwh.
Undrar hur mycket jag kan förbruka, för att priset / kwh halveras?

Det blir ju lite Ebberöds bank över detta....


- Hemma i bostaden var förbrukningen 1422 kwh för december (med påslagen direktel i garaget och förrådet, 15 grader) för 2194 kr
Detta blir ca 1.50 kr / kwh.

Utan elvärme april - november, ligger månadsförbrukningen på dryga 950 kwh/månad.
3 frysar
1 kyl
FTX
Avfuktare
Varmvattenberedare
Vattenpump djupborrat
Hushållsel


Är nöjd.

Då kostade 2 kw vattenkokaren 0.05 kr för 1 minut.
:rofl:
 
Redigerat:
Dagens "Villaliv" kom som ett brev på posten.

Däri denna sammanställning.

Stämmer bra för mig. Visserligen inte eluppvärmning utan eldar med ved.
Kostnad ca 6000 /år, inräknat kedjor, bensin, olja, e t c

Har heller ingen elkostnad för "tork". Bra luftcirkulation o öppen planlösning. Tvätten torkar på en dag.
 
  • Cirkeldiagram som visar energianvändning i hushåll med fokus på uppvärmning och hushållsel fördelat på olika kategorier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Hybro skrev:
- Kollade elräkningen för första gången på flera år.

- Inser att när jag åker till stugan, så blir det att ta med vatten i termos.

Totala elpriset för december månad var 21.70 kr / kwh.
Undrar hur mycket jag kan förbruka, för att priset / kwh halveras?

Det blir ju lite Ebberöds bank över detta....


- Hemma i bostaden var förbrukningen 1422 kwh för december (med påslagen direktel i garaget och förrådet, 15 grader) för 2194 kr
Detta blir ca 1.50 kr / kwh.

Utan elvärme april - november, ligger månadsförbrukningen på dryga 950 kwh/månad.
3 frysar
1 kyl
FTX
Avfuktare
Varmvattenberedare
Vattenpump djupborrat
Hushållsel


Är nöjd.

Då kostade 2 kw vattenkokaren 0.05 kr för 1 minut.
:rofl:
Jag förstår inte meningen med att ta med thermos om du har elabbonemang i stugan, det är väl inte dyrare ström där än i bostaden och de fasta kostnaderna kommer du ju inte ifrån utan att säga upp abb. Om du skulle fördubbla förbrukningen bör kostnaden per förbrukad kilowatt bli dryga hälften av dagens kostnad kanske 13,50
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jo, jo... Jag begriper...

Men snålvargen biter mig i röfen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo... Jag begriper...

Men snålvargen biter mig i röfen.
Om snålvargen biter dig så borde du ödsla med strömmen i stugan för att få en lägre kostnad per kWh. Koka massor av vatten för att värma en varmkorv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Har heller ingen elkostnad för "tork". Bra luftcirkulation o öppen planlösning. Tvätten torkar på en dag.
Din kostnad för torkning är inbakad i elförbrukningen för ventilation och uppvärmning (eller snarare vedkostnad för uppvärmning i ditt fall).
 
Såpass?

Jo, jag begriper detta.

Så TS elräkning var ändå inte så chockerande hög?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.