6 461 läst · 24 svar
6k läst
24 svar
3D-skrivare - en guide till att köpa 3D-skrivare och skriva ut egna saker
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Jag jobbar som 3D grafiker och drömmer om en 3D-skrivare. Oj vad mycket kul jag skulle kunna modellera och printa!
Men min (mr-know-it-all) make säger att det luktar väldigt mycket av en 3D-skrivare. Inte så trevligt med plastlukt här hemma, säger han.
Stämmer det? Luktar det alltid massor?
Men min (mr-know-it-all) make säger att det luktar väldigt mycket av en 3D-skrivare. Inte så trevligt med plastlukt här hemma, säger han.
Stämmer det? Luktar det alltid massor?
Generellt nej, beror på materialet.
Min sambo har inte ens påtalat någon lukt trots dagar av konstant printning med PLA och PETG. Låter som du begränsas av massa ogrundade killgissningar. Följ din dröm och lös problemen (om dom nu uppstår) på vägen.
Min sambo har inte ens påtalat någon lukt trots dagar av konstant printning med PLA och PETG. Låter som du begränsas av massa ogrundade killgissningar. Följ din dröm och lös problemen (om dom nu uppstår) på vägen.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 451 inlägg
Fördel DLP/LCD skrivare då de mer eller mindre bara är att trycka på en knapp. man behöver dock efterbehandla och ta bort stöd och belysa med UV.martin43 skrev:
Elektronstråle sintringsmaskinerna är rätt bra på det med, men de är ju lite dyrare. Å andra sidan kan de skriva ut i titan.
Håller med att billigare 3d-skrivare kräver ett intresse och engagemang för att få det att fungera bra. Har själv en Creality ender 3 Pro som är en av de vanligare instegsskrivarna, kostar 2500 på kjell o´co. Och hälften av tiden jag spenderat med den, inkl närmare hälften av utskrifterna, har gått till att modda och förbättra skrivaren. Men då skaffade jag den mycket för att jag var nyfiken på tekniken och ville lära mig nytt.
Utöver det tror jag det är bra om man också vill (eller redan kan) lära sig en del om design och CAD. Visst går det att ladda ner färdiga modeller på nätet, men så snart du ska göra nåt som passar just det problem du vill lösa måste du först kunna rita upp den och lista ut bästa lösningen. På köpet kan man bli hyfsat duktig även på detta.
Så om ovan verkar stämma in - tveka inte att köpa en enklare 3D skrivare!
Utöver det tror jag det är bra om man också vill (eller redan kan) lära sig en del om design och CAD. Visst går det att ladda ner färdiga modeller på nätet, men så snart du ska göra nåt som passar just det problem du vill lösa måste du först kunna rita upp den och lista ut bästa lösningen. På köpet kan man bli hyfsat duktig även på detta.
Så om ovan verkar stämma in - tveka inte att köpa en enklare 3D skrivare!
Det är helt andra typer av skrivare som jobbar med andra typer av material. Det är som att jämföra äpplen och päron. Om du överväger en annan typ av printer än FDM så blir det en helt annan bollplan. Det är för mycket som skiljer FDM från DLP/LCD skrivare som gör en direkt jämförelse problematisk. T.ex. materialvalmöjligheter, utskrifternas brukbarhet i varierande situationer, pris, byggvolym, möjligheter till att blanda material/färg, förbruknings och underhållskostnader, modifierbarhet etc. Det är inte jämförbara maskiner med FDM rätt av utan man måste se till vilket behov de skall uppfylla och vad det får kosta.M Mattias Svederberg skrev:
Medlem
· KATRINEHOLM
· 451 inlägg
De finns många skillnader. Men om man kommer in till 3D skrivare som helt ny, är DLP/LCD en lösning som bör övervägas med. Det beror helt klart på vad man skriver ut. Om man använder den att skriva ut saker där små detaljer är viktigt, så som figurer, är den lösningen överlägsen.MacAver skrev:Det är helt andra typer av skrivare som jobbar med andra typer av material. Det är som att jämföra äpplen och päron. Om du överväger en annan typ av printer än FDM så blir det en helt annan bollplan. Det är för mycket som skiljer FDM från DLP/LCD skrivare som gör en direkt jämförelse problematisk. T.ex. materialvalmöjligheter, utskrifternas brukbarhet i varierande situationer, pris, byggvolym, möjligheter till att blanda material/färg, förbruknings och underhållskostnader, modifierbarhet etc. Det är inte jämförbara maskiner med FDM rätt av utan man måste se till vilket behov de skall uppfylla och vad det får kosta.
Om någon kommer till 3D skrivare och säger att de inte vill ha en 3D skrivare för att upplösningen är för låg.. då är det ju FDM skrivare som är lösningen som inte passar
Du har helt rätt. Det finns absolut anledning att köpa DLP/LCD printer.M Mattias Svederberg skrev:
Jag kan bara tala från egen erfarenhet som produktutvecklare och som i många år arbetat med olika typer av 3D-skrivare som jämte datorn är mitt huvudverktyg. Får ofta frågan vilken skrivare man skall köpa. 75 % skriver ut ett par Rick & Morty-figurer eller annat som inte direkt används till något praktiskt. Efter ett tag printar de ett mobilskal eller en krok. Efter en månad står skrivaren och samlar damm. 25 % blir riktigt inbitna och utvecklar en långvarig hobby. Av de som köper en DLP/LCD som första skrivare för att det blir så snyggt och som hör till de 25 % som blir inbitna 3D-printare köper ganska snart sin första FDM-printer. Min erfarenhet genom åren är att de som börjar med resinprintrar blir rätt besvikna trots den höga upplösningen.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 451 inlägg
Tittar vi på FDM maskinerna tror jag ett problem är att de är lite för komplicerade att använda och de inte riktigt är standardiserade än. har kommit en bra vit på vägen sista åren, men är inte riktigt en konsumentvänlig produkt än. Man kan inte bara ladda ner och skriva ut. Mycket behöver kalibreras, fixas och justeras innan sakerna fungerar. Det är en maskin inte en produkt.MacAver skrev:Du har helt rätt. Det finns absolut anledning att köpa DLP/LCD printer.
Jag kan bara tala från egen erfarenhet som produktutvecklare och som i många år arbetat med olika typer av 3D-skrivare som jämte datorn är mitt huvudverktyg. Får ofta frågan vilken skrivare man skall köpa. 75 % skriver ut ett par Rick & Morty-figure.......
Vad det gäller så är de mer av en konsumentprodukt. Mjukvaran skulle kunna bli bättre än... men överlag är det en ganska strömlinjeformad process... tja.. om man har en efterbehandlingskammare iaf. Vist efterarbete behövs.. men jag skulle nog säga inte mer än vad en normal konsument skulle kunna förvänta sig.
Dessa skrivarna har dessutom blivit rejält mycket billigare och bättre sista åren. Med monokromatiska högupplösta skärmar så är de både snabbare och billigare.